|
|
|
|---|---|
|
Har som vissa vet haft diverse problem med bilen,men säg ett fel inte inte följs utav ett annat? Märkeskärleken är dock fortfarande lika stark,då varje nytt fel även är en ny erfarenhet (ska nog doktorera i ämnet Bmw när bilen är 100% felfri). För att beskriva felet: Bilen har i 2 dagar stått på en bilramp (alltså sådan som man köper på Biltema/Jula etc.) med fronten först. Har under de två dagarna bytt motorkuddar på bilen,resten har fått vara orört. Bilen har tidigare varit aningen svårstartad (tagit 3-4 sekundr på startmotorn),nu när den skulle startas... Omöjligt! Bilen går på startmotorn,bilen avgassmäller lite osynligt och motorn hostar,spelar ingen roll hur länge man vrider på startmotorn i nuläget. Soppa verkar ju komma (dock begränsad mängd då gaspådrag inte gör så motorn antänds mer) och eftersom den smäller till lite distinkt så måste ju det även finnas tändning? Felet kom helt plötsligt,har dock under ett par dagar innan haft problem med att bilen stängs av under körning samt varit ryckig. Tilläggas kan att tändkablarna byttes innan startförsöket,en tändkabel var av så jag körde budgetlösning med Biltema-kablar (satt Biltema-kablar innan). Jag vet inte vad jag ska tro,om kablarna kan påverka SÅ mycket? De sitter i ordningen (sett på fördelaren) 1-3-puls från tändspole-4-2 vilket är korrekt,så felkopplat är det nog inte heller? Jag lägger min gissning på bränslepump eller bränslerelä,men innan jag gör något förhastat behöver jag få en erfaren röst ifrån någon härifrån. Batteriet är nytt,LMM är fräsch,40 liter bensin finns i tanken (en vecka sedan tankning),i tanken finns en STP Injector Cleaner utblandad (svart flaska),tändstiften är nya,tändkablar nya (om än Biltema),bränslefilter nytt och luftfilter fräscht (Biltema även där). Kolkanistern (undrar om den heter så,svart behållare till vänster om bränslefiltret sett från vänster sida) är intryckt,finns en buckla i underkant/på sidan. Kan det påverka? Kom med förslag,medans jag fortsätter leta symtom! /En förundrad men inte helt uppgiven Michél | |
| Har även testat med startgas (dock innan LMM),även det utan resultat. | |
|
Ser bara en tänkbar orsak tändkablar,eftersom den skuter i avgas så tänder den sent=fel. Mvh/Micke |
|
|
Jag är nästintill säker på att kablarna sitter som de ska! Hur ska följden vara,så att jag kan kontrollera med säkerhet? 1-3-4-2 är ju tändföljden,så sett på fördelaren måste den översta vara utgång för cylinder ett och den understa cylinder 2. |
|
|
Testade att ta bort de 3 huvudreläerna som sitter på torpedväggen,finns tdcken på slitage på anslutningarna (värmeskador) men annars gick det ej att se något. Förmodligen innuti dem det finns något fel (då jag vet att det vita reläet för Motronicen troligtvis låg bakom föregående fel). Testade att byta till gamla tändkablarna - samma resultat. Ska skifta tändstift med,dock vore det otroligt om de nya stiften inte fungerar (NGK V-line). Bränslepumpen går enbart när tändlåset vrids till startläge,när läge II är aktiverat är pumpen tyst. Luktar bränsle i kupén men då kontrollluckan för pumpen togs bort såg jag att den iallafall satt på sin plats. Påfyllningsslangen från tankhålet till tanken har en skada,vid full tank läcker det ångor/droppar väldigt nära anslutningen till tanken. Fast den borde fungera trots vakuum i tanken,eller? Om någon här har möjligheten att felsöka bilen skulle det vara toppen,betalar det som krävs! |
|
| Kom igen nu,var inte blyga! | |
|
Min vilda gissning lägger jag oxå på tändsystemet... den borde startat på startgasen om det fanns tändning... kolla så kablarna verkligen sitter rätt... kolla även fördelarlock och rotor så det inte finns sprickor eller annat slitage på dom. Janne |
|
|
Jag är säker på att kablarna sitter rätt! Sett uppifrån och ner: Tändkabel 1 - Cylinder 1 Tändkabel 2 - Cylinder 3 Tändkabel 3 - Tändspole Tändkabel 4 - Cylinder 4 Tändkabel 5 - Cylinder 2 Det är väl rätt? Jag ska kika på slitaget på rotor/lock nu under morgonen. |
|
| ... och du har "1" i rätt ände av motorn? :) kollar bara... | |
|
Haha,absolut! Det är ingen Saab vi pratar om kära vän. :) Jag ska kolla rotor/fördelare om ett par minuter,samt även se om kamremmen kuggat över. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.