|
|
|
|---|---|
|
Enligt instruktionsboken (BMW e34 -95) ska man.... "vid stark kyla bör du om möjligt slå från alla strömförbrukare och trampa ned kopplingspedalen" innan man startar motorn. Jag brukar av en vana alltid ha mina lysen avslagna innan jag startar motorn (för att skona batteriet vid starten), sedan slår jag på halvljusen när motorn är igång. Hur brukar ni andra göra??? Tack på förhand! | |
|
Om det är kalt så låter jag bilen gå tills oljan nåt alla platser i motorn om inte snön o is måste tas bort. På varma vinter halvåret går den ca 10-30 sek på tomgång. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Likadant oavsett väderlek. På med tändningen och iväg fast alltid lungt tills tempmätaren har gått upp till arbetsläge. Men i slutändan blir det ändå en fördröjning innan D läggs i pga säkerhetsbälte och lite kontroller. Mvh Mikael |
|
| En sak jag alltid gör är att först vrida nyckeln till tändningsläge och låta den stå nån sekund innan jag gör ett startförsök. På nyare bilar stängs väl halvljuset automatiskt av när man drar runt startmotorn? | |
| Brukar av vana inte ha halvljuset på vid start. Har även hört att xenonljusen kan då en strömspik vid start som förkortar deras livslängd. Sen börjar jag alltid köra direkt, att stå på tomgång med kall motor är bara dumt då oljetycket är så lågt och oljan lite trögare vid kall motor. Bättre då att köra direkt. | |
|
Carl L Har hört samma sak att man inte skall göra på tomgång, utan köra bilen med lågt varv. Vintertid håller jag ett extra öga på tempmätare, går den snabbt upp i temp och ingen värme kommer i kupen så kan det vara ispropp, då brukar jag stanna på tomgång och öppna huven för full kylning, isproppen brukar då släppa efter ett litet tag. Har dock inte råkat ut för detta på bmw:n troligtvis för att jag har bättre koll på glykolen än vissa andra bilar. Vanligtvis brukar jag vrida på nyckeln, sedan ta på mig bältet sätta i stereon och åka iväg, ser ingen mening med ett stå på tomgång tills motorn nått vanlig arbetstemperatur, åtminstone inte vår, sommar, höst. |
|
|
Med nyckel |
|
|
Vad bra... då är jag inte ensam om att ha mina lysen avslagna vid start av motorn. Sedan kör jag också iväg direkt i måttlig fart istället för att stå kvar på tomgång. |
|
|
Startar alltid med xenonljuset på vilket dom har klarat i snart 12000 mil och 6 år. Jag kommer aldrig behöva byta ljusbrytaren p.g.a slitage ;) Varmkörning på tomgång är bara dumt. Man kan ju ta det lite lugnt första kilometrarna. AE |
|
|
Haha vilken fråga :) Jag sätter mig i bilen, tar på mig bältet, pillar i rätt CD sen startar jag och kör iväg direkt. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Hej! Den förbrukningen som ljus mm tar i förhållande till startmotorn är försvinnande liten. Med ett friskt batteri är det bara att starta och köra. Det är bilen konstruerad för. Mvh Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.