|
|
|
|---|---|
|
jag har en 530da -99 34000mil den slirar på fyran och femman när jag kör lugnt 70-90km. men kör jag hårt växlar den perfekt | |
|
CD kopplingen slirar. Antingen är CD lamellerna på väg att ge upp eller kärvar solenoid A eller B så att trycket till kopplingen inte blir tillräckligt när man kör lugnt = lägre matartryck. Börja med ett el felsök på solenoid A, B samt alla givare som styr matartrycket. molle |
|
|
Tack för svaret molle325. det räcker inte med ett olje byte då? nu är detta min första kontakt med automatlåda, så jag behöver mer ingående förklaring 1. vad är cd koppling kan man byta den själv? 2. på solenoiden kan jag testa med 12V så dom drar som dom ska? 3. hur hittar jag givarna som styr trycket. mycket tacksam för svar, har precis köpt bilen och husvagn o barn väntar på semester. |
|
|
Jag skulle först kolla oljenivån och göra en diagnos som inkluderar ett funktionstest av solenoider. Finns ingen anledning att slänga ut tusentals på ett oljebyte om bara en solenoid felar eller om lamellerna är slut. CD kopplingen sitter närmast bakom konvertern. Lådan måste ner och demonteras om denna ska bytas. Inget man gör strax före semestern om man inte gjort det flera ggr förut. Men har du tur är det tex bara solenoiden som kärvar eller får otillräcklig signal och då behöver inte lådan ner. Men diagnos på verkstad behövs. Kör inte med en slirande koppling. Om lamellerna skulle vara ok så kommer de snart inte längre att vara det. molle |
|
|
Många tack molle. tyvär har jag redan tömt lådan på olja, så det är väl bara o fylla på ny och åka till bmw verkstad o göra en diagnos? har fattat det rätt så ska motorn vara igång när jag kollar nivån? |
|
| Helt rätt, motorn måste vara igång när du kollar nivån annars rinner "all" olja ner i tråget och du får för lite olja i systemet sen när du startar. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Motorn ska vara i gång och varmkörd. MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
sista inlägget hamnade oförklarigen i fel tråd!!!! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.