|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har fått tag i en mycket fin 528A -76, som är importerad från Schweiz 1991. Den har således klarat bilprovningens nålsöga 16 år på raken. Nu ska det besiktigas igen, och då märkte jag till min förvåning att det bara var midjebälten bak, och det är inte tillåtet för bilar nyare än -71. Bilprvningens bedömningar äör ju inte densamma över hela landet, denna är besiktigad varje gång i fjällen, i Funäsdalen. Nu undar jag: Hur ser det ut, hur sitter bätesrullarna bak? Sitter de i hatthyllan eller var sitter de? Tacksam för hjälp, och bild om någon har. | |
|
Lyfter tråden så får du en chans till att någon springer och kollar. Är du säker på att han gjorde rätt? I mittenplatsen har alla bilar haft tvåpunktsbälte ända tills för några år sedan. Hur ser reglerna ut egentligen? Jag har för mig att bältena kom ut i slitsar i hatthyllan. Rullarna satt under densamma, men man vet inte med en 76:a plus att det var så länge sen. I min gamla 00 har jag inga bälten alls bak. Oo=00=oO |
|
|
Tidiga E12 har fasta 3punktsbälten bak, övre fäste i C-stolpe ca 10cm rakt upp från bakkanten på ryggstöd, 1975 får den rullbälte även bak. En kasset under hatthylla med typ slide som mynnar genom hatthyllan som bältet löper igenom upp till samma övre fäste som tidigare. Från 1971 ska det finnas trepunktbälte fram och bak förutom mittre plats, från -75 ska det vara rullbälte. kap 30 4 § VVFS 2003:22 om någon vill läsa allt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.