|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är inne på att köpa en 330 då jag ska sälja min Z3 Men vet ej om jag vill ha Automat eller manuell?? Vad har du/ni? kommentera gärna? Skilljer det mycket i fartresurser? Mvh Magnus | |
|
Eftersom automaten utför ett så magnifikt och klanderfritt arbete, kan jag inte tänka mig att ha manuell låda i en 330i. Under vår husvagnssemester lade jag oftast i 5an manuellt, fungerade perfekt. Man har ju drag så det räcker och blir över utan att den behöver växla ner. Och ärligt talat tycker jag att manuell låda är för sportbilar och mindre motorer, en 330i har inte sportbilskaraktär anser jag. Har dock ej provat 330i med manuell låda, endast 330d. //Vad vore vinterkörning utan x?\\ |
|
| Står också lite i valet och kvalet. Automaten är väldigt trevlig och responsiv, men det känns inte riktigt lika engagerande. Förnuftigt sett dock, jag kör samma 8,5 mil om dagen till och från jobbet, på motorväg, så automat skulle ju förmodligen vara det bästa valet.. det är inte så ofta chansen ges till "aktiv" körning.. | |
|
Hej hej, Jag och sambon valde automat mest för att vi bor i stan och det blir mycket stadskörning, oavsett vart vi ska. Då är det grymt skönt med automat. På längre sträckor spelar det inte fullt lika stor roll, men en automat känns nästan alltid bekvämare. Den aktiva körningen känns dock ganska begränsad med en automat, det blir inte alls samma känsla. Jag känner det som att någon annan är med och påverkar körningen, ganska jobbigt när man ska köra fort på kurvig väg. Vad gäller fartresurser så lär det inte märkas så mycket, men automaten är ju alltid långsammare, om än inte särskilt mycket. Med automatlådan i sportläge så blir det ganska bra respons om du gasar och du störs inte särskilt mycket av att lådan är långsam. Dock har du ju fortfarande inte full kontroll över växlingarna.. /Wiberg |
|
|
Nu har inte jag en 330 men väl en 328. En manuell växellåda är roligare att "köra" men jag resonerade så att 98% av tiden så "åker" jag bara bil och då är det bra mycket trevligare, bekvämare och mer avkopplande med en automatlåda. De 2% av tiden då jag vill "köra" få jag helt enkelt sitta och drömma om en manuell låda. Jag tycker att automat passar riktigt bra på samtliga BMWs modeller, speciellt tillsammans med lite större motorer. /// Erik |
|
|
Det är alltid roligare med manuell. Det är likaså alltid bekvämare med automat. Så, vad göra? :) Nej, allvarligt talat så är det ju ett svårt val. Antingen får du det ena men inte det andra liksom. För mig blev det för första gången en automatare.. |
|
|
Välj en SMG då isf =) I den så har du ju ett automatläge och ett annat, där du kan växla manuellt +/- medhjälp av växelspaken eller med paddlarna på ratten. Jag har SMGlådan på min 330i och är väldigt nöjd med den. |
|
|
Har en manuell och skulle inte vilja byta. Men å andra sidan, nya automater är inte dumma, har tillgång till en BMW med det och det är bekvämt. Tycke och smak så det är svårt att ge några råd eller tips. Nästa bil får nog ha en SMG så blir det lite av bägge världarna tror jag. Niklas Fransosen |
|
|
På en modern diesel skulle jag lätt välja automat men på med en bensinsexa på 231hk skulle jag ha svårt att välja någon annan form av transmission än manuell. Mvh, /Wille |
|
|
Hej! Jag har min första automat just nu. Var lite skeptisk i början men jisses vad soft det är. Carl |
|
| Manuell alla dagar! Eller SMG om man nu får chansen... | |
|
Det är en ren smaksak imo, beror på vilket körsätt du kör på osv. Så bara ut o testa innan köp. Oavsett om det bli manuell, automat eller SMG blir du absolut inte besviken :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.