AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.721

E61 får smisk av både V70 2.5T och A6 2.8 i Teknikensvärlds test.

Sida 4 av 6
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
"Zeus" vad är det för problem som faceliftade E60/61 har eftersom dessa bara rullat 2-3 månader hittills så måste detta vara allvarligt och vanligt förekommande.
Jag har själv en som levererades i april ..alltså en av de första levererade i Sverige..Jag inte haft några fel..har kollegor som oxå har fått sina..inga fel.
Intressant att veta vad du grundar detta på!!
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
det som är vanligt är högtryckspumpen och tyskland har problem att leverera vet inte exakt siffra men en bmw verkstad som behövde 2 stycken var på plats 17 eller något liknande i kö för att få denna pump. Som sagt drabbar inte exakt alla men finns och är ju lite oroande att vänta så länge på en pump och i kö också att den ena bilen hade gått 40 mil och den kunden fick sin bil i tisdags.

// mvh Stefan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Zeus>>>Du menar alltså högtryckspumpen till dieslarna då?

Mvh Janne.
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Även solen har sina fläckar.
Efter vad jag ändå förstått bl.a av detta forum och www.E60, så är det inte speciellt mycket fel på E60/61, med erfarenhet av ett antal nya Volvo V70 och alla fel som måste åtgärdas under garantitiden så verkar det som om BMW har lyckats bättre med att skruva ihop bilarna innan leverans.
Detta framkommer aldrig i motorpressens tester ,hur ofta bilen kommer att stå på verkstad de 4-6 första månaderna.
Volvo är inte kända för att vara felfria, nya V70 bygger på S80 och den har redan ett antal barnsjukdomar.
Alla problem och återkommande fel fick mej att lämna Volvo
De senaste tio åren har jag haft 5 nya V70 o kört 50-60.000 mil.
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
gäller både diesel och bensinarn.. =)

// mvh Stefan
Phaser: Jodå du har rätt i att Svensson är ett tämligen välkänt begrepp (den vanligaste/genomsnittlige personen), men ibland upplever jag det som om man genom att köpa sig en bil, i detta fall en BMW på detta forum tycks tro att det innebär att man lyfter sig ur svenssonträsket, dvs att en ägare till en BMW är en person som avviker från massan, vilket 1,5 miljoner årligen sålda bilar (tror jag det var), dvs tre gånger fler bilar än Volvo indikerar att man inte är, snarare att man är en av mängden medan Volvoägarna är lite udda (utom i Sverige).
En BMW i varje garage så tar tidningsrubriker och vandalisering av BMW-bilar snabbt slut.

För mig är det en härlig bil med ett härligt forum och inte något som förändrar mig som person även om jag tidvis drabbats av frän kritik för min kärlek till märket så kanske en liten personlighetsrubbning ändå inträffat. ;)

Kan inte låta bli att hylla den fyrhjulsdrivna 530D jag fick tillfälle att köra under BMW-tour. Utan att ha provat den nya volvon har jag svårt att tänka mig att de genom ett enda modellskifte kan nå upp till den oerhörda förfining avseende design, komfort och handling som tysken erbjöd som i mina ögon var ett otroligt lyft i relation till E39 som jag i sin tur upplever som en avsevärt mer njutbar bil jämfört med valfri Volvo.

Starka motorer kan alla bygga, även Volvo, men BMW erbjuder ett mervärde för mig.

Mvh
Mikael
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
otroligt fint sagt där mikael =)

// mvh Stefan
Vet inte själv varför någon förmår sig att racka ner på någon för att den har valt ett visst märke.
Väldigt många i Sverige ...ca 12000 om året tror jag köper en NY V70 utan att det är något konstigt.
Men han som köpt en begagnad Bmw för 100.000 är ett "svin" som särkert har stulit den. ( Grovt generaliserat )
an
126
andpa
525iA-04
Ang. fel och kvalitet så ligger BMW och Volvo ungefär lika mätt som antal fel på 10 000 mil om man samkör Bilprovningens statistik, garantireparationer, pre-delivery check time etc.

BMW:n känns dock lite bättre ihopbyggd. Att påstå att det är mer fel på Volvo än på BMW är vågat, det stämmer inte med den generella bilden. Det finns ju många kunder som är missnöjda med båda märkena, men också många som är nöjda.

Har beställt en ny kombi nu till familjen, och provat Audi A6, BMW 525 och V70.

Tyckte följande:
BMW:
+kul att köra, mkt bra vägegenskaper
+snygg
+bra fjädringskomfort
- dålig stereo
- lite tyskt murrig och inte alls rolig design på insidan
- inte så tyst som jag trodde (16" hjul, vet ej om det var sportchassi)
- bullrig diesel (gamla 525-dieseln 2,5l)

Volvo:
+ tyst med bensinmotor! (17" 225)
+ snygg inuti och utanpå, förutom bak
+ 105 000 billigare än bmw:n med vald utrustning
+ ny modell = kul
- blir vanlig som taxi om 2 år
- lite plastig
- inte så snygg bak (men det kanske ändrar sig)
- bullrig dieselmotor

Det blev en Volvo med bensinmotor.
an
126
andpa
525iA-04
En bra tumregel är, i min historik i alla fall, att en ny BMW kostar 100 tkr mer med lite utrustning än en Volvo men är värd 0 tkr mer efter fyra år..
PP
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Det jag inte förstår är att inte Volvo SKÄMS för att släppa en sprillans ny bil som är tyngre, slöare och framför allt törstigare än föregångaren! Speciellt i dessa koldioxidkatastroftider. Nu börjar ju kritiken sippra ut även i Svenska biltidningar, och det är ingen lätt kritik Volvo får. Fortfarande för trånga innerutrymmen (både BMW och V70 ligger efter tex A6 i det fallet), samt det ovanstående, och det är av svenska biltidningar.

Volvo anger 9,3 mot 9,2 för den äldre som ECE-norm för nya V70, trots 10 hk svagare motor. Med min erfarenhet av Volvos förbrukningssiffror så kan man lätt plussa på 2 liter på det, dvs runt 11,5 får man räkna med att den drar. AMS testförbrukning var ännu högre, 12,8 om jag minns rätt, men det låter väl högt även för en Volvo. Dieselmotorn tar väl runt 7,5, vilket är jämförbart med vad BMW's mer än hundra hästar starkare dieselmotor i 535:an förbrukar!

Min 525:a med en ECE-förbrukning i samma härad ligger precis över normen, alltså 1,5-2 liter snålare trots mer effekt än volvon och automatlåda. Naturligtvis funderar man på om volvo ens har försökt vidareutveckla sina motorer mot lägre bränsleförbrukning, eller om det amerikanska ägandet har slagit igenom i brist på motorutvecklig. Det är synd och skam, för V70 är den viktigaste bilen för Sverige och i Sverige.

Andpa, tror tyvärr inte riktigt att ditt resonemang håller. Nu är det svårt att jämföra andrahandsvärden på bilar som ligger så totalt olika i modellivscykeln, men E61 har ett makalöst andrahandsvärde ÄN SÅ LÄNGE. Och det är dessutom lätt att jämföra en extrautrustad BMW med en naken Volvo, för V70 är sällan speciellt välutrustade. Eftersom den största värdeminskningen sker på extrautrustning så gäller det att jämföra äpplen och äpplen. För V70 är väl knappast en billig bil? Däremot köper jag att du vill ha en ny modell, jag tog ut en V70 2001 som tjänstebil och det var kul att ha en fräsch modell! Fast den är/var grymt törstig....

Mvh Johan
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Lycka till med nya Volvo V70N II."andpa"
Jo, Volvon är billigare än BMW, men det märks också, hade en S80 nya modellen ett bra tag till låns innan jag fick min BMW.
Tyvärr levde den inte upp till samma kvalitet som finns hos tyskarna..den hade skramell i instumentbrädan och någont även i takstolpnen , den bullrade mycket (diesel)växlade konstigt i automatlådan..detta är inget som var unikt för denna bil utan är ett generellt klagomål.
Min 530d går hörbart lika tyst eller tystare innuti än mina tidigare V70 N 2,5T och T5. Jag är mycket imponerad över ljudnivån i BMW dieseln och även bränsleförbrukningen är imponerande låg.
Nya V70 har fått kritik just över sin mycket höga förbrukning högre än tidigare model, o den var inte speciellt låg...så ladda bensinkortet ordentligt.

Sedan så är andrahandsvärdet nog det samma ..räkna med ett tapp på halva värdet på 3år..i pengar räknat så förlorar man mer ju dyrare bilen är.
Men hur roligt är det att möta en tvillingbil var hundrade meter när man åker Volvo..ser man det historiskt så borde det rulla 50.000 nya V70 om två år enbart på svenska vägar, det säljs 25-27.000 nya varje år.
Detta är säker en orsak att en del väljer andra märken och BMW är ett bra allternativ.
an
126
andpa
525iA-04
Det skilde 105 000 som sagt med relevant utrustning (bl a navi, stor stereo, soltak, 17", läder, xenon...) jfr 525iT och V70 2,5 T.

Alla BMW-modeller brukar ha bra andrahandsvärde några år (525 -04 håller fortfarande värdet bra!) men e39 har ju riktigt dåligt andrahandsvärde och är oftast värd mindre än motsvarande Volvo.

Då jag tidigare valt mellan Volvo och BMW har det också skilt 100 000 och 0 efter några år. T ex en S60 T5 kostade drygt 100 tkr mindre än en 530 och knappt 100 tkr mindre än en 330 - efter 4 år var de alla tre värda ungefär lika mkt.

Jag är också lite orolig för förbrukningen. Nu är det ju samma bil BPX113 (?) som ams och TV testat. Notera dock att den var snålare än den 525iAT som testades i TV.

ams testade 2,5 i S80 och den hade bara 9,6 i testförbrukning - och 0-100 på 7,7. Det är riktigt bra siffror jämfört med motsvarande BMW! Kombin V70 väger inte så mycket mer.

Vi får se hur det slutar. Det finns alltid stöd för den som letar information om att den ena bilen är törstigare än den andra, vi kan ju konstatera att V70 II inte är nån snåljåp i alla fall.

Steff99, du har väl 231 hk dieseln - den är riktigt härlig, mycket trevligare än gamla 525-dieseln som jag upplevde som ganska slö och bullrig.
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Jo jag har den nya 5:an som är faceliftad den dieseln har ytterligare en uppdaterad motor på 235hk...och med den nya automatlådan är det en fantastisk maskin.
Ams testada bmw 525d mot v70d. Då vann bmw ganska enkelt. Olika tidningar olika resultat, finns att läsa på ams hemsida.
an
126
andpa
525iA-04
Jo, den testen var uppe här i tråden. Likaså att TV brukar gilla Volvo medan ams brukar gilla Audi och BMW. TV premierar mer komfort och svensson-egenskaper medan ams premierar körkänsla etc.

Volvos diesel är ganska trist, BMW:s nya riktigt trevlig. BMW:s gamla 525d ganska trist men nu var det som tur var den nya de testade:)
pp
Tycker nog att bränsleförbrukningen är det sista som fäller avgörandet mellan en Bmw och en Volvo.
Har man betalt 400-600.000kr för en bil så är andrahandsvärdet en klart viktigare faktor.
Det finns bilar som är betydligt mer prisvärda räknat efter förlorad krona och mil.

Gör man en kalkyl som Andpa där ekonomin spelar in så är ju klart Volvon det bättre valet då man faktiskt inte KAN förlora lika mycket pengar på den.

Förvånadsvärt att så många faktiskt anser att V70 är ett alternativ till 525 eller till och med 530.
V70 för mej är en slags normbil liksom Golf som allting jämnförs mot.

Tittar man t.e.x på en Mondeo eller Vectra som dessutom är större än V70
lastmässigt så faller de på att de nästan är lika dyra efter utrustning som en normutr. V70!!

Det som jag tycker är intressant är vad bilarna kostar per mil att köra ( Men vem vet det då bilarna är nya?)

Tragiskt nog kommer en Bmw i det fallet inte ligga så bra till men då har man ju också BARA tagit hänsyn till ekonomin...
an
126
andpa
525iA-04
En sak som jag tycker talar ganska tungt för Volvo är rostskyddet. Vi har i familjen haft vissa och i bekantskapskretsen större problem med rost på BMW och oavsett vad man tycker om Volvo tyder ju det mesta på att rostskyddet är fortsatt mycket bra. Sedan 1986 har de stora Volvo-bilarna haft extremt bra rostskydd.
trevlig helg/pp
Njuren
Standardstolen i E60 är verkligen inte komfortabel

all in!
an
126
andpa
525iA-04
Komfortstolen rockar:)

Jag håller med om standardstolen, det finns några saker på BMW som är högst mediokra trots det höga priset. Jag tycker t ex att ljudanläggning, strålkastare, backspeglar, klimatanläggning och stolar (utom komfortstolen på e60 som är fantastik men dyr och tung... kanske därför bilen är rätt slö...?) alltid är bättre på en 100 tkr billigare Volvo...

men visst erbjuder BMW en helt annan känsla och körprecision och klassiska BMW-svagheter som värme, utrymme och service-/reservdelspriser (på e34:ans tid) existerar inte längre... eller är iaf likvärdigt med konkurrenter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.