AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.190

Tjejer kör bättre än höns!

Sida 3 av 4
Kilroy:"Jag vidhåller fortfarande...det som gör de flesta män, oavsett ålder, irriterade är blotta misstanken om att kvinnor är lika bra (eller bättre) bilförare än dom själva. Se mitt tidigare inlägg i tråden.

Den här frågan är MYCKET känslig för många mäns självförtroende."

Säkert är det så och numera fullständigt obegripligt för mig varför någon skulle bry sig.
Det är ju bara bra om alla andra kör bättre än mig eftersom jag i alla fall kör någorlunda bra.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Finns det ingen som tycker att den själv är en dålig bilförare? =)

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
lob
Om man generalliserar hårt så finns det två typer av bilförare. De som kör och använder bilen för att de måste och de som gör det för att det är ett intresse som ger olika form av tillfredställelse. Den första gruppen åker bil för att transportera sig och varje resa är en utmaning som kräver en hög arbetsinsats och stor koncentration. Väldigt ofta går en ganska stor del av energin åt till att ha synpunkter på hur andra kör och i denna grupp finns även en del "hobbypoliser" som slickar mittlinjen för att stävja trafikrytmen och blinkar med helljus för att markera sitt ogillande över medtrafikanter.

Den andra gruppen åker inte bil, de kör bil. Inställningen är att det är kul att köra bil vilket i sin tur innebär att man är aktiv i sin körning och trivs med att köra. Medelhastigheten hos denna förare är förmodligen högre men även engagemanget. Man planerar sin körning genom att ha blicken långt fram, förutse trafiksituationer, anpassa hastigheten och ha ett behagligt flyt i sin körning. Man är dessutom familjär med bilens egenskaper och funktioner vilket innebär en mer avspänd körning.

Generellt tror jag att största andelen kvinnliga hjärnor återfinns i den första gruppen medans andelen manliga hjärnor har övervikt i den andra gruppen.
Dock finns det många män med kvinnliga hjärnor och vise versa. Slutsatsen är således att: Om du ser bilkörningen som en arbetsinsats som innebär risker i en miljö där du inte känner dig bekväm är du förmodligen en sämre bilförare. Om du däremot ser bilkörning som en positiv upplevelse i en miljö där du känner dig hemma och komfortabel så är du förmodligen en bättre bilförare. Själv tycker jag att en av de bästa stunderna i livet är att få ta bilen och åka iväg 10-30 mil (ensam) är bland de bästa stunderna som finns. Bra musik, avstängd telefon, härlig bil och en stor portion tolerans mot sina medtrafikanter ger några högkvalitativa timmar i bilen.

Länk
Läste en test för ett tag sen och jag har för mig att nästan 80% tyckte dom körde bättre än genomsnittet !

Förare som kör utan att krocka eller annat kan dock vara orsak till olämpligt beteende från andra

T.ex en förare som vägrar gå åt sidan för att underlätta omkörning, en förare som kör sakta och försiktigt för att dom är osäkra, mittfältskramare som aldrig i livet kan tänka sig att använda det högra körfältet på 3-filig motorväg etc etc kan driva andra till vansinne som då gör olämpliga farliga saker.

Och det har inget med kön att göra tycker jag

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Läste en test för ett tag sen och jag har för mig att nästan 80% tyckte dom körde bättre än genomsnittet !"

Har också hört det där. Gäller att definiera vad "bra" betyder.

Jag skulle lätt köra från frugan på racerbanan. Jag är betydligt bättre på att fickparkera eller backa med släpvagn.

Men jag skulle tippa att det är större risk att jag skulle råka ut för en olycka beroende på att jag kör fortare, håller kortare avstånd, pratar i mobilen osv.

Vem är då bäst bilförare?

BjörnB:
Pratar vi om att vara ute i trafiken så är din fru den bättre föraren.
Gäller det att backa eller tävla på racerbanan är du den bättre föraren.

I dessa diskussioner brukar man ofta ta situtionen vara i trafiken och blande ihop det med skicklighet på racerbanan, dessa har i princip inget med varann att göra.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Men "att vara bra i trafiken" är också ganska flummigt begrepp.

Om vi koncentrerar oss på trafiken så är jag bättre på att häva en sladd, göra en kontrollerad hastig inbromsning, bättre koll på vägskyltar och trafikregler i allmännhet.

Jag hävdar att jag är tekniskt bättre på att framföra bilen i trafik och även har bättre kunskaper om trafikregler.

Men, jag är benägen att ta större risker varpå jag inte nödvändigtvis är en säkrare bilförare.

Om man generaliserar hårt tror jag att det är så det fungerar med manliga och kvinnliga förare. Tjejer och äldre förare orsakar färre olyckor för att de kör med större marginaler och tar mindre risker inte för att de är tekniskt bra på att framföra en bil.
BjörnB:

Din beskrivning av tjejer och äldre förare är exkat det som utmärker en bra förare "ute i trafiken". Om du ökar riskerna och minskar marginalerna spolierar du värdet av att vara tekniskt skicklig. En suverän förare är tekniskt skicklig och beter sig som en tjej om jag får generalisera lite och utnyttja fördomar.
lob
BjörnB:
Risk är ju ett relativt begrepp som står i förhållande till din kompetens. En trafikant som kör långsamt tar ju inte automatiskt en mindre risk eftersom risken står i förhållande till vad du klarar av och ditt beteende i trafiken. Att köra lite fortare och vara engagerad i sin bilkörning anser jag vara säkrare och att ta en mindre risk, än att köra långsamt och känna sig obekväm och osäker i trafiken. Dessutom handlar det ju även om den risk man utsätter andra för genom sitt beteende i trafiken. Att inte använda blinkers kan ju t ex ställa till otrevliga situationer. Anledningen till att folk inte gör det kan ju dels vara ren nonchalans men även bero på att föraren är så stressad av trafiksituationen att han/hon glömmer bort det. Att köra "fort" behöver ju inte automatiskt innebära en större risk. Riskmomentet ökar däremot om du kör fort tillsammans med fel attityd.

Länk
Jag tror inte att man blir säkrare av känna sig bekväm, hellre då osäker och på helspänn så man inte börjar "åka" bil.
Av mina bilar så är vid landsvägskörning,speciellt på vintern, en Volvo 740 den obehagligaste och en Citroen XM den med säkrast köregenskaper. Detta återspeglas också hur man kör dom, på helspänn i Volvon och halvsovande och fortare i Citroenen. Det säkraste vore en bil som kändes som Volvon men betedde sig som Citroenen.
lob
Ytterligare en parameter som påverkar graden av risk är ju bilens egenskaper och skick, precis som ardbeg är inne på. Bra däck, stötdämpare, bromsar, torkarblad, ljus o s v bidrar ju till att minska risknivån.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
ardbeg,
Om man menar att vara en "bra bilförare i trafiken" bara innefattar att man inte krockar så håller jag medhelt och hållet. En tekniskt skicklig bilförare som alltid håller fartgränsen med bredmarginal.

Personligen väger jag in lite mer i begreppet. Tex att man underlättar för övriga och man följer med i trafikrytmen och inte skapar irritation och onödiga omkörningar. Man kan parkera sin bil mitt i rutan. Man kan läsa av väglaget och anpassa farten därefter och inser när man kan öka farten utan att öka risken i samma utsräckning osv osv.
BjörnB:
Håller med till fullo, men de flesta jag känner som kör med goda marginaler kör även exemplariskt då det gäller att underlätta för andra och anpassa sig efter trafiksitutionen där kanske den viktigaste delen är att även kunna anpassa sig neråt i hastighet än vad man kanske tänkt sig.
Folk som ligger i mitten i 70 på bra 90 väg och vägrar flytta sig är inte bra förare även om dom aldrig krockat om du nu tolkat att jag anser det.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
ardbeg, överrens!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Utan att lägga en värdering i huvudämnet; 20.000+ mil om året, som nämns på första sidan i tråden, är ganska mycket. Ger med vanliga arbetstider ett snitt på över 86 mil om dagen. Jobbar hon då 8 timmar/arbetsdag är det över 108 km/h i snittfart. Om hon då också jobbar och inte bara kör bil är det väl lämpligt att tro att hon jobbar åtminstone 3 timmar/arbetsdag och kör 5 timmar/arbetsdag. Det ger ju i så fall en snittfart på över 173 blås. Det är inte vad jag kallar en säker bilförare.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag märkte nu att detsamma redan står i tråden i princip. Ber om ursäkt för att jag upprepade det Programmer sa.
BM
75
BMW_Troll
318i -85 (E30)
320i -92 (E36)
318i -90 (E30)
520i -97 (E34)
Nu har ni fått igång en annars ganska passiv forum-användare.

Tycker det är konstigt att det fortfarande är så att har man nåt som dinlgar mellan benen kan man allt och har man tuttar är man förmodligen dum i huvudet och kan inget.

Jag är tjej/kvinna/brud och kan köra bil suveränt. Har aldrig orsakat någon olycka eller skapat kaos på mina snart 3 år med körkort. Har man tagit körkort har man gjort ett prov för att visa att man fattat det hela, lika för män och kvinnor.

-Vet precis vart fram och bak sitter på min bil och alla hörnen och kan backa in på de knepigaste ställena med en stjärna i kanten.

-Angående vägrenen som långsamma kvinnor inte åker ut på- man har ingen skyldighet att ge sig ut där, även om en BMW kommit ikapp, därute kan det finnas cyklister och annat folk som kan få vara i fred där. Dock har jag inget problem med det, för bilar brukar inte komma ikapp mig.

Tycker den här tråden är väldigt underlig över huvud taget, kom till Östergötland så kan ni ju få se massa kvinnor +20 som kan köra/burna/sladda/backa.
Till Östergötland!? I Norrköping kör man ju döds långsamt! Malmö är andra grejor det :)
Det enda jag kan flika in utan att ha lusläst alla inläggen är följande.

Kvinnor, tjejer jag har i min närhet har extremt dålig koll på hur bilen fungerar och var bilens gränser ligger. En del är helt orädda pga ignorans, andra helt arroganta och anser sig vara perfekta förare, medan andra har mycket god erfarenhet och har kört bil i en massa år och trots det kör som ... *skit*

Tror till viss den att problematiken med de kvinnorna som kör snabbt, är att de inte har en aning om hur bilen funkar. De gillar att köra snabbt/vinna som alla andra.
Skulle de vara lite intresserade / bättre halkutbildning/körskoleutbildning så vore vi nog alla lite säkrare ute på vägarna.

En av de mest spännande stunderna i mitt liv när jag satt i passagerarstolen på en en lätt trimmad 928 S4 (chip sportkattar ingen bakdämpare sportfilter) och min syster körde.
Fullt spätt i en lång svepande sväng fuktigt ute. (visst bilen har antspin men det hjälper inte när man väl fått sladd)
Jag vet att hon inte kan häva en sladd jag vet att hon inte har en aning om bilens gränser. =riktig SPÄNNING

-Phil
BM
75
BMW_Troll
318i -85 (E30)
320i -92 (E36)
318i -90 (E30)
520i -97 (E34)
Om ni åker till Motala skulle ni kunna få se, vet många motorintresserade tjejer här som åker allt från gamla Opel till Buick.
Brukar själv vara fyllechaffis åt en kompis, förra sommaren hade han en Buick och Cadillac, ni kan få hans nummer så kan han ju berätta om en tjej som kunde framföra dessa stora bilar utan att va på en enda trottoar-jävel eller buckla den på något vis. Det är fel att dra alla tjejer över en kant.

Varför har killar 18-25 år såna jävla höga försäkringar att betala? Är det må tro för att ni är överrepresenterade i olyckstatistiken? Ta en funderare på det ni som kör som jävla svin.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.