AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.719

E61 får smisk av både V70 2.5T och A6 2.8 i Teknikensvärlds test.

Sida 6 av 6
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Hade en S80N till låns två -tre månader innan jag fick BMW:n...och att från detta säga att kvalitets känslan skulle vara likvärdig... hur mycket volvoit jag än skulle vara så är skillnaden märkbar till Volvos nackdel.
Om sedan Volvo lyckats lyfta kvaliten till V70 på den korta tiden ok! men tyvärr så är S80 högre rankad internt inom Volvo som premiumklass..
Men vi har olika sätt att se på kvalite..en del kan inte se skillnad på en Trabant och Rolls...:-))
an
126
andpa
525iA-04
6:an i V70 T6 är en komplett volvoegen nykonst för ett par år sen

tyvärr törstig. Men BMW är inte så mkt bättre, t ex X5 4,6 12,...? i EU-mix, 18,7 i test-mix i ty ams. 525iA 7,7 i EU-mix, 11,8 i test-mix...

om ty ams tycker att volvo har 14 av 15 i kval-känsla o bmw e90 12 av 15 kan man tycka det är konstigt, men jag körde nya v70 häromdagen och den var grymt välbyggd och tyst

vi får se vad det blir nästa gång, jag gillar både volvo o bmw!
pp
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Suck, att ni bara orkar. Jag inbillar mig själv att jag är objektiv (not) men jag var och kikade och kände på nya v70 ( fick inte tillfälle att provköra) i helgen och kan lugnt konstatera att min 3 år gamla bil känns fortfarande riktigt modern och tight varför det inte lär bli aktuellt med volvo denna gången heller. En god vän till mig har en s80 med en rackarns massa lyxpaket och samma årsmodell som min och här kan vi snacka om klasskillnad när det gäller kvalitetskänsla till BMW:s fördel. Jag tror definitivt inte nya v70 är lika dålig men någon större skillnad mot nuvarande 4 år gamla 5-seriemodellen tycker jag nog inte det är. I de flesta tester i detta segmentet tycker jag att den nyaste modellen brukar segra vilket ju någonstans känns tryggt då det kostar en del att ligga på topp med nya bilar.
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Vi orkar..:-))
Om debatten stannade och vi alla tyckte lika ..vad skulle vi då ha ett forum till??
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jar råkar arbeta mitt emot en stor volvohandlare så det räcker med en blick
ut genom fönstret för att se hela programmet stå på rad så att säga.
Jag tycker Volvo har ett fräscht modellprogram numera. De flesta modellerna
ser moderna och fräcka ut. Den enda modellen som ser lite gammal ut när man
jämför dom är väl S60?

Modellerna ser lite kaxiga ut framifrån utom S60 som ser lite för snäll/gubbig ut.

/L
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Om bara Porsche kunde köpa loss det från Ford nu så skulle märket få
den framtid det förtjänar....

:)
/L
Volvo har som bekant en tidning som heter Ratten.
Vad säger ni om följande uttalande, AV Volvofolket, I deras egen tidning, riktad mot förhoppningsvis lojala Volvoägare:
Uttalandet var koncist och rakt: "Vi har fortfarande en bit kvar till nivån hos BMW"...osv
Detta är nu en tid sedan men icke destu mindre sant, självklart går utvecklingen förhoppningsvis framåt, men det gäller ju för Volvo såväl som för andra.
Att BMW skulla sacka efter må man tycka om man vill, men de säljer ju bra iaf, så nåt gott får de väl in i sina nya bilar eller?

FP
Vilken tur att en del gillar bmw bättre och en del volvo bättre.
Då får bägge bilbyggarna sälja sina produkter.

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Allt behöver ju inte vara svart eller vitt, för eller emot heller.
Det GÅR att äga båda märkena samtidigt vilket flera också gör även om det
inte märks på detta forum då det flesta verkar vara antingen ON eller Off (oftast Off)
när andra märken kommer på tal. :)

/L
Var häromdagen och kände lite på nya V70/XC70. Kör fn V70N T5 och jag blev faktiskt lite besviken på den nya V70, trodde det skulle vara ett större lyft jämfört med föregångaren. När E60 efterträdde E39 var ju detta lite av en revolution, nu känns nya V70 mer som en facelift/fasII av gamla V70N.

Kvalitetskänslan i BMW har Volvo fortfarande en bra bit kvar till, likaså kördynamiken. Dock känns det som en väldigt prisvärd bil med vettiga utrustningspaket, vilket är nog så viktigt för både privat- och tjänstebilisten.

På BMW måste man ju (tyvärr) välja alla svindyra paket för att exempelvis få en basal utrustningsnivå som CD-radio, xenonljus, multiratt, klima och farthållare.
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
intressant tråd för mig som haft en massa strul med min E61:a. Funderar faktiskt på antingen en V70 eller A6.Det jag är mest besviken på vad det gäller E61 är kvaliten som jag tycker är är mycket sämre än den var på min 330dT. Otur eller fler som har känslan att BMW inte går i rätt riktining vad det gäller kvaliten? Enligt Motormännens undersökning av nybilägarnas belåtenhet så är tendensen tydlig - BMW är på väg ner men om man ser på försälningssiffrorna ser allt bara positivt ut.
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Upplever att E60/61 efter faceliften har avsevärt mycket bättre kvalitetskänsla än exv. en tillverkad -04
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Svesve, vad har du haft för problem med din E61:a då?
Mina vänner som kör modellen har varit nöjda.

Förmodligen lär väl nya V70 II drabbas av barnsjukdommar också då den
är helt nykonstruerad, rätt vanligt med problem på nya volvobilar.
Däremot säkerheten på V70 II lirar i en annan division än E60.

/L
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Det som hänt, i korthet: nya strålkastare (sk aktiva) bytta två gånger på vänster och en gång på höger sida pga fukt, skivbromsarna fram bytta, batteriet bytt, gnissel i dörrarna, startmotorn bytt, insynsskyddet över bagage utrymmet fungerar inte som det skall, fukt i dimljusen, mm och allt innan bilen gått 4500 mil. En gång har jag tom varit tvungen att tillkalla en sk BMW Service mobil pga att den inte startat efter ett kort stopp på autobahn. Det visade sig då att de emergency nummer som jag fått inte stämde! Kolla innan ni åker utomlands! Jag litar helt enkelt inte riktigt på den längre och det är ingen bra känsla. Tror Steff99 har rätt i och det blivit bättre men i alla fall... Vad hör och vet ni om A6 vad det gäller kvaliten? Det som står ovan om V70 är ju inte så positivt direkt vad det gäller små fel.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
A6 har väl heller aldrig varit någon höjdare när det gäller
felfrekvensen på nyare bilar. Sämre än Volvo enligt många
undersökningar. Kolla länk.

Länk

Sämst har väl serviceorganisationen varit.
Vet dock inte hur de absolut nyaste A6:orna 2007- klarar sig.
Känner ingen som har sådan.

Själv har jag kört en A6 Avant 2,4 årsm 2000, mina erfarenheter av den
var: Hög komfort, Hög bränsleförbrukning, Hög oljeförbrukning, trasiga tändspolar, trasig lambdasond,
galvsläpp längst ner på dörrarna och svindyrt kamremsbyte, långa köer till verkstaden.
ofta ombesikting på bilprovningen. Men min hade rullat 12.000 mil också ;).

/L

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Lexus tror jag på :)
Tyvärr har dom ingen större kombi vad jag vet...

/L
wowwe
Batteriet har varit problem på en del E60 som har haft mycket el-utrusning ombord och i kombination med en softwarebugg som ställde till det. Jag själv är supernöjd med min även om dem har bytt en strålkastare fram pga fukt.
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Enligt motormännens nybilsenkät är knappast e60 sämre än någon annan bil när det gäller allvarliga fel ( faktiskt bättre än medel). Nämnda bilar v70, merc, a6 ligger sämre till, för att inte tala om v50. Att japanerna är i topp är inte oväntat. En japansk bil i sverige kommer ju oftast i 2-3 utföranden utrustningsmässigt medan exempelvis en bmw och andra premiumbilar går att få mer personligt anpassade. Ofta elektronik som i dessa fall krånglar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.