AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.593

Få sig en geting av bilbatteriet.. vad händer?

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag har alltid trott att det skulle bli en våldsam effekt om man råkade ta på ett bilbatteris poler med var sin hand, men nu var det en som menade på att pga att spänningen är så låg så händer det inte mycket.

Jag var mer inne på att det batteriets strömstyrka är tillräcklig för att ändå ge en rejäl kyss trots den lägre spänningen.

Vi vet alla att en hög spänning i kombination med väldigt låg strömstyrka inte ger mycket mer än en kraftig kittling. Säkert gäller samma sak om man har väldigt låg spänning men rejält med A att tillgå.
Men med tanke på att ett bilbatteri med lätthet kan driva en hel bil (i alla fall en kortare stund) någorlunda snabbt, borde det inte kännas??

---
Min bil: Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Mja, man kan, lite förenklat, säga så här:
Det är strömmen genom kroppen som du känner och eventuellt skadas av, men det är spänningen som driver strömmen genom kroppen. Eftersom kroppen har hög resistans blir aldrig strömmen genom kroppen särskilt stor med endast 12 V spänning. Batteriets låga spänning förmår bara driva stora strömmar genom kretsar som har ytterst litet motstånd, men kroppens stora elektriska motstånd (gissningsvis i storleksordningen åtskilliga 1000 Ohm) förhindrar batteriet att driva nämnvärda strömmar.
En kontaktledning på järnväg håller 16000 V (har jag för mig). Den kan alltså driva betydligt större strömmar genom kroppen.
Den effekt som utvecklas över ett givet motstånd är spänningen i kvadrat, dividerat med motståndet. Elledningen över järnvägen kan alltså ge upphov till en elektrisk effekt som är c:a 20 miljoner gånger högre genom kroppen, jämfört med ett bilbatteri
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
AAaah! Jag tänkte aldrig på det där med motståndet!

---
Min bil: Länk
Om du däremot håller i en skiftnyckel som har kontakt mellan batteriets pluspol och bilens kaross, då kan du räkna med en bränd hand, och kokande batteri som utvecklar knallgas. Då kan det säga boom av eventuella gnistor från tidigare nämnda skiftnyckel.

Man ska inte underskatta batteriets förmåga att slänga ur sig Ampere, men att ta på ett batteris bägge poler samtidigt gör inget, såvida man inte är dyblöt.
...eller så gör man som en kompis till mig gjorde vid 11 års ålder: Tag batteriet från en gammal fiat. Håll upp det framför ansiktet och skaka allt vad du orkar. Förbered dig på dyra räkningar från plastikkirurgen... :-/ (Batteriet exploderade)

Med andra ord: Hantera bilbatterier med försikt.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Det gör inget om du är dyblöt heller faktiskt,
dock så kan man få en trevlig "liten" smäll om man tafsar på en kabel till tändstiften
(iaf om dom är av äldremodell och lite knagliga i plasten/gummit) om man är blöt.

För dom som vill veta mer kan jag säga att en bra formel som man har stor nytta av är
"ohms lag" som lyder som sådant U(Volt) = I(Ampere) * R(Ohm eller motstånd som vissa säger).

Detta ger:
ex:
I(Strömstyrka i ampere) * R(Motståndet) = U(Spänning i Volt)

20A * 0.5 Ohm = 10 Volt.
10A * 0.25 Ohm = 2.5Volt

osv

eller mer intressanta:
U / R = I
ex:
12 Volt / 0.5 Ohm = 24 Ampere
12 Volt / 5 Ohm = 2.4 Ampere

Sen har man den senare effektformeln också som är bra och ha.

P(Watt) = U(Volt) * I(Ampere)

vilket också ger:

P(Watt) / U(Volt) = I(Ampere)

exempel:

50W / 12V = 4.16Ampere (glödlampa t ex.)

Ett litet nattligt övningsexempel:

Frågan är då hur många Ohm har en 55W glödlampa om drivs av en bil på 13.8 Volt?

Hur många Ampere drar en 55Watts glödlampa om den ansluts till 13.8 Volt?

Hur många ampere går igenom en skiftnyckel som man kortsluter över ett batteris poler(teoretiskt)?

Überfråga:
Hur räknar man ut spänningsförlusten i en kopparledare mellan två punkter?

mvh
Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.