AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.431

Larmet går lite då och då (E38 orginal)

CK
269
CKamondi
740iA -95
Inatt blev jag och mina grannar varse om att mitt larm fungerar, men inte tillfredställande.. Det sätts igång automatiskt lite då och då. Om jag läser ut felkoderna, kan jag då se vad det är den har larmat för? Så att jag kan hitta anledningen till varför den larmar av sig själv ibland.

Mvh Christian
CK
269
CKamondi
740iA -95
Tillägger att jag inte har kupésensor (ingen box i taket).

Mvh Christian
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
kan ju vara dårligt bilbatteri.,så var det med grannens bil,tjöt titt som tätt.köpte ett nytt,sen var det frid o fröjd.så kollla upp batterit...
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Vad har du för årsmodell på din bil?
Bilar tom. 1998 hade ett fel i mjukvaran i GM modulen och kan därför
larma utan anledning.

/Andy
le
224
leifeugen
540IA -02
Motorhuvs sensorn är ofta felet för felalarm,åtminståne i E-39.I E-39 sitter den framför luftkond.filtret vänstra.
CK
269
CKamondi
740iA -95
Tack för svaren! Har varit utomlands i ett par veckor. Ska byta ut batteriet och kolla motorhuvssensorn. Är även en pre 98 så om det är fel på mjukvaran, vad ska jag då göra? Går det att programmera om? Vad tar BMW för det?

Mvh Christian
Bu
63
Bulan2
523i -98
Tar upp tråden eftersom min E39 1998 (523i) larmar lite då och då. Senast tidigt imorse vilket störde min sömn, och kanske även grannar.

På senaste Inspektion 1 avläste BMW att larmet(lutningsgivare) utlösts 21 ggr sedan datorn nollställdes senast. En granne har berättat för mig att när en minibuss smällde igen sin sidohängda dörr, gick mitt larm igång. Därför har jag misstänkt lutningsgivaren. En kompis har påstått att lutningsgivaren går att göra mindre känslig, men på BMW hade de aldrig hört talats om detta. De föreslog att jag kunde slå av lutningsgivaren helt genom att trycka på låsknappen snabbt två gånger irad (sk "färjeläge").

Går det att göra lutningsgivaren mindre känslig?
Varför ska larmet gå på vid dåligt batteri?

Mvh Fredrik
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Låg spänning= larmet tror att någon kopplar bort batteriet= backupen larmar. Kallt ute= halverad batterikapacitet. Livslängd normalt batteri 3-5 år. Först rekommenderad åtgärd, köp en Ctekladdare på Clas O för 500kr och ladda batteriet. Rekondar även det delvis och förlänger livslängden. Tillika bra att ladda batteriet en gång i månaden under vintern.

När man läser av felkoder kan man se varje fel, dock kan batteriet ge många utslag. Huvkontakten kan vika sig vid många upp/ned samt även bli oxid på. Lite smärgelduk försiktigt på kontaktytan och elektronikrengöring är bra. 5-56 = FÖRBJUDET!
Mvh
Asken
Bu
63
Bulan2
523i -98
Tack Asken.

Jag misstänker mitt batteri. Tycker mig märka att halvljuset "flämtar till" lite 10 sek efter start av bilen.

Du har inte hört talats om att minska känsligheten på lutningsgivaren?

/Fredrik
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Är du ute efter att minska den eller stänga av den tillfälligt?

/Andy
Bu
63
Bulan2
523i -98
Andy,

jag tänkte om det går att minska känsligheten på lutningsgivaren?

Kollade vilospänningen på batteriet idag: 12,49 V efter att bilen varit avstängd i 10-15 minuter. Körde bilen till verkstaden innan - cirka 10 min körning.
När motorn sedan startas laddar generatorn med 14,10 V.

Det låter väl som om batteriet är i rätt så gott skick?

Mvh Fredrik
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Hade exakt samma problem, fick byta en huvudkontakt (150:-) först efter att de hade läst massa felkoder (350:-)....... värdelöst....
Bu
63
Bulan2
523i -98
Asken.

Jag tror du hade rätt!

För jag kollade vilospänningen när bilen stått still i 2 dygn. Då var spänningen bara 12,01 volt. Viktigt att inte mäta efter att man har kört bilen !! Vänta ett dygn istället.
Nu har jag köpt en Ctek Multi XS 3600 för 579 kr och laddat i ett dygn. Efter det var batteriet uppe i 12,60 volt. Men nu när bilen samlat damm i en vecka har vilospänningen sjunkit till 12,29 volt. Det är ju ändå mycket bättre än 12,01 volt där jag startade.

Bilen har än så länge inte falsklarmat.
Tack Asken.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.