AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.718

E61 får smisk av både V70 2.5T och A6 2.8 i Teknikensvärlds test.

Sida 1 av 6
gl
20
glennlarsson
bmw 320iT -03
Läste att 525 touring, enl testfolk i nya teknikens värld, får smisk av såväl V70 2.5t som A6 2.8! och får samma testpoäng som en sketen passat! hur är det möjligt! Eller måste man upp på 530i eller de tunga dieslarna för att ge dom en match? /glenn
tror itne ett skit på vad dem säger... men o andra sidan så har ju volvo v70 vunnit nästintill alla tester som den varit med i.. tror att poängen baseras mycket på vad bilarna kostar... vore kul att läsa samma test i en tysk tidning :P
gl
20
glennlarsson
bmw 320iT -03
ja, det är sant, skulle auto motor und sport göra testet skulle det nog se annorlunda ut.. men passat.. du har visst en 320 -00, vad blir nästa bmw?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Rond 1, komfort/utrymme: 1. Volvo, 2. Audi, 3. BMW, 4. Passat
Rond 2, motor/kraftöverföring: 1. Audi, 2. Volvo, 3. Passat, 4. BMW
Rond 3, Köregenskaper: 1. Audi, 2. Volvo, 3. BMW, 4. Passat
Rond 4, bagage: 1. Volvo, 2. Passat, 3. Audi, 4. BMW
Rond 5, ekonomi/utrustning: 1. Volvo, 2. Passat, 3. Audi, 4. BMW
Totalt: 1. Volvo 79 p., 2. Audi 78 p., 3. BMW och Passat 70 p.

BMW'n måste anses utklassad!

Priser: Audi 344 kSEK, BMW 388 kSEK, Passat 282 kSEK, Volvo 285 kSEK.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har faktiskt inte kört någon E61:a men blir den slagen i köregenskaper av både Audi och Volvo med sin tunga hasiga framvagn finns det anledning till oro. Kanske det blir märkesbyte nästa bil eller så får man leta efter en sen lågmilad E39:a till.

AE
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Har haft tillgång till en 525:a årsmodell 2007 en längre tid och är inte speciellt imponerad. Vid nästa bilbyte kommer jag att snegla på både Audi och Mercedes (eller kanske en lågmilad 540 E39:a). Blir glad när jag sätter mig i min E39;a efter att ha kört den nya 525:an och det säger väl en hel del......
Hbn vad är felet med e61?
glennlarsson: ska väl hitta någon liknande bmw nästa gång.. vill dock hellst ha en coupe
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Jag retar mig på vissa detaljlösningar (som känns billiga). Och jag tycker inte att nya 525:an känns som en premiumbil värd nästan 500.000 när jag jämför med min E39:a från 2003. Men smaken är som baken, respekterar absolut andras åsikter om E61:an. Detta är min åsikt och ingen annans.

/Henke
Sketen Passat nämndes. Undras hur många som testat t.ex en Variant 2.0 FSI (ej röda I)? Klart överlägsen V70 i utrymme, lastkapacitet, körglädje men framförallt 6-vxl med 200ps turbomaskin lämnar många efter sig. Inte dum teknik/utrustningsmässigt heller. Har inte testat/jämfört med just E61 men för samma pengar kan jag tänka mig utgången i en test..

FP
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Jag blev också förvånad över den omgång 5-serien fick av både V70 och A6.
Jag har åkt V70 i många år hade 3 st av V70N alla med turbomotorer. Jag var ute och testade och lånade Audi A6 , Mercedes E-klass, Volvo S80 och BMW 5-serien innan jag bestämde mej..det blev en BMW 530 d facelift.
Varför..jo den känndes mest som föraren bil, efter faceliften har även kvaliteskänslan enligt mitt tycke tagit ett stort kliv framåt. Att jämföra mellan BMW och Volvo S80 det är ju samma bil som nya V70 är en stor skillnad till BMW:s fördel, men som gammal Volvoägare och där med följt testerna när nya Volvo kommit ut så ligger ALLTID Volvo först .
Men ser man till pris så är Volvo självklart prisvärd, det skiljer minst 100´kr mellan Volvo o BMW. Alla options till BMW är snuskigt dyra.
Den 530 D touring som jag beställde sprang upp på nästan 600´ jag hade nästan fått två V70 för samma pengar
Men jag har aldrig haft en ny bil (Volvo)utan några problem, det har alltid varit ett stort antal verkstadsbesök innan man fått ordning på alla små fel.
BMW:n har nu rullat 700 mil inte mer än en framvagnsinställning, inte något skrammel ...detta imponerar.......
Har kört BMW i tio år men bytte till en Passat nyligen med sportpaket, säkerhetspaket och highlinepaketet.
Är precis lika nöjd med Passaten som jag var med BMW:na.
Det enda som skiljer är fartresurserna om jag jämför med 540:an jag hade men det är ju inte så konstigt. Kvalitets och komfortkänslan i Passat är otrolig. Jag blev positivt överraskad. Pluset med Passat är att den är betydligt billigare att äga än de flesta BMW.

PS: jodå jag gillar fortfarande BMW men den som säger Passat är skit har inte provkört en.

Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Ska man inte ha i åtanke att nuvarande 5-serien (iallafall E-60) är en 4 år gammal konstruktion?
Volvon och Audin är väl purfärska?
Hur som helst är det riktigt fina bilar allihop!

Mvh
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Audin är väl ungefär lika gammal som E60? Kombi iaf.

Blir mycket konfunderad över hur de räknar poängen, men det är väl som ni säger, mycket är personligt när det kommer till tester av just dessa modeller. Kan förstå om utslaget blir detta med en standardrustad kärra, men hur många kör en E60 utan en del lull? Komfortstolarna saknar motsvarighet hos alla de andra 3 och samma sak med de motorer som idag är intressanta för en nybilsköpare som funderar på någon av dessa 4.

Finns heller inte någon Volvo, Passat eller Audi motor i samma storlek som kan mäta sig med nya 520D motorn och inte någon av de större BMW dieslarna för den delen. Volvos "topp" diesel är fortfarande D5 på 185hk. (Volvohandlaren i Vallentuna trodde först inte mig när jag berättade att jag har 273hk i min diesel)
Har aldrig ägt någon ny bil Steff99 men min åsikt om dem är att de SKALL vara problemfria.
Skulle aldrig acceptera något fel på någon ny bil oavsett prislass.
Varför skulle NÅGON göra det?..( typ..nåja den var ju billigare än Lexus )

prestanda/komfort är en sak som var och en väljer själv efter plånbok och smak/behov men en ny bil måste hålla det den lovar.

Tror inte att särskilt många som köper en ny Bmw i 500-600.000 kr klassen sneglat åt Volvo i hopp om att hitta en mer prisvärd bil...
Att jämföra dem är bara åt h-vete fel.

Att man sen som begagnatköpare gör jämförelsen och upptäcker att Volvon trots lägre inköpspris har ett bättre andrahandsvärde är en annan sak då man på ett annat sätt räknar sina slantar.

Får inte hoppas Steff99 att du räknat med fel på din bil under de närmaste 10.000 milen..
Även körglädje kan ha ett för högt pris.

Phaser: många bilar besöker verkstaden under det första året, vissa märken/modeller dock oftare än andra. Min tidigare svärfar skaffade sig den första modellen av Saab 900 (1994?) och den besökte verkstaden häpnadsväckande ofta under det första året. (Modellen hade tydligen skyndats fram.) Av svordomarna att dömma ångrade han att han inte behöll sin 9000.
JD.powers årliga undersökning visar att tom en del Lexusbilar måste besöka verkstaden under sitt första levnadsår.

Mvh
Mikael
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Passat har ju varit en testvinnare länge nu riktigt bra bil....Men den ska väll inte ens testas mot Audi och Bmw tycker man.
Nya volvo V70 var väll inte mycket större än gamla och med nya motorer som blivit mer!!!bensinslukande så borde Bmw vara en bra bit framför i tester väll?
Fördel är PRIS.

Mpower
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Tyvärr är det väl ändå så att även solen har sina fläckar, det är nog få bilar oavsätt märke som inte har några fel som behöver åtgärdas av garantin.
Vad jag är imponerad av från min BMW är att den verkar vara skramelfri och hitills felfri.
Vad motortidningar inte får med i sina tester är just hur bra kvalitetsmässigt (felfri)bilen är jämfört med andra märken.
Volvo V70/S80 och Passat är väl inte kända för att vara felfria som nya och deras verkstäder är inte mycket att hurra för.
Kan bara nämna att min sista V70 en -04 var säkert inne för garantijobb 10 ggr det första året.
Prismässigt så skiljer det inte så mycket på en V70 och en 5- serie om man ser till basmodellerna det är först när man börjar bygga på alla options och motoralternativ som finns till BMW ..ja då skenar priset iväg..så jag tycker att bilarna är jämförbara.
16.562
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Teknikens värld är en väldigt rationell biltidning som testar bilar på ett mycket sakligt sätt.

BMW bygger sina bilar på känsla och att de ska vara kul att köra. I teknikens värld ger inte det särskilt mycket poäng. Köregenskapsbetyget baseras mestadels på hastighet genom en konbana, inte hur "skön" en bil är att köra.

Givet detta så är det inte ett dugg konstigt att BMW får storstryk. BMW är alldeles för dyrt givet de praktiska egenskaper de besitter och därför får de alltid stryk mot billigare bilar som är nästan lika roliga att köra.

Om man tänker efter: Om du tänker efter hur många gånger du utnyttjar köregenskaperna till det yttersta (5% av tiden kanske, resten så åker man ju bara med i den allmänna rytmen?) är det då värt att betala 250.000 kr mer för det jämfört med en likvärdigt utrustad Passat?

Onekligen tycker ju en del människor det eftersom BMW faktiskt säljer bilar men i Teknikens värld får man inga poäng på det.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jo, visst är det som Andreas skriver. Teknikens Värld prioriterar de praktiska egenskaperna hos bilar högt. Bra köregenskaper är oftast lika med avslappnade, säkra och vilsamma köregenskaper, dvs precis det som är viktigt för "svenssonbilisten". Varvtider runt en bana bryr de sig inte mycket om, särskilt inte när det gäller kombibilar.
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är väl bra att TV gör tester som är helt baserade på mätbara objektiva jämförelser. Det som inte kommer med i testerna är det som du som köpare själv måste värdera och ta ställning till. Vilket värde har subjektiva bedömningar i jämförande tester?
Den som köper en bil t.ex. Passat eller V70 p.g.a. TVs testresultat och är nöjd med det har valt rätt bil för sina transportbehov och plånbok.
Den som tycker att det inte räcker utan använder orationella värderingar måste själv lägga till dessa och bedöma inbördes prioritet mellan alla faktorer. Och det kan bara köparen själv göra!

Det är också intressant att läsa reportage som är helt subjektiva där reportern kan sväva ut!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.