AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.967

Skulle du placera ditt barn i en bakåtvänd bilbarnstol placerad framför en urkopplad Airbag?

Sida 1 av 2
Skulle det kännas OK att lägga en handgranat under ditt barns säng? Med säkringen i förstås! Med säkringen i är det ju helt ofarligt... väl... ? Personligen tycker jag att det skulle kännas mycket olustigt även om jag visste att den var säkrad. Lika olustigt tyckte jag att det skulle vara att sätta mitt lilla barn i en bakåtvänd bilbarnstol i framsätet om det var en airbag där - även om den var urkopplad. Sprängkraften hos en krockkudde är jämförbar med den hos en handgranat. Litar du helt och hållet på en airbag som är "urkopplad" eller "avstängd"? Jag skulle aldrig göra det. Så 100 %-igt säker blir aldrig elektroniken i en bil, inte ens en BMW, anser jag. Fukt, smuts, vibrationer, statisk elektricitet och stora temperaturvariationer gör en bil till en ogynnsam miljö för finelektronik. Endast med en bortmonterad airbag blir passagerarplatsen helt säker, ur den synvinkeln.

När våra barn satt i bakåtvänd barnstol löste vid det helt enkelt genom att ha ett par några år äldre bilar utan krockkudde på passagerarplatsen. Men den möjligheten minskar ju hela tiden för dagens, men framför allt morgondagens föräldrar. Redan nu är ju airbag på passagerarplatsen nästan standard i alla nya bilar. Det enda alternativet är att placera den bakåtvända stolen i baksätet men detta finns det ju, med de här motiveringarna, inga rekommendationer för från vare sig myndigheter eller tillverkare. Jag tycker det är märkligt att den här debatten inte förs tydligare. Det har ju trots allt hänt att krockkuddar har löst ut utan att någon olycka skett.

Kan nämna att en tidigare bekant till mig för några år sedan jobbade som konsult på ett stort svenskt företag som konstruerar och tillverkar krockkuddar, och han skulle inte lita på en urkopplad airbag...
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Håller tveklöst med. Det ända som skulle få mig att sätta mitt/mina framtida barn i framsätet vore om airbagen var helt bortplockad..

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har haft mina barn i banstol på passagerarplatsen fram många gånger, utan att gå och oroa mig för det. Krockkudden kopplades inte bara bort mjukvarumässigt, BMW-verkstaden särade även på det kontaktdon som förbinder krockkudden med övrig elektronik.

Jag tror det finns åtskilliga långt större faror för barnen än denna. T ex att risken för dem att bli föräldralösa ökar om pappan kör en äldre (och därmed troligen mindre säker) bil.
Nockenwelle: Håller med dig, har själv mina barn i passagerarstolen fram där airbagen givetvis är både bortkopplad elektroniskt och mjukvarumässigt.

Att välja en äldre och därmed trafikfarligare fordon utan främre krockkudde ser jag som en större säkerhetsrisk. Drar man diskussionen till sin spets kanske man skall fundera på att ö.h.t ta med sig barnen ut i trafiken.
Annars har du ju en fin ständigt osäkrad bomb i form av en stor tank fylld med ca 50-70 liter brandfarlig vätska 2-3 meter från barnet. Inte för att glömma de stora plåtburkarna som regelbundet passerar ditt barn hela tiden på ca 1 meters avstånd i en fart upp till ca 200 kmph..

Säger inte att du har fel angående krockkudden men som Nockenwelle sa finns det många andra saker som utgör en mycket större risk för barnets hälsa.
Paap Reeder
En liten protest:
"Sprängkraften hos en krockkudde är jämförbar med den hos en handgranat".
Hexatol utvidgas med upp till 6000 m/S och en krockkudde tror jag näppeligen gör mer än några 100 m/s.

Bortsett från det så skulle det kännas jäkligt olustigt med bilbarnstol och krockkudde. (Har dock ingetdera)
Kudden initieras av en piezoelektrisk puls. Undras hur det går om oskar blixt träffar takluckan??

För ca 20 år sedan körde jag efter en arbetskamrat i en saab V4 på väg 70 mellan Leksand och Mora då hans bil träffades av blixten.
Saaben stannade och min kamrat som normalt har lockigt hår klev ur med totalt spikrakt hår ... som dessutom stod RAKT UPP!
Bob Marley skulle legat klart i lä.

Tänk om blixten induktivt skulle pilla på piezopillret?

MVH /// Paap R
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hörde av en kompis som ville koppla ur krockkudden på en Voyager för att ha barnstol fram. Det kostade över 5000:- , men då monterades en stålkorg runt kudden(!) Instämmer med Paap Reeder, om krockkudden var apterad med en handgranat körde jag nog hellre utan. Och jag är fullvuxen;)

AE
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Svar på topic. Nej!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En svår fråga men jag resonerade som Nockenwelle och Kristoffer. Numera sitter dock grabben framåtvänd i baksätet.

___
//Ulf
Man kanske ska ställa sig frågor som:
Vågar man bromsa riktigt hårt i nödsituationer, ABS kan sluta fungera?
Vågar man köra om genom "slaskstängar" på vintern, DSC kan sluta fungera?
Vågar man köra en bil med servo, om elektroniken inte fungerar blir styrningen otroligt mycket trögare än en bil utan servo?
etc...
(vi förlitar oss en hel del på elektroniken i övrigt i bilen)

Topicsvar: Instämmer med Nockenwelle

Mvh,
/Wille
Paap Reeder,
Att sprängkraften hos en airbag är jämförbar med en handgranat är inget jag själv har hittat på. Det är taget från en tidningsartikel om ämnet som jag läste för flera år sedan. Jag är inte expert på området så jag kan inte bekräfta uppgifterna men den som inte är expert bör heller inte dementera dem.

Nockenwelle och Kristoffer_L,
För att diskussionen inte ska spåra ur pga ett missförstånd så ska jag komma med ett förtydligande när det gällde att vi valde "några år äldre" bilar när barnen satt i bakåtvända stolar. Det är stora bilar från mitten 90-talet jag pratar om fast bara med airbag på förarplatsen. Vi slängde alltså inte in barnen i nån 76:a eller nåt sånt som ni kanske tolkade det som.

Och ni litade alltså fullt på urkopplingen då både mjukvara och kablar var brutna. OK, jag hade inte gjort det. Den apterade sprängladdningen sitter ju fortfarande kvar.

Självklart tar man en risk då man över huvud taget åker i en bil men att helt sluta transportera sig när man har fått barn är väl knappast aktuellt för någon i dagens samhälle. Vad det handlar om är att inte utsätta någon för risker i onödan om det kan undvikas.

Ytterligare en risk när vi talar om krockkuddar är åldrandet. Av bilen alltså. Hur säkra är de när de och elektroniken börjar bli gammal. De flesta airbagförsedda bilar är ju än inte så gamla. men vad händer om 10-20-30 år?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hammurajen:

Jag vill börja med att säga att jag förstår ditt resonemang fullt ut ang. airbagen, men den dagen det blir aktuellt med barnstolar så kommer jag personligen att demontera airbagen där barnstolen kommer att sitta.

Anledningen till varför jag blandar mig i diskussionens är ang. huruvida det är säkrare att välja en äldre bil. Vi tar BMW 5-serien som ett exempel då jag kör idag en 5-serie Touring av 1995 års modell och jämför den med en BMW 523i av 96 årsmodell som tillhör nästa generation. Min E34 har enbart en airbag i ratten, medan en E39 har förar- och passager-arairbag som standard, sidoairbags som tillval (std from 98 årsmodeller). Att airbagen bara deaktiveras får vissa att välja den sista versionen av E34 karossen istället, eftersom det är säkrare. Vad man inte tänker på är att E39 är en betydligt säkrare bil på alla andra sätt.

En mycket avgörande punkt är att E39 karossen är designad för att motstå sk. offsetkollisioner, dvs när enbart en del av fronten träffas i en kollision (vilket är vanligast förekommande i trafiken). Något som E34an har mycket svårt att klara av, eftersom konstruktionen är sådan att krock-kraften leds runt deformationszonerna istället för genom dem. I en E34 börjar karossen deformeras och krock-kraften absorberas ordentligt först när A-stolpen träffas, och då är det redan för sent att börja bromsa krock-kraften. Detta är ett problem som samtliga bilar från samma era lider av. Något som en modernare konstruktion som E39 klara mycket mycket bättre.

Då är frågan, är det större sannolikhet att man krockar (offsetkollision) eller att airbagen löser ut fastän den är urkopplad?

Se dessa två filmer som belyser problemet och som tar upp viken av att välja en bil med ISOFIX öglor.

Länk
Länk

Vad gäller handgranater och airbags så kan jag inte så mycket, men om jag inte missminner mig så har Paap Reeder en lång karriär inom det militära bakom sig, så jag litar på det han säger om handgranater.

__
Bilblogg:
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Citat:
"För att diskussionen inte ska spåra ur pga ett missförstånd så ska jag komma med ett förtydligande när det gällde att vi valde "några år äldre" bilar när barnen satt i bakåtvända stolar. Det är stora bilar från mitten 90-talet jag pratar om fast bara med airbag på förarplatsen. Vi slängde alltså inte in barnen i nån 76:a eller nåt sånt som ni kanske tolkade det som."

Nej, jag tolkade det inte som att barnen slängdes in i någon 1970-talsbil. Utvecklingen på säkerhetssidan har gått snabbt de två senaste decennierna. Det är naturligtvis ingen självklarhet att en nyare bil är säkrare, men i de allra flesta fall är det så. En skillnad på tre år kan vara stor.

För mig handlar det inte bara om att undvika risker om det är möjligt. Tvärtom tycker jag det är sundare att inte hålla på och bekymra sig om mikroskopiska risker. Skulle jag konsekvent försöka minimera redan ytterst små risker skulle jag inte hinna med något annat här i livet. Vad ska jag då leva för?
Man måste lita på tekniken/elektroniken. Risken för att dö av t.ex ett getingstick är mångdubbelt större än att en krockkude löser ut ofrivilligt. Som tur är... vi kör ju omkring i bilarna varje dag, många med 6-8 kuddar och krutladdningar. Ingen av oss skulle klara att hålla bilen på vägen om en av dessa smäller vid färd "utan anledning". Klart det känns bra och riktigt att både fysiskt och elektriskt oskadliggöra passagerarkuden när man kör barnet, samtidigt kör vi själv med kudden i ratten år ut och år in. Undrar vilken som möjligen utsätts för mest slitage eller risk för fel?
Nu har man vidtagit ganska långtgående medel för att hindra felaktig triggning av tändsatsen i krutladdningen. I varje tändare sitter en "fusible link", dvs en tråd som kortsluter tändaren. Denna bränns bort vid startpulsen från centralenheten, det skall till mycket höga störpulser eller annat utifrån för att kunna trigga en tändning. Blixtnedslag i närheten eller direkt i karossen räcker normalt inte.
Batteriet i bilen behöver inte heller vara närvarande, tändpulsen sköts om av kondensatorer när en krock registrerats. Batteriet kan ju mycket väl demoleras i krockögonblicket medan centralenheten med sina uppladdade kondingar sitter väl skyddad centralt i bilen.

FP
kilroy
Jag tror inte det behövs så avancerade riskanalyser för att besvara den ursrungliga frågan.

Om krockkudden är ordentligt urkopplad...

Ja.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Paap Reeder
... jo Hammurajen ... det är en svartkrutsblandning i krockkudden och av det kan man dra "mina" slutsastser om tändfrontens hastighet ... i a f i stora drag typ att en volvo 2,4 inte gör 300 kmh i stdutförande från fabrik ... men att den går framåt är nog sant.

Det är mer sprängkraft i snigeldynamit än i en krockkudde.

MVH /// Paap R
kilroy
Sprängkraften då en airbag frigörs är enligt uppgift ca 300 km/tim vilket är avsevärt lägre än för de flesta konventionella sprängämnen.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Är inte chansen att du kör av vägen större pga ditt barn sitter i baksätet och skriker efter en napp som har tappat nånstans där bak eller pga nåt annat...

Först och främst ska ni krocka och sedan ska airbagen utlösas (fast den är avstängd). Hur stor sannolik är det?
Paap Reeder
... varför står det i säkerhetsinstruktionen att en losstagen airbag OVILLKORLIGEN SKALL förvaras med navet uppåt?? ... inget kan ju hända?

(Gör man tvärtom och bagen skulle utlösas kommer ratten att stämpla i taket)

MVH /// Paap R
... och är det dessutom inte så att bilverkstäder inte har tillåtelse att förvara demonterade krockkuddar eller lagerföra nya för att det då klassas som ett sprängämne och faller under sprängämnesreglerna? Varför då? ...inget kan ju hända!?

Men jag köper ändå sannolikhetsresonemanget. Visst är risken oerhört minimal att just detta skulle hända. Att råka ut för någon annan olycka eller skada är troligtvis betydligt mer sannolikt. Men en viss olustkänsla kvarstår ändå...

På min förra bil demonterade jag rattnavet för några år sen för att byta strömbrytarna till tutan. Och jag kan erkänna att det fanns en del kallsvettiga tankar i huvudet när man satt där och pillade med kablarna med snoken 20 cm från bomben...
Paap Reeder
... precis samma känsla här.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.