AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.432

Oljelampa glimmar 528iA -97

Visa användare
223
peanutboy
530d E61
När min 528iA -97 står på tomgång så lyser/glimmar oljelampan till... Räcker med att öka varvet 100rpm så släcks den! enligt förra ägaren så byttes oljetryckskontakten vid förra servicen!

Vad kan fela, något typiskt fel på dessa?
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
har du gjort motortvätt på bilen ? då brukar fukten göra att oljetrycks lampan börjar glimma ... jag bytte ut kontakten, har inte haft problem med "trycket" efteråt :)

du kan ju testa spraya med elektronik spray, det kan kanske lösa problemet.

dom första serierna/åren för E39 verkar oftare ha detta fel.

########
# PAJALA #
########
Om det endast glimmar på tomgång så kan det väl knappast vara fukt i kontakten. Det borde ju uppträda hela tiden isf.

När gjordes senaste olje/filter-byte och vilken oljesort/viskositet?
Visa användare
223
peanutboy
530d E61
Köpte bilen igår... Felet fanns där när jag provade bilen(Pris därefter :))

Bilen servades i Januari då byttes olja och filter samt oljetryckskontakten. Sen har bilen endast gått 60-70mil, men det kanske kan ha att göra med att det har regnat konstant i 3 veckors tid här nere?

Ska testa och spraykontaktstycket och se om det hjälper!
Om lampan slocknar över tomgång gissar jag på dålig olja och/eller sliten motor.

Som jag skrev så tycker jag logiken haltar att det endast skulle vara fukt i kontakten på tomgång.
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
när det blir fukt i kontakten så brukar den glimma ibland eller pendla från starkt till svagt, så nästa fråga är ju .. hur mycket har bilen gått ? vilken olja ? vilket filter ? original oljetrycks kontakt ?

jag har för mig att några på forumet skrev att dom alltid kör med klimaten på, då får du en tomgångs ökning med ca 250 RPM, och det gjorde att dom slapp se den glimmande oljetrycks lampan.

jag skulle nog tests byta olja+filer & även montera in en NY kontakt som är inköpt från BMW.

om du gör ett olje byte så häll i lite diesel i den gamla oljan, kör bilen i 5-10 minuter, tappa sen ut oljan, då får du ut lite skit med på köpet ... en liten billigare "engine flush"

########
# PAJALA #
########
Visa användare
223
peanutboy
530d E61
Bilen är servad på Jarls Bilservice i Helsingborg vetej vilket filter och kontakt som är monterad! AGIP helsyntetolja 6.5 liter är debiterat! Samt en oljetryckskontakt för 79:- och det kan väll knappast vara en originaldel!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kostar inte mer än 79 kr.
Skulle byta till en olja med högre viskositet, tex Mobil Super S 10W-40 eller Valvoline maxlife. Duger utmärkt med delsyntetolja i din motor.
Förmodligen är det förmodligen 5W-40 som är i motorn nu.
Det går ju att mäta upp oljetrycket om man så vill.
Kan ju vara så att jarls chansade på att oljetryckskontakten var dålig.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
223
peanutboy
530d E61
Imorse startade inte bilen. Batteriet var slut så jag fick "kabla" igång den....
Tog in den på jobb och mätte laddning o "tjuvström" det var helt OK.

Monterade dit ett nytt batteri och sen har oljelampan inte lyst en endaste gång :)

Verkar som om det har varit det dåliga batteriet som har gjort att lampan har lyst...... Ska testa ett par dagar nu återkommer!

Tack för tipsen alla!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.