|
|
|
|---|---|
|
Hur mäter ni en ABS-sensor? Jag vill veta om dom är hela eller inte. Det går bara att mäta åt ena hållet på dom dj...arna. När man vänder sladdarna åt rätt håll så man får ett värde blir det ca 17,5 MOhm på alla 4 givarna. Innehåller givarna nåt extra så det inte går att mäta dom? Trodde dom bara innehöll en magnet och en spole... | |
|
Någon magnet innehåller de inte, det magnetiska materialet som givaren detekterar sitter i kantringen på hjullagret. Men en spole innehåller de mycket riktigt. När hjulet snurrar kommer det magnetiska materialet i hjullagerknaten att inducera en sinusformad växelspänning i givarspolen. Den sinusformade växelspänningen vill man sedan lämpligen halvvågslikrikta mha en diod innan man tar in signalen i ABS aggregatet. På V-o:s/ContiTeves system sitter denna diod på ingången till ABS systemet, men att döma av dina mätiaktagelser verkar BMW:s/Bosch:s sensorer ha en diod inbyggd i sensorerna. Med en diod i sensorn är det alltså helt rimligt att du bara kan resistansmäta sensorn i den ena riktningen. Det troligaste felet som kan inträffa i ABS givaren är att man får avbrott i spolens lindning, vilket skulle ge att du skulle mäta en hög resistans i båda riktningarna. Men det är också inte alldeles osannolikt att du skulle kunna få en kortslutning i spolen så att du skulle se en lägre resistans i framriktningen. Vid resistansmätning genom en seriediod kommer mätinstrumentet att visa fel mätvärde pga framspänningsfallet över dioden, så själva mätvärdet (17.5MOhm i ditt fall) säger inte så jättemycket och skulle troligtvis variera lite om man mätte med ett intsrument av ett annat fabrikat. Men får du samma mätvärde vid resistansmätning av alla fyra givarna så låter det sannolikt att alla givarna är OK. Mvh. /Kjell |
|
|
De jag har på bilen är av fabrikat Siemens. Men jag borde ju kunna uppmäta växelspänning eller likspänning om det nu sitter en diod i givaren. Inte heller det kan jag mäta. Skitskumt! Hur fort måste hjulet snurra? Serviceläget på GPS'en visar att just den givaren är OK. Eftersom alla andra har samma mätvärde så är min gissning att alla är hela. Men jag vill kunna mäta fram så jag vet helt till 100% att alla är hela. Lite pinsamt när man jobbar med el,tele,data & elektronik... ;-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Aha, dissekeringen på Hassos länk visar att dessa givare är av Hall-typ, kompletterad med en transistor på utgångssidan. Glöm vad jag skrev ovan isf, utgick de var av samma passiva-induktor typ som Volvo/ContiTeves använde när jag jobbade med dem för snart 10 år sedan... :-) För en Hallsensor med utgångstransistor kommer utgången att variera mellan en hög och en låg resistans när Hallelementet passerar ett metallföremål. Mätning mellan de två sensorkablarna på en sådan sensor kommer alltså att se ut som en varierande resistans om man ohmmäter. Troligen är de 17.5MOhm ditt instrument mäter transistorns "stängda" läge, och om du snurrar på hjulet så kommer en fungerande sensor att börja generera en skur av korta pulser pulser av lägre resiststans. Men en hallsensor har inget statiskt tillstånd utan ger bara en kort puls, så tyvärr kan du inte bara långsamt vrida på hjulet och se att resistansen går mellan 2 stadiga resistansvärden. Så en sådan sensor kan vara svår att kontrollmäta med en enkel multimeter som kommer att vara för långsam för att hinna mäta resistansen i transistorns "öppna" läge. Men om du snurrar på hjulet samtidigt som du ohmmäter så borde din multimeter kunna känna av ett ungefärligt medelvärde av transistorns öppna och det stängda tillstånd, och mätvärdet borde därmed sjunka jämfört med om du håller hjulet stilla. Ser du detta, och beteendet är samma på alla 4 givarna om du mäter med samma instrument, så borde du kunna ha som en tydlig indikation på att givarna är OK. Jag tror inte du måste snurra särskilt fort då packboxen på hjullagret har rätt många mätpunkter per varv, men ju fortare du snurrar desto bättre medelvärde/stadigare mätvärde bör instrumentet kunna visa. Mvh. /Kjell |
|
|
Problemet är att olika instrument har olika mätspänning och -ström. Polariteten på mätkablarna varierar också, visa har en plusspänning på röd kabel vid resistansmätning, andra tvärtom. Det är inte säkert att instrumentet ger tillräcklig spänning för att väcka givarens hallelement med tillhörande förstärkare till liv och därmed ge några pulser ut. I bilens system matas varje givare via en resistor och med 5volt från centralenheten, samtidigt som pulserna går motsatta hållet. Summan av kardemumman blir att man inte med nån större säkerhet kan kolla en ABS-givare med hallelement med en vanlig multimeter, det man däremot kan göra är att jämföra alla givarna med ett och samma instrument och se om en av dom avviker. Några fixa resistansvärden osv är inte meningsfullt att fästa sig vid av ovanstående anledning. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.