AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
832

Avgasreningslampa M5 -01

Tjena. Avgasreningslampan, den som ser ut som en motor, har tänts i min bil. Är det någon som har någon aning eller ide om vad det kan vara?
/Lidberg
Visa användare
26
Fryckan
M3-E46
Hejsan Lidberg! Den gula lampan kan tändas av en massa olika anledningar, tex att motorn drar tjuvluft, dåliga tändspolar, kamaxelgivare, lamdasonder. Mitt råd är att du tar en sväng förbi din närmaste BMW handlare och läser av vilka felkoderna som aktiverat lampan.

Min lampa på M3:an hade tänts av att ena lamdasonden för bank 3-6 var dålig. Diagnsosen från BMW sa att signalen från lambda för bank 3-6 var felaktigt. Då man får diagnosen ”Signal från lamdasond felaktig” kan man vara 99,8% säker på att det är lamdasonden som gett sig. I mitt fall räckte det med att byta till en ny lambdasond så var saken biff.

För mer läsning om den gula motorlampan, sök på motorlampa här i forumet.

Hur känns bilen i övrigt? Har den tappat mycket kraft på grund av den tända motorlampan?
I alla fall, hoppas problemet löser sig!

Mvh,
Johan
Tackar för svaret. Jag hade problem med HC värderna nu när jag gjorde min senaste besiktning för ett par veckorsedan. Jag ska in med bilen till bmw imorgon så får vi se vad som händer.
Jag känner ingen skilnad på styrkan i bilen.
Jag hade felindikation på en lambdasond. Men förmodligen så är det kattarna som är utbrända. Allt verkar tyda på det.
Visa användare
26
Fryckan
M3-E46
Vad hade du för felkoder, vad står det på papprena från diagnosen? Vad är indikationen på att kattarna är utbrända? Är lite nyfiken bara =)
Det är ju det att jag hade höga hc värden vid besiktningen och att det skramlar när jag kör. Sättet att kolla om det verkligen är kattarna är att hissa upp bilen och skaka på dem. Jag får göra detta nåndag nu när jag är ledig. Teknikern på bmw sa att det är ganska så vanligt att kattarna på v8:orna till e39 ofta bräns ut.
Angående felkoderna så stod det att det var den främre lambdan som det var lite knas med. Men skulle den varit dålig så borde jag ha mera fel på avgaserna och så borde ju bilen gå dåligt. Det som mer tyder på att det är kattarna är att när jag fick tokkört bilen en stund så var hc värdet bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.