AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
842

M3 3.0 L utan båda katalysatorer?

M3
98
M3_alex
Bmw M3 -95
tjenare!

jo, fick på nya ferrita systemet i lördags :D Låter gudomligt fint.
Måste säga att orginal systemet på m3an väger ju en aning mycket.

Nu är frågan, är det någon mer här som har/haft en m3 3.0L och kör utan båda kattarna? Och märkte ni i så fall någon skillnad?
Jag kör raka rör där kattarna bör sitta, men jag kände ingen skillnad i effekt alls.
Men ljudet är så gott så gott så det är svårt att lämna bilen nu =)

Mvh Alex
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Min farsa har en 3,0 på vilken han har monterat Supersprint system samt kattersättare. Han upplever sig inte märka nån skillnad annat än på grymt fin sång. Bilen är förövrigt chippad om det spelar nån roll...

pg_ice
M3_alex sången! ujuj :) det blir nån typ av resonans vid vissa gaspådrag/varv som får systemet att stämma ihopp,när det händer låter det nåt för jäkla gött.

jag kör med kattersättare och Supersprint system/Chip
bilen går nåt för jälvigt på högre varv.
ny kanske jag är lite chicken men jag tror inte jag har håll full gas än,det har inte behövts.

prestandan jämför jag med en 325a med Ferrita/Chip/K&N Filter och Lustgas(+75hp) som borde ha get en 280hp.

jag tänkte testa 100-200 i dag men det är rena stormen ute så jag tar det nån annan dag.
Om det nu gör nån skillnad så borde man märka det på tiden man klockar isåfall.

M3
98
M3_alex
Bmw M3 -95
=) hehe

okej...jo, för jag är lite osäker om de blir nån skillnad utan helt och hållet. Men jag tror inte jag känner något ännu :P
Ska ringa ang chip imorgon! sen när chip flyger i, då börjar nog bilen röra på sig på riktigt =)

Mvh Alex
pg_ice
japp
det är nog kombinationen luftfilter/chip/kattersättare/cat back som gör skillnad.

får jag tid så ska jag bänka bilen.
en liknande kombination på en annan 3.0 gav vid bänkning 314hp /360nm ,så där har man lite att gå på.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Lite nyfiken, vad är en cat back?

Vilken typ av luftfilter? Hört att bäst på dessa motorer är ersätta original med motsvarande sportfilter. Alltså inte ett öppet filter. Någon som har andra erfarenheter?

Vilken typ av chip är det man då ska ha? Vad jag hört så ger inte chip på dessa motorer så mycket. Det som händer är att man torskar vrid på låga varv samtidigt som man höjer varvtalsstoppet, eller tar bort det helt vilket gör att man kan mäta upp några få extra hästar på toppen. Risken är dock att inte toppen gillar denna varvtalshöjning. Men är det någon som med handen på hjärtat kan säga att bottenvridet ökar (ax vid låga varv, typ rödljus race!) och att ni kört mycket och hårt med bilen utan att den tagit skada, så är jag inte sen med att erkänna att jag är sugen jag med.

Jag har själv en M3 3.0 -93 med avgassytem från Uppsala Avgasteknik; 2x2,5" från kattarna och en slutburk med ett stort ovalt rör. Dessa killar vet hur man bygger avgassytem, det utan tvekan skönaste motorljudet på en M3:a jag hört. Att dra växel efter växel på fullgas är en beroendeframkallande upplevelse. Ni som var på BMW Spring Break eller Gelleråsen med BMW Sport Club har nog hört den.

MVH
Richard
pg_ice
cat back: sportsystem från katten och bakåt
M3_alex: Satsa på unichip istället så får du ut lite mer hästar.
kattersättare och cat-back + unichip ska ge ca 320hk.
M3
98
M3_alex
Bmw M3 -95
koffa: ok, vart skaffar man unichip? och hur går man till väga? nånting som itsfun kan fixa? =)

Mvh Alex
kolla tsmotor.com, där står det vilka som är återförsäljare..
Är själv lite sugen, men ska skaffa kattersättare först ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.