AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.188

Tjejer kör bättre än höns!

Sida 2 av 4
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Ja, hon är yrkesförare i en viss bemärkelse, närmare bestämt distriktsvetrinär, vilket medför extremt mycket resor på småvägar.

Bosse-1; du hävdar att det är ett faktum att kvinnor har vissa egenskaper som gör dem mindre lämpade som bilförare. Vad baserar du detta faktum på? Personliga erfarenheter eller?

Även om det skulle visa sig att det var faktum att män på något sätt var mer lämpade för att köra bil i höga hastigheter etc. så är detta totalt ointressant då statistiken är entydig: kvinnor är med om färre olyckor och skickligheten i att undvika olyckor är den enda skicklighet som är viktig när det gäller framförande av fordon på en trafikerad väg.
Länk

/Udo Dirkelsniff
Länk
Pellevin är alltså en av dem som ställer till det vid påfart till motorväg genom att försöka tillämpa högerregeln...
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Nja ställer till det gör jag inte då jag anpassar farten till trafiken på motorvägen.... dock så finns det många fall med olyckor vid påfarter där den som kört ut på motorvägen gått utan skuld ... så visst tillämpas regeln som högerregel...

Janne
FredricF
bewing77: Angående "statistiken" som visar att kvinnor krockar mindre ofta än män så är den troligen grovt missvisande som i princip all annan "statistik" som redovisas i media.

(Liten utvikning om statistik:)
Statistik inom citationstecken ovan för att det är skillnad på:
1. Verklighet.
2. Statistik. Statistiken skapas genom insamling av valda data om sagda verklighet samt genom att ordna/gruppera datat. Här bestämmer man i princip vad statistiken skall kunna visa (t.ex. vet vi inte om ljushåriga kör bättre än mörkhåriga eller tvärtom, om skostorleken spelar roll etc.).
3. Slutsatser dragna ur statistiken
och slutligen
4. Enskilda intressegruppers eller journalisters presentation av dessa slutsatser. Förvånande ofta är 52% en "förkrossande majoritet" och 10% "en stor andel".

Slutsats: Lita aldrig på någon som presenterar "statistik" för att bevisa nåt. Det är inte automatisk fel eller lögn men lika lite automatiskt rätt eller sanning.
(Slut på utvikningen)

Dom som förmodligen vet bäst, försäkringsbolagen, tycks inte vara helt övertygade om kvinnors förträfflighet som bilförare när man ser på premierna. Det lär vara så att för vissa åldersgrupper är kvinnornas premier lägre och för andra högre.

Unga grabbar är tvivelsutan mer riskbenägna än snittet men att dom automatisk skulle bli sämre bilförare är en fråga om definition. Att inte råka ut för en olycka är bara EN definition på bra bilförare. Med den definitionen blir förmodligen Michael Schumacher en riktig sopa om man räknar antalet olyckor per körda km.

Mina högst personliga erfarenheter är att det finns både kvinnor och män som kör dåligt precis som det finns både kvinnor och män som kör bra, för nån definition på dåligt och bra.

/Fredric
Lies--damned lies--and statistics
Bo
67
Bosse-1
540iaT -97
bewing77: Det faktum att kvinnor i allmänhet har t.ex. har sämre spatial förmåga är vetenskapligt säkerställt.

Ett intressant faktum är att kvinnor orsakar FLER olyckor än män per körd kilometer. Detta enligt statistik från försäkringsbolagen. Detta förklarar att kvinnor i många fall har högre försäkringspremier än män, för ingen tror väl att ett bolag sätter en högre premie för kvinnor utan att ha mycket torrt på fötterna?
Nu är det så att kvinnor i allmänhet kör en hel del färre mil per år än män, varför de totalt sett är inblandade i färre olyckor. Det är den statistiken som normalt redovisas när man skriver att kvinnor är iblandade i färre olyckor än män.

En utvikning av detta är att tyskland med sin högre trafiktäthet och i vissa fall fri fart på motorvägarna har FÄRRE dödade än sverige, sett till körd kilometer. Återigen kan statistiken tolkas utan hänsyn till körd sträcka och då har sverige bättre sådan.

Vad det gäller skicklighet i trafiken finns det flera faktorer att ta hänsyn till, som tidigare nämnts. Skulle ingen köra fortare än 1km/h skulle vi ha ytterst få döda per år. Men ingen skulle komma fram och samhället skulle drabbas hårt av de långa transporttider detta skulle medföra.

Slutligen vill jag upprepa tidigare ord: Varje kön har sina styrkor och svagheter i trafiken. För att få en säkrare och effektivare trafik måste vi förstå varför människor handlar som de gör.

MVH Bosse
an
126
andpa
525iA-04
Bosse-1,
där har du tyvärr fel. Sverige har färre dödade än Tyskland per körd kilometer, detta trots att vi har mer problem med vinterhalka.

Detta beläggs kontinuerligt av statistik från OECD, Vägverket och EU.

Per P
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag petar in ett vedträ i debatten...
Länk

AE
an
126
andpa
525iA-04
Länk

Här framgår att Österrike och Frankrike ligger sämre till än Tyskland, medan Finland, Schweiz, Holland, Danmark, England och Sverige ligger bättre till.

Att det skulle vara så säkert i Tyskland är nog mest en förhoppning/dröm...
per p
Bo
67
Bosse-1
540iaT -97
andpa: Jag ska villigt erkänna att delen om tysklands lägre olyckor per km härstammar från en gammal biltidning. Kanske stod det fel, eller så har nollvisionen givit utslag sedan dess, trots allt? Oavsett vilket, tack för korrigeringen.
an
126
andpa
525iA-04
det är lugnt, ha det!
PP
Kan inte annat än att hålla med. Vi är inte många tjejer som vet hur man hanterar en bil.
Åkte för ett tag sedan med en tjej som blev så stressad av en bil i en rondell att hon körde in på en väg som hon absolut inte skulle in på.
Hon får inte köra längre när jag är med.

Men sedan måste jag säga att tjejer ofta får skyllen för olyckor fast dom inte har orsakat dom. Har själv varit med om det vid några tillfällen.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Judas har rätt! Detta är en regel som väldigt få verkar förstå; i Sverige gäller likställd skyldighet vid den utfart som beskrivs. Problemet ligger nog i att folk inte förstår att när man är på påfarten är man redan på motorvägen (du har ju passerat en grön skylt med motorvägssymbol).

----
BMW CS #6212
måste medge att kvinnor i många fall är bättre bilförare än män speciellt här i dalarna! men eftersom många kvinnor inte åker lika mycket bil som män så reagerar de annorlunda i situationer som kan uppstå.
har tidigare pendlat mellan sthlm-falun och falun-sundsvall så anser att ja sett en hel del och enligt min åsikt och av egen erfarenhet så tycker jag oerfarna kvinnor i trafiken är rentav läskiga. män kan man ju i viss mån förutsäga hur de kommer bete sig. t.ex stämpla gasen.
medan jag sett kvinnliga förare ha noll koll på var de har bilen sittande och leta efter nått de tappat på golvet mitt i en vältrafikerad rondell såg mest ut som hela scenen var tagen ur en tecknad film. och har "rejsat" med en liten sliten seat med 2 tjejer i som helt plöttsligt i ca 160 letar efter något på golvet i bilen. det var de sista jag räknat med när ja kom upp jämnsides och tvingades tvärbromsa när deras bil åkte sicksack över motorvägen.

så summan av min erfarenhet är att många kvinnor är mer lätt distraherade och oerfarna av oväntade situationer t.ex släpper ratten och håller för ögonen när nått kommer ut i vägen i stället för att bromsa och svänga undan. medan många män i bilar med lite motor. inklusive mig själv kör som idioter men oftare gör det lite mer riskmedvetet. inte nödvändingtvis med någon uppfattning om sin egen eller bilens begrännsningar.
Angående definitionen av bra förare som någon nämnde.
Det absolut viktigast när det gäller vanlig trafik är ju att inte orsaka personskador, skulle Michael Schumacher orsaka sådana så ÄR han en urusel förare. Min åsikt, baserad på statistik samt egna upplevelser i trafiken, är att unga män är klart sämst förare.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

bewing: Är du verkligen säker på att det är 20.000+ mil per år??? Låter helt orimligt...

Om hon jobbar normalt antal dagar på ett år är det ca. 230 dagar. Detta ger 87 mil per dag i snitt vilket i princip innebär en full arbetsdag i bilen om man kör på landsväg/motorväg.

Även om hon skulle jobba 365 dagar per år så är det ändå ett snitt på 55 mil per dag.

___
//Ulf
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Jag tror att män och kvinnor kör dåligt i lika stor utsträckning, men på olika sätt.

Mina empiriskt grundade generaliseringar:

Kvinnor förefaller sämre på placering, avståndsbedömning och uppmärksamhet åt andra håll än rakt fram.

Män verkar mer benägna att köra aggressivt och fortare än vad som är lämpligt.

Båda könen kör alltså lika hänsynslöst och vårdslöst men med olika konsekvenser.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
km
59
kmx
VW Passat 2.0 TDi -08
Volvo 940 SE2.3 -95
Volvo 740 Turbo -87
Volvo 144 -67
Kawasaki ER5 -97
Är lite beredd av hålla med dig där Lars.

En annan sak tjejer är mkt sämre på är själva bilen, hur man sätter på fläkten, kolla ner på växelspaken vid växling etc.

För att inte tala om backnig...men då är vi tillbaka på bilens storlek, placering och avstånd igen.

Fick för övrigt min bmw påbackad av en kvinna för snart två veckor sen. Har fortfarande inte fått skadeanmälan....
"Det är så svårt att fylla i när bilen inte är min"

Vad är svårt? Är det svårt att fråga ägaren efter bolag och försäkringsnummer? Försäkringsbeviset brukar man ju för övrigt ha i handskfacket! Är det svårt att fylla i dina egna uppgifter eller om bilen var en Hyundai eller en Toyota? Vad är det svåra?!

Ska inte spy mer galla över det, vi män är inte perfekta vi heller.
Har även ett par manliga kompisar som har problem vid backning...men inte i samma utsträckning.
Nej, vi män har svårare att erkänna fel, och är mkt aggresivare i trafiken, kör oftare för fort m.m.

/John, ligger hellre bakom en bil i 120 km/h än i 80 km/h (på 90-väg)

All cops are bastards
kilroy
Håller med larsssss till stor del. Kvinnor och män har olika bra resp. dåliga sidor som bilförare.

Jag vidhåller fortfarande...det som gör de flesta män, oavsett ålder, irriterade är blotta misstanken om att kvinnor är lika bra (eller bättre) bilförare än dom själva. Se mitt tidigare inlägg i tråden.

Den här frågan är MYCKET känslig för många mäns självförtroende.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Finns ju minst lika många män som kör som krattor. Även om den största idiot jag mött i trafiken var en kvinna som jag var nära att ta ett högljutt samtal med.

Tutar åt minst en idiot om dagen som inte fattar högerregeln. Fattar inte att det finns så många nötter i trafiken som har en blekaste aning om de olika reglerna som gäller. Jag har börjat påpeka detta tydligt med ljusblink/tuta, skiter fullständigt i om folk uppfattar det som otrevligt, jag är trött på att nästan bli påkörd för att nån jävla mupp inte vet ett jota om trafikreglerna.

Märks det att jag blir upprörd över folk som utgör en fara för andra i trafiken?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.