|
|
|
|---|---|
| har som sakt en 530 93a ia som som går bra på växlarna när den är kall men inte när den är varm den slår i 3ans växel | |
|
Det första jag kommer att tänka på är att 530iA och 730iA -93 med 5HP18 drabbades av en felaktig dämpare i ventilhuset som byttes på reklamation. Kanske har det aldrig bytts på din? Symptomen var hård växling till 3an (både från 2an och 4an) särskilt vid låg motorlast. molle |
|
| okej är det nåt man kan fixa själv eller måste man lämna in den | |
|
Kolla motorn, insugsläckage och luftmassemätare ev. Lådan får ju lastsignal från motorn och växlar därefter så felar motorn så växlar lådan åxå fel.. |
|
| okej får kolla det | |
| men om det går på reklamation så är det väll inget man får fixat efter så här många år eller?? | |
|
Hmmm låter ju som min när jag körde den .. för tillfället är min 530IA avställd pga att jag inte orkade ta tag i problemet. vet inte om du har samma på din min reagerar inte då jag kopplar loss lmm, den går utan att bli ¨någon skillnad dessutom går den segt drar knappt loss den på grus??? Som jag förstår skall den stanna om man kopplar ur lmm då försvinner någon signal har jag hört??? Vilket fall så innan problemet började så växlade lådan hur fint och mjukt som helst.. Bimmer |
|
| vad är lmm? de samma med min går knappt heller loss på grus | |
|
Lmm = luftmängdmätare eller luftmassemätare vet ej riktigt vad det sitter på våra bilar.. har du provat att koppla ur din när den går .. jag gorde det men det blir ingen skillnad alls. men den skall tydligen stanna om man kopplar ur den Bimmer |
|
|
Men det låter väldigt likt hur min var växlade illa ibland mjukt och ibland pang in med växlarna.. och ibland när jag åkte efter E4an och skulle göra en omkörning så ville den inte alls dra iväg fanns inget alls när jag gasade Bimmer |
|
|
stuart: De behöver kolla vilka symptomen egentligen är. Är det så att den växlar hårt endast till 3an och alla andra växlar är ok -> misstänk ventilhuset. Växlar den hårt även på andra växlar av och till -> misstänk tryckregleringen som påverkas av givare i låda och motor samt ATF oljans egenskaper. Reklamationen är passe sedan länge. BMW öppnar inga ventilhus utan byter alltid hela ventilhuset även om det i just dessa reklamationer bara var en dämpare för några kr som var felaktig. Så det bästa är en lådrenoverare. molle |
|
| jag får tacka för alla tips var på skroten i dag å köpte en lmm.den vart som ny f va skumt | |
|
stuart. Du menar alltså att växellådan blev bättre av att byta luftmängdsmätaren? Vad kostar en sådan på skroten? Jag har liknande symptom på min 530iA -93 (dock utan att bilen blir seg) och har diskuterat saken här på forumet innan med framför allt molle325 (tack för alla svar då!) men tidsbrist har gjort att jag ännu inte tagit itu med problemet. Men om en lmm inte är alltför dyr så kan man ju prova att byta. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
stuart: inte alls skumt om det blev bättre. lmm signalen är en av flera input i motorlastsignalen som bestämmer hur hårt lådan ska växla. Dock brukar det vanligen vara så att fel i motorlastsignal av och till brukar ge hård växling på flera olika växlar snarare än just en speciell växel som i ditt fall, men det är inte omöjligt att tänka sig att lmm signalen blir fel bara i ett visst varvtals/lastområde så att en viss växel felar mer än andra växlar. molle |
|
| Och det är väl så att växlingen 2:an till 3:an är speciellt känsligt eftersom den sker enbart med 2 lamellpaket som ska lossas och sättas an i rätt takt för att få en fin övergång som jag förstått. | |
|
Vill låna tråden lite. Min 530ia -93 har oxå lådproblem. Vid kickdown/nedväxling från 5:an,4:an eller 3:an till 2:an rusar bara motorn upp utan eller med mycket lite motstånddetta friläge ligger i ca 2 sekunder innan 2:an åker i med en smäll så att antispinn går in även på asfalt. I hastigheter över 105km/h växlar lådan hur fint som helst i alla lägen. Vid uppväxling från 1:an till 2:an blir det oxå 2 sekunders friläge innan 2:an SLÅR i. När man åker iväg från stillastående durrar och vibrerar det i hela bilen som om det slirade i lådan. När lådan är iskall upplevs inte detta problem. Om jag har lådan i snöläge upplevs inte heller problemet men då startar den väl på 2:an Är det bara att byta låda eller finns något att göra? |
|
|
Jag har varit ute och provat idag igen. Det är inte tvåan som är problem enl. ovan utan 3:an Vad kan det vara. Vill ju inte byta lådan om det bara är fel på elektroniken. /Mikael |
|
|
Har du kollat olja i lådan? Måste göras med kall låda underifrån med motorn igång så det är lite bökigt.... Länk Där finns beskrivet hur du ska fylla oljan i lådan. Det är fel låda som är beskriven så bry dej bara om avsnittet om hur du fyller olja. Du kan även lägga i snöläget när du går igenom växlarna inför oljekontrollen. Och öppna INTE pluggen med avstängd motor för då rinner det ut olja.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.