AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
817

Problem med kalkrikt vatten

kj
12
kjelle530
530i Touring -96 (540)
Jag har ett stort problem när jag tvättar bilen hemma på tomten. Här i Roslagen är det mycket kalk i vattnet så när jag tvättar min svarta 530 blir det oundvikligen en vit beläggning. Mycket frustrerande att behöva åka till en gör-det-själv-hall 3 mil bort när jag har tillgång till alla grejer hemma. Någon som har tips?

An
69
Andreas6019
E46 320iM Touring -02
Torka av bilen med semskinn efter du har tvättaden. finns att köpa på vilken mack.. Jag tvättar bilen ofta också i kalkrikt vatten så efter tvätt skinnar jag av bilen och då blir det perfekt
Om du inte har provat det rekommenderar även jag ett sämskskinn (konstigt ord det där).

Mvh
Mikael
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Har också väldigt kalkrikt vatten här hemma, Känns som om bilen blir skitigare när man tvättar den ibland :/. Har prövat med semsskinn köpte nåt dyrt för 160 kr på den lokala macken men de gjorde inte jätte mycket skillnad..

Däremot skulle de kunna fungera om man köper nåt sköljmedel som dom har på sådan gör-de-själv hallar.

Här även prövat att gå över bilen efter tvättning med en fuktig wetex trasa och fick ett nästan bra resultat.

Så nästa sak att prova det blir ett slags sköljmedel.

kj
12
kjelle530
530i Touring -96 (540)
Microfiberduk, kan det vara något?

Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Ingen som har något tips på ett bra sköljmedel? Drygt att torka över bilen hela tiden med en duk.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Lahegas Auto dry.... bland enl anvisningar och skölj bilen med vattenkanna.
OBS!......dosera rätt, annars lämnar det lik förbannat märken på lack o glas.

Kanonmedel... torrt efter 5minuter.

Mvh
Skalman
kj
12
kjelle530
530i Touring -96 (540)
Lahegas,,, Var får jag tag på det?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Samla regnvatten i en tunna och häll ett par hinkar över bilen när du tvättat den.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.