AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.079

Byta originalstereo mot dvd-spelare

i_
7
i_disaster
520i Touring -98
Jag ska byta min BMW Business stereo mot en dvd-spelare med en liten 4" skärm integrerad i fronten. Originalstereon är ju rätt stor, det måste ju finnas nån sorts "kasett" man kan köpa för att montera i det stora hålet för att sen kunna passa in nya stereon i "kasetten"? Måste man ha nån speciell kontakt för att koppla in kablarna? Allt som kan tänkas vara till hjälp nu innan jag ska byta är jag tacksam för :)

i_disaster
Sc
6
Scorpius
520i Sedan -02
Finns front att montera som är gjord för vanlig DIN-stereo för ca 200:- samt adaterkablage för ungefär lika mycket till, du behöver antagligen en adapter för antennen också. Finns hos välsorterade bilradiohandlare. Sen är det bara att plugga in, inga konstigheter. www.brl.se t.ex. har vad som behövs
i_
7
i_disaster
520i Touring -98
Vad behöver jag för adapterkablage? Kollat lite på www.brl.se men vet inte om jag hittat rätt.

i_disaster
Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
eller så kan man göra det the hard way....

Länk

lycka till

Projekt Mayhem....
Stereon (Business) i E39är inte stor. Den håller vanligt DIN-format och sitter under den öppningsbara luckan överst i mittkonsollen. Många tar MID-panelen som sitter under för stereo men detta är display och manöverenhet för en mängd funktioner, inkl stereo.
I själva stereon sitter antenn och multikontakt i vanlig ordning och det gåt att byta till annan stereo med hjälp av adapterkablage och monteringsram. Det blir inte så jättesnyggt och luckan går sedan inte att stänga, men det fungerar

FP
i_
7
i_disaster
520i Touring -98
Är det bara en smaksak om man vill behålla MID-panelen eller? Jag hade tänkt ta bort hela helvetet eftersom det verkar bara vara stereokontroller + en klocka där..? Jag menar om man nu monterar en ny eftermarknadsstereo, vad har man då för nytta av MID-panelen? Eller blir det en massa klatter om man tar bort den? För själva klockan kan jag nog leva utan. :P Hänger MID-panelen ihop med färddatorn och så eller? För fronten för eftermarknadsstereo jag beställt är det tänkt att man ska ta bort HELA stereo enheten, den kommer att täcka allt från vippluckan i mittkonsollen ner till klimatanläggningen enligt bild. Så många frågor som väcks i mitt lilla huvud..

Sen undrar jag om man kan få rattkontrollen för stereon (vol -, vol + osv) att fungera på en eftermarknadsdvd? Läste nåt om BUS som jag inte riktigt hajjade...

i_disaster
Svårt att svara på, det finns flera varianter på panelerna. MID kan innehålla t.ex styrning av telefon, färddator, tillsatsvärmare, klocka, bilstereo osv. All styrning mellan de olika enheterna t.ex MID, stereo, rattknappar, ev. telefon, färddator osv går på ett bussystem (K-buss och I-buss) som är en tvåtråds databuss. I annat fall skulle det krävas en jättetjock kabelstam mellan alla enheter. Som du ser så är det bara några tunna trådar i kontakten till MID.
Huruvida din stereo kan styras via databussen med rattknapparna osv beror på om det finns en adapter eller interface tillgänglig mellan bussystemet och stereon. Hör med leverantören av stereon om den kan styras av olika bilars bussystem.

FP
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
BMW har faktiskt en egen frontpanel för montage av en "vanlig" stereo Länk Luckan tar man bort.

Länk har adaptrar till de flesta mäkena och är mycket bra att handla av. Länk adapter till kontakterna.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
i_
7
i_disaster
520i Touring -98
Haha =)

Jag kan iag bulta tjejen duktigt och bju' na i alla möjliga ställningar bak i min bil...

i_disaster
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.