AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.394

Rostskyddsbehandling, Dinitrol el. Mercasol?

Gemini__
Vad har ni för erfarenheter av dessa månntro? Är det någon större skillnad, och är det någon som sätter rostskyddet från fabrik ur spel?

Har fått tips av en forummedlem att vända mig till Börjes rostskydd i Västerås (det tackar vi för), det lutar åt att jag följer det tipset. Men alltid intressant att ta del av fler tankar och idéer kring detta.

Mvh:
Thomas
Gemini__
Börjes använder sig av Mercasols produkter ska jag väl nämna.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Mvh
Gemini__
Tack för länken, har dock besökt sidan tidigare. Dessa är inte etablerade i V-ås vad jag kan se. Har du utfört en liknande behandling eller vad? Du får gärna utveckla ditt svar en aning.

Men det står mellan de i rubriken som sagt, fler tankar och idéer kring dem är önksvärt.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tänkte bara att du inte hade sett dem, deras garanti är intressant.
Gemini__
Alla tips uppskattas men är mest intresserad av dessa alt. ovan (då dessa finns etablerade i V-ås). En bra detalj med Mercasols (iaf denna i V-ås) anläggningar är detta:

"Vi samarbetar med Motormännen och erbjuder en opartisk rostskydds-
kontroll inom 7 dagar efter slutfört arbete.

Detta är en trygghet för dig som kund hos oss."

Dinitrol är också ett alternativ iofs.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Länk
Gemini__
Där har man varit inne ett par ggr å kikat också =) Tyvärr ligger det i Uppsala...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Båda varumärkena är ju petroleumbaserade, så jag tror det är intressantare att kolla vad det finns för torkmöjligheter i hallen. Efter chassitvätt skall bilen torkas ordentligt och det görs bäst i helt avfuktad luft. Det brukar inte "billiga Nisse" i ladan ha utrustning för och då spelar det ingen roll hur duktig han är att spruta olika rostskyddsprodukter.

AE
Gemini__
Denna firma det gäller:
Länk

Står följande på deras hemsida:
Bilen torkas ordentligt med varmluft. Detta är ett viktigt moment. Underlaget måste vara absolut torrt för att rostskyddsmedlet ska få bra fäste.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det ser ut att vara en seriös firma tycker jag.

AE
Gemini__
Ja, namnet kanske avskräcker till en början ;-) Men tycker de ger ett seriöst intryck, ska ta kontakt med dem nu i veckan så får vi se hur det blir.

Gemini__
Rostskyddsbehandlingen är nu avklarad, är mycket nöjd med Börjes rostskydd. Verkar mycket seriösa, rekommenderas.

Mvh:
Thomas
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Var det M5:an som fick sig en omgång?
Hur länge var du av med bilen?
Fick du möjlighet att se hur det såg ut innan dom sprutade dit den nya "dinitrolen"?
Vad kostade det?

Per L
Gemini__
Det var 728:an, M5:ans rostskydd räcker förhoppningsvis (?) då den endast körs sommartid.

Lämnade in bilen tidigt på morgonen en fredag, därefter tvättade de bilen noggrant. Bilen stod sedan hela helgen på torkning, ville inte att den skulle torka endast ett dygn så jag bad om att få ha den där över helgen. Vilket inte var något problem.

Kikade inte hur det såg innan de applicerade rostskyddsmedlet, men är övertygad om att jag skulle fått vara med i hela processen om jag velat (på egen risk dock, att man blir skitig är nog bara förnamnet =)

Kostnaden för detta var 5100 kr.

Då ingår även en gratis kontroll av rostskyddet de lagt hos ett M-testcenter.

Mvh:
Thomas
Grattis, nu är det bara ut och gasa oavsett väderlek, och slippa leta tråkig vinterbil istf pärlan. Mvh, Toomas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.