|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 325, e36. Förmodligen är en tändmodul trasig! Men hur vet man vilken det är som felar? Går det att mäta upp? Luckatar de trasiga brännt...? //Frippe | |
| När jag hade fel på en tändspole på min e36'a så köpte jag en ny spole och provade att byta ut en spole och sedan flytta den nya tills motorn slutade rycka. När jag mätte på uttagen på den trasiga spolen så var det ungefär samma värden, så en del fel går inte att mäta med ohmmätare. | |
|
Om man svänger förbi och låter BMW koppla in servicedatorn, ser man då där att en spole är paj? Får man en så bra indikation så att man till och med ser vilken spole som felar? //Frippe |
|
|
Man kan testa dem med en multimeter. Stog i en e-book av en servicebok jag kikade i. Tror att de skulle ligga mellan 0.4-0.8 ohm om jag inte minns helt fel. |
|
|
Mätte upp mina spolar och de låg krin 1ohm. Det tråkiga är att när bilen bir varma, under körning, verkar någon eller några spolar strula ,vilket ger vid handen att spolen är till synes hel då den är kall för att sedan spöka då den blivit varm :-( Finns det något säkrare sätt att kolla spolarna? att det skimmrar svart blått då det är mörkt verkar vara en mer tillförlitlig metod, eller...!? //Frippe |
|
|
Jag hade en defekt spole i min 525i -92 och det enda sättet att hitta vilken det var var genom att byta en i taget mot en spole jag visste fungerade. Jag hittade inget fel genom att mäta på dem, då jag fick exakt 0,8 ohm på alla och det gnistrade inget runt någon spole när jag startade motorn i ett mörkt garage. Och när jag väl konstaterat vilken spole som var kass så kollade jag riktigt noga efter någon spricka eller annan skada, men såg inte nått konstigt... |
|
|
Får min nya spole imorgon, då jä.. skall det provas. Håll tummarna! //Frippe |
|
|
Hur gick det Frippe? Mvh Danne |
|
| Aldrig testat men visst borde det fungera om man kör bilen varm och sedan meggar spolarnas lindningar och mot skalet? | |
| BMW gjorde en diagnos på min 330 i morse, där kunde bilens diagnossystem själv tala om att tändspolen på cylinder #6 var paj, vet ej om detta går att göra på E36? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.