AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
805

Oljerelaterade problem M5 E34...

Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Hejsan.
Har lite problem med M5an. Har haft bilen stående i lite över en vecka med baken i vädret pga av jag haft bort diffen för byte av packboxar. Då oljetempen visat ca 80grader vid normal körning så testade jag även med att byta oljetempgivaren. När jag för nån timme sen hade skruvat fast allt och fått ner bilen på backen så tog jag en liten tur.
Oljetempen visade då ca 82grader. Ingen vidare förbättring. Däremot började oljetryckslampan lysa utan meddelande på displayen. Oljenivån var några mm över min-strecket.

Nån som har nån aning om varför oljetryckslampan lyser?
Är nästa steg att byta oljefilterhuset med termostaten för att få korrekt oljetemp?
Jag har olja och filter hemma men vill ju få rätt på temperaturen innan jag byter.

Tack på förhand,
/Ola
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Oljetermostaten kanske står öppen hela tiden!
När motorn är varm bör tempen i vilketfallligga på ca 90grader eller något mer!
Att oljetryckslampan lyser behöver inte vara ett orosmoment,den kan återgå av sig självt efter ett antal mil!
Att oljetrycket larmar är ju i och försig ett orosmoment,men kan vara relaterat till termostaten eller taskigt tryck från pumpen!

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

Vad jag kunde se på mitt nya oljefiletrhus så fanns det ingen termostat i den, verkar som att "oljetermostat" inte finns på S38, eller i vart fall inte i oljefilterhuset som jag trodde, o inte någon annastans mellan oljefilterhus/oljekylare heller för den delen...
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Jag har börjat tvivla på att det skulle vara termostaten om den nu finns då tempen ju är stabil. Hade termostaten varit öppen hela tiden så tycker jag att tempen borde variera en hel del med yttertemp och hastighet mm.
Oljetempgivaren är väl bara ett temperaturvarierande motstånd. Det kanske bara är nån lite erjad kontakt på vägen eller så. Eller instrumentet som visar fel.

Som jag skrev här ovan så lyser oljetryckslampan UTAN att displayen visar något.
Kan något ha tagit skada av att bilen stod upplyft ibak en längre tid?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.