|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
FredricF |
Nåt som förvånar mig lite är hur det på ett BMW-forum för förmenta BMW-entusisaster kan finnas så många som hellre väljer en annan bil, vilken som helst nästan, än en BMW. Har sett detta i flera trådar så det är inte bara här. Själv skulle jag 100 gånger hellre köpa en begagnad BMW än en ny Volvo, Passat, eller (hemska tanke) Ford Mondeo (rys!). Bilar med felmonterad motor och/eller som driver på fel hjulpar är för mig mest av kuriost intresse. Vad än TV skriver. Jag säger inte att folk i allmänhet måste tänka så här men jag trodde i min enfald att man i BMW-entusiast-kretsar borde hysa liknande åsikter. Val av bil är ju aldrig en rent objektivt och i alla fall entusiaster väljer ju till stor del med hjärtat. Nu betyder ju inte detta att man måste vara dum och säga att BMW i alla avseenden är världens bästa bil och allt annat är skit, för så är det inte och det fattar t.o.m. en entusiast. Kanske är BMW offer för sin egen framgång, BMW producerar trots allt riktigt bra bilar som man kan älska utan att vara BMW-entusiast. Nu kan man säga att man hänger här på forumet för att man är bilintresserad helt enkelt och BMW är bara en bil i mängden men är inte det lite som att vara fotbollsintresserad och inte heja på nåt lag? Nu skall inte detta tolkas som att jag inte tycker att alla skall få vara med eller att man skall censurera inlägg som inte hyllar BMW. Inte alls. Jag är bara milt förvånad över att man både kan hänga här och sedan inte välja en BMW före en hissingetraktor... /Fredric |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Fredric, sanningen ligger närmast ditt andra påstående, att här hänger många som är bilentusiaster främst och BMW-entusiaster i andra hand. Det finns helt enkelt inte så många andra diskussionsforum med samma dynamik. Sedan tycker jag lite synd om andpa som ska försöka rättfärdiga sitt V70-köp här, det går helt enkelt inte att "vinna". De flesta här väljer BMW'n på känsla, även om den i efterhand visar sig bli dyrare.... Jag skulle inte heller vilja ha annat än frontmotor + bakhjulsdrift på varken bruksbil eller hobbybil. Det ger en balans som inget annat, sedan får biltillverkarna säga vad de vill som framhjulsdriftens fördelar. Mvh Johan |
|
Mest konsigt i denna debatt som drivs av "andpa" om Volvos förträfflighet är ju att det jämförs med en helt standard 5-serie med en väl utrustad Volvo. Volvo V70N II startar basbilen på ca 280´ den gamla Classicen har gått att köpa loss för 230´ Skall man utrusta en Volvo V70 så hamnar man bra nära 400´om man inte vill åka "snikvariant" Med motsvarande utrustning på en 5-serie så skiljer det inte så mycket Men jag lovar att man får en bil med högre kvalitetskänsla, som känns avsevärt bättre ihopskruvad, trevligare motorer, snålare, och en bil som talar till föraren. Är man inte så noga med detta utan vill bli transporterad från punkt A till B så är Volvo ett bra allternativ. Eftersom jag har haft ett stort antal nya Volvo under de senaste 10 åren, kan jag bara säga att det är mer och mer Ford och Ford är inte min favorit och de är inte felfria, skrammel och småfel ständigt Andrahandsvärdet är över reklamerat på Volvo, min senaste V70 hade en prislapp på 370´ efter 3 år och 8000 mil blev jag erbjuden 155´i inbyte mot en ny S80 MY-07 nypris på den var över 400´ enormt bra andrahandsvärde ..eller hur Men självklar köper men en snikutrustad V70 classic för 230´så faller inte den så mycket, men då måste det vara bättre att köpa en Ford Mondeo. Att jämföra en BMW och en Ford Mondeo är det ingen som gör, men nu delar Mondeon och V 70 bottenplatta..samma bil i stora delar. Nä då åker jag BMW, bygger den som jag vill , har något som jag trivs med. Och till Volvo o Ford fantasterna så finns det ett bra forum www.jagrullar.se där kommer ni att upptäcka hur felfria nya Volvo är ..felbeskrivningarna är oändliga ..snacka om kvalite´....... |
|
|
Nu hänger ni inte med riktigt, V70:n är inte alls snikutrustad utan snarare fullutrustad (navi, elstol, soltak, skinn, elv baksäte, 17", HiFi, xenon, PDC...), kostar 105 000 mindre än motsv 525. Men det kanske räcker med en 525 för att få vara på forumet, eller ska jag vara forumlös som inte inte är riktigt BMW-lojal...? andpa |
|
|
Jag tycker lite av syftet med ett forum är att få upp ögonen för saker och se saker lite mera brett. Om man bara är BMW-, Audi- eller Ford-ägare som bekfräftar varandras åsikter om produktens förträfflighet, kan man nästan lika gärna lägga ner forumet (förutom felrelaterade frågor). Nu har jag kollat jagrullar.se och jag kunde inte se så mycket felrapporter där. Själv har jag haft mer tur med Volvo-kvalitet än BMW-kvalitet, men totalt sett ligger de ungefär lika (jag grundar det på beräkningar av märkenas kostnader för garantireparationer etc). Andrahandsvärdet är tyvärr inte så bra på BMW: En 525iA-04 med 4000 mil och nypris 450 000 (före rabatt) värderas till 208 000 vid inbyte, tyvärr inte mer. Men BMW ger ju bra rabatt på nya bilar. Jag tycker också TV:s test var väl BMW-fientligt men de har ju en tendens att gilla Volvo precis som ams gillar BMW. Om ni nu tycker att jag försvarar Volvo-köpet, är det inte så att ni försvarar era BMW-köp:) Nu ska jag ta en BMW-tur och njuta av den raka sexan och tystnaden när man passerar 150... PerP |
|
|
Jag tycker det är ok att de med andra bilmodeller än BMW är här och skriver. Jag har inte bmw just nu men jag gillar fortfarande bmw, inte för att bmw är världens bästa bil (det är den inte) inte för att den är snabbast (det är den inte) inte för att den är världens hållbaraste bil (det är den inte) Bmw har sina fel och brister och i stort sett alla moderna bilar har idag samma utrustning som bmw oftast till ett billigare pris. Bmw stjäls dessutom oftare (verkar det som) och vandaliseras, mätarskruvas. så det finns många minus på bmw som gör ägandet dyrt och vanskligt. Men det är nog den roligaste bilen man kan köra för en ganska så billig peng (om man köper begagnat) dessutom har bmw fortfarande en kvalite som åtminstonde sträcker sig utöver en hel del andra bilmärken. Jag tror också att de som skriver här och kanske inte har bmw just nu kanske kommer att äga en bmw snart igen och då är det bra att hålla sig ajour med vad som händer på bmw-sidan. Det är därför jag läser här i stort sett varje dag. |
|
|
Tycker att du har rätt till viss del FredricF men glöm inte att många Bmw ägare ofta äger fler bilar än just Bmw samtidigt. Dessutom har många stor kunskap av det mesta i bilväg men har valt Bmw för att den skänker mest körglädje. Detta är inte samma sak som att alla faktiskt har råd att äga en Bmw. Dessutom blir saken en annan då vi pratar helt nya bilar. Själv har jag råd med en äldre Bmw och visst anser jag att den är bättre än en jämngammal Volvo..men OM jag skall köpa en ny bil klarar jag inte att hosta upp det som en Bmw kostar...Kanske...kanske..(hemska tanke) .blir det då en Volvo istället. Då tycker jag det är värre med folk här som systematiskt alltid försvarar Bmw och ställer sanningar i skuggan för folk som ev. tänker köpa en Bmw. De är inte betjänta utav en tro om att Bmw aldrig går sönder eller att det kostar pengar att äga en "lyxbil". Alla har rätt till sin åsikt även om det råkar komma en Volvo i mellan... |
|
FredricF |
andpa: För mig är du (och alla andra) välkommen att delta i formuet även om du köpt en Volvo (om det varit en Ford däremot... ;-). Jag skrev mitt inlägg bara för att det var en sak jag funderat på sedan jag började följa forumet inte för uttala nån fatwa mot de otrogna. /Fredric PS. Jag kollade också in www.jagrullar.se. Det var kul att se vad dom skrev om ryktet att BMW skulle köpa Volvo. De flesta var positiva och enstaka inlägg hoppades att det skulle leda till att Volvo började driva på rätt hjulpar igen. |
|
Fredric: jag är faktiskt en ganska inbiten BMW-entusiast, men denna gång kände jag att dels skulle bilen bli väldigt dyr (475 mot 370 för volvon före rabatt) och jag gillade volvon, därav mitt beslut. Nästa gång har bmw en ny och kul modell, då blir det en sån... nu ska jag kolla in jagrullar.se! PerP |
|
|
Kolla på "TOP GEARS" hemsida angående tester och provkörnigar av BMW E60 . Utnämner 530d till världens bästa bil. Bmw köper man för att det en BMW Valde mellan ny mellanklass bil eller beg E60. Provkörde rätt många.Det gick liksom inte att jämföra. Kör nu E60 520 vilket kändes som det naturliga valet. protos |
|
|
Top Gear är otroligt kul. De är oerhört emotionella vilket jag gillar. Det är vi ju till mans fast det ligger i den svenska kulturen att inte vara det. Trafikmagasinet tycker jag de kan sända i repris (=billigt för SVT). Vilken påminnelse om folkhemmet. Vilket program´som helst kan Top Gear såga BMW.. eller Mercedes... eller Audi... |
|
|
Det är inte bara i svenska tidningar som Volvo vinner. I tyska auto motor & sport vann XC70 över Audi Allroad. Däremot vann 325i cab rejält över C70 T5 i förra numret.. PP |
|
|
Kanske är det bara att gilla läget. Volvo börjar bli riktigt bra bilar. Senaste Teknikens Värld "Volvo slår Audi" Senaste auto motor & sport (tysk) Volvo V70 slår Audi A6 Något har hänt. Inte ens i kvalitetskänsla slår Audi och BMW Volvo längre! |
|
|
Jag vill minnas att jag läste i någon biltidning (tror det var Automotorsport) där en av reportrarna jämförde nya Hyundai Santa Fe med X5. Och Hyundai:en hade högre kvalitetskänsla än tysken!?!?... Tiderna förändras....... /L |
|
|
När det gäller kvalitetskänsla , har jag ännu inte läst någon test där Volvo slår eller jämställs med Audi eller BMW speciellt i kvalitetskänsla. Volvo har fortfarande steg kvar att vandra I AMS senast nummer testas A6, 5-serien, V70 , Mondeo, SAAB 95 och Passat. V70 lyckades bara komma framför den 12 år gamla "veteranbilen" från SAAB, totalt i denna test |
|
|
Vad tycker ni om kvalitetskänslan på och runt instrumentbrädan i en E39 av den sista årsmodellen. Jag upplever den som "finare" än motsvarande E60. Är det bara en chimär eller är det fler som upplever det så? Dessutom bakluckans bagagekrossare upphängning på E60 ser ut att vara hämtad från något franskt Cittra lager. Nej jag är inte konservativ av mig jag gillar ny fräsch form och BMW:s nya modeller men i ovanstående jämförelse upplever jag E60 som billigare ihopskruvad än den sista E39:an. /L |
|
| Har du tittat i en faceliftad E60 ??? inredningsmässigt efter uppdateringen är E60/61 kvalitetsmässigt i klass med Audi | |
|
Är det sådan skillnad på inredningen i facelift? Har ej suttit i den (faceliftade) ännu. /L |
|
|
I tyska ams fick Volvo och Audi samma betyg för kvalitetskänsla: 14 av 15. I en särskild ruta kommenteras kvalitetskänslan i Volvo "Im V70 ist der Monitor vorbildlich hoch montiert, die Verarbeitung ist sehr gut". e90 och Porsche 911 som testas i samma tidning får 12 av 15 i kvalitetskänsla. BMW brukar få 12 eller 13. Det bara börjar te sig lite larvigt och omodernt att hacka ner på Volvo som bullriga, plastiga och tråkiga... Jag tycker nog annars att svenska ams är orimligt negativ till Volvo och Tekn Värld orimligt negativ till BMW. PP |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Andpa, Volvo vann testet med en eller två poäng av 500, och anledningen var främst att bromsarna var bättre på Volvon. Konstigt, Volvo är väl inte direkt kända för fina bromsar? Sedan var Volvon sanslöst törstig, 10 % törstigare än Audin (som knapppast är känd för att vara snål...) och runt 20 % över ECE-normen om jag minns rätt. Dock var bullervärdena klart imponerande, den låg 4-5 decibel under Audin i svensk motorvägsfart. Jag minns dock inte om Audin stod på lågprofil, det brukar göra stor skillnad. Jag fattar fortfarande inte varför V70 vann testet, för genom hela artikeln kändes det som att Audi var det bättre valet. Men som svensk är det naturligtvis kul att V70 vann, Volvo är mina kunders kund och därmed väldigt viktig för mitt företag. Jag provsatt V70:n på frankfurtsalongen, och är faktiskt positivt överaskad av känslan i bilen. Nu börjar det faktiskt likna premium! Gamla V70 var i mitt tycker väldigt rapplig, och oerhört långt från tex E39. Nu har BMW tagit ett steg nedåt i kvalitetskänsla med E60 samtidigt som Volvo har tagit ett steg upp. V70 är fortfarande trång, men som E61-ägare så känns skillnaden liten. Däremot är A6 mycket rymlig i en jämförelse med både E61 och V70. Volvos stora problem är att deras utvecklingsavdelning verkar vara på semester. Volvo ligger åratal efter BMW och i viss mån Audi, sedan får de skrika plugginhybrid så mycket de vill. Faktum är att Volvo helt verkar ha släppt motorutvecklingen de senaste 10 åren, och numera litar på de törstiga och lågutvecklade motorer som redan finns inom Ford-koncernen. Mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.