|
|
|
|---|---|
toffe |
För ca en månad sedan köpte jag en 530 i touring-93. Jag trivs kanon med bilen förutom att den är så förbaskat dyr att köra och min ekonomi räcker inte till. Jag har funderingar på att man kanske kan byta mot en 525. Hur är skillnaderna i bensinförbrukningen mellan 530 och 525?? Vad ska jag tänka på om jag skulle byta den rakt av mot en 525 angående värde mm?? Någon som kanske vill byta???? Eller har några andra synpunkter???? |
|
Jag har kört 525-93 förut och jag tycker inte det skilljer så mycket i förbrukning mellan dom. 530 är ju så mycket mer bil än 525. Vad har du i förbrukning? |
|
toffe |
Bli mycket stats körning så runt 2 liter/mil kanske. Vid lansvägskörning ca 0,9-1,0 liter milen. Lansvägskörningen är ok men statskörningen är det inte. |
|
Jag kollade vad min tagit på en tank där ingen start varat mer än max 2 mil. 1,51 liter/mil. Bottenrekordet ligger på 0,72. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
| Lugna dig... bli "Åke Mjuk" så skall du se att stadsförbrukningen går ner.. kring 1.3-1,5 max är ingen utopi alls | |
|
Min har alddrig i min ägo dragit under 1,2 och max 1,35. Dock mycket kortresor till jobbet ca 1,5 mil. mvh Berg "Rekordbrännare dömd till två år i Eslöv" /läst i SDS |
|
|
Tjenix Jag uppfattar det som att du har en växlad bil....? Det är väl vida känt att Automataren drar 0,2 l mer/mil!? eller? (säg nu inte att det beror på vem som kör...jag menar naturligtvis inget illa om A ;o) men det står till och med i den bruksanvisning som medföljer bilen.) tips: Kör till din högsta växel så fort som möjligt ;o) dvs Inte varva upp den i 6000 varv utan sansad körning och låga varv + planera din körning så att du bromsar så lite som möjligt - speciellt i stadstrafik (glöm för den skull inte att "bromsa av" ibland) Jag ligger på 1,2 i blandad körning! 6 växl - 286 h - v8 - funkar hur bra som helst för mig ;o) Lycka till // Jens Stolt medlem i Nystartade Touringklubben! |
|
| Något säger mig att det inte står rätt till med din bil. Har en kompis som har en 530 Touring -94, och han kör konstant stads körning under 1,5 l/m. Har själv svårigheter att komma över 1.7 med konstant stadskörning utan ägg under pedalen. Lämna in den så att de kan koppla upp den mot testdatorn. Kan vara något så simpelt som att en lambdasond har lagt av. | |
|
PJ: Är det så att en bil drar mycket mer soppa om en lambdasond har lagt av? Länk Mvh. Micke Olsson |
|
toffe |
Tacka för alla synpunkter. Får se vad jag gör i slutändan. |
toffe |
Det är en manuell föresten, för dom som undrar. |
|
Ingen aning om den drar "mycket" mer bensin. Men en sak är säker den kommer inte att få rätt blandning. Ryckig tomgång kan också vara ett av tecknen på problem med sonden. Styrboxen ställer tydligen om sig till ett default värde när sonden pajar för att du skall kunna köra vidare. Lämna in den för en felsökning. Det tar bara ca 5 min för en lättare felkods kontroll. Vilket innebär max någon hundring i kostnad. Fundera inte ens på att byta innan du felsökt. Finns en hel del att läsa om du använder "sök inlägg". T.ex. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.