|
|
|
|---|---|
mr_camitz |
har haft detta fel ett tag nu, automatlådan frikopplar när jag gör en hastig inbromsning vid korsningar osv. känns som att lådan inte hinner växla ned och när man väl stannar så känner man att den lägger ur sig ur drive. för att sedan ett par sekunder senare lägga i drive igen. det syns inte i displayen att den frikopplar till N, men det känns ju. bilen e en E39 523iA - 96, gått 20600mil, lådan är av modellen som inte går att växla manuellt. har provat att byta olja o filter i lådan, men utan resultat. |
|
Du har nog för lite olja i lådan verkar det som, hur gjorde du när du fyllde på olja? //Morgan |
|
mr_camitz |
lämnade in den på en verkstad, hämtade den ett par timmar senare |
|
Då borde det vara rätt, men låter ändå som för lite olja var det en bmw verkstad eller |
|
mr_camitz |
en allmärkesverkstad, lämnat in bilen där sedan 10 år tillbaka, dom måste ha gjort det rätt |
|
ok men jag gissar på att det fattas 2-2,5liter olja i lådan då min gjorde likadant när jag köpt den, den hade varit på verkstad o bytt oljekylaren. jag bytte olja fick ut 2,5liter o fick i nästan 5liter sen blev den som ny så kolla nivån i den, det finns mycke o läsa om det här på forumet. //Morgan |
|
mr_camitz |
ok, jo det vore ju bäst om det var så! orkar inte med att det skulle vara nåt stort just nu, har haft så mycket problem med bilen på sistone. åker förbi verkstan imorron o ber han titta till nivån |
| kolla nu så han har motorn igång o den har varit i alla växlarna när nivån kollas o han sätter i pluggen när motorn är igång, jag tror oljan ska ha en temp på ca 40grader | |
|
camitz: Instämmer med ovan. Symptomet du beskriver liknar mkt det som är kopplat till låg oljennivå. Är lådan driftvarm vid nivåkontrollen ger det sken av att det är mer olja i än det är. Är lådan driftvarm behöver den svalna minst 2-3 timmar för att komma ner till de 30-40 grader som krävs vid nivåkontrollen. molle |
|
mr_camitz |
ok tack för svaren! får hoppas att ni har rätt då, tråkigt om min verkstadskille gjorde fel när han fyllde på nyligen då, behövs det mer olja nu tänker jag då inte betala mer för det jobbet mvh /allan |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vore kanske lämpligt att använda rätt olja, är ganska säker på att du inte har svart typskylt på en E39 -96 5Hp.18 låda utan grön skylt =permanentfylld ESSO LT olja är då det enda som kan användas. Skulle du råka ha svart typskylt av nån anledning så är det väl lungt, men mig vetligen var den sista E34-95/96 som hade vanlig Dextronolja. Men undantag kanske finns på de första tillverkade-E39.?? ///MVH Hasso Länk |
mr_camitz |
nu bedriver jag författande om samma sak på 2 trådar, menmen problemet med frikopplingen av drive i korsningar fanns även innan oljebytet, så att byta tillbaka till den föregående oljan löser nog inte problem 1, skall dock göra det ändock, vill definitivt inte köra omkring med en olja som skadar lådan. jag tror på lösningen som molle och morgan sa, förmodligen oljenivån, 1 töm lådan på fel olja och 2 i med rätt mängd ny olja. så får det bli mvh /allan |
mr_camitz |
felsökning på bilteknik i åkersberga har nu gjorts och han har kommit fram till att det är styrdonet i automatlådan som gör att driven lägger ur vid inbromsningar, att den inte hinner växla ned. ett byte till ett nytt styrdon skulle kosta 9000 exkl arbete. han skulle dock försöka finna en begagnad på en skrot för runt 3000. nån som varit med om detta tidigare att styrdon går sönder på automatlådan? har själv kollat upp att en automatlåda till min bil kostar mellan 8000-10000 på en skot. är det då värt något att byta styrdonet? och istället köra bilen tills automatlådan pajar helt, kan ju vara flera tusen mil. skiljer ju bara 5000 kr mellan ett beg styrdon och en beg automatlåda. vad tycker ni, ska ja köpa styrdonet, självfallet inte nytt, men om han får tag på ett begagnat? mvh /allan |
|
Antar han menar ventilhuset när han pratar om "styrdonet"? I så fall har han vid felsöket funnit att oljetillförsel är ok, att solenoiderna får rätt signal och att de reagerar men konstaterat att hydraultrycket till framåtkoppling alt. konverter ändå fallerar av och till. Då återstår något inne i ventilhuset. Visst kan man hitta en låda på skroten (du kan ju själv leta kolla lådnummer i ETK) och plocka huset från den. Jag vet inte om skroten säljer lösa hus? Är bilteknik en automatlådeverkstad? Såna har normalt utbyteshus. Annars kan man beställa utbyteshus för drygt 5000 kr om man skickar det in det gamla. Finns i USA men skickar över hela världen. Man kan plocka isär huset och kolla vad som felar, sannolikt en kolv/cylinder för framåtkoppling eller konverter eller annat läckage. Är det en cylinder måste huset bytas, är det en kolv kostar den nån hundralapp och byts lätt med demonterat hus. Men med svensk verkstadskostnad blir det nog snabbt billigare att byta hela huset. molle |
|
mr_camitz |
tack för svar! jo har funderat en del, tror nog det blir bäst att köra lådan tills den helt enkelt går sönder, som du säger, verkstadskostnaden lär nog åka iväg om ja nu väljer att reparera den. nu är oljan bytt till den rätta iaf, så den ska väl gå ett tag framöver. mvh /allan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.