AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.187

Tjejer kör bättre än höns!

Sida 1 av 4
"Kvinnor kör bättre än höns!" stod det i min farmor och farfars garage, och jag måste tyvärr i mån av både bilist och kvinna erkänna att de flesta kvinnor kör som riktiga svin. Jag vet inte hur många gånger jag legat och blivit slickad i röven av en kvinna, trotts det att jag kör betydligt snabbare än jag borde. Jag vet inte hur många gånger jag sett kvinnor stå i väggrenen pga att det kört in i en annan bil vid ett filbyte och jag vet inte hur många gånger jag ska behöva påpeka det här, men de flesta kvinnor, som inte kan köra bil, borde inse detta och hålla sig till den kommunala trafiken livet ut...

Ps. detta inlägg är till för att provocera och kommenteras!

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Legat och blivit slickad i röven av en kvinna är väl inte så farligt, då är det väl värre med en man.

OBS. Ironi

Tycker dom flesta kvinnor kör bra, bättre än gamla gubbar som tror dom äger vägen och inte vet att det finns blikers på bilen. Råkat ut för detta.

//Stefan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tror detta var ett försök att väcka alla inaktiva kvinnor på forumet :). Det finns ett par situationer då man kan ge sig tusan på att det sitter en kvinna bakom ratten. 1: Man kommer ifatt en bil på en större landsväg som inte går ut på vägrenen, inte direkt, inte efter en minut och har man inte lyckats köra om ändå, inte efter tio minuter heller. Verkar finnas många kvinnor som tror att bilen är full av "sminkspeglar". 2: Bilen ifråga går faktiskt ut på vägrenen..ca 2dm, vilket är en jättehjälp när man vill köra om ;) Då är det till 80% en kvinna eller 19% en gubbe med stel nacke. Dock aldrig en BMW. Tror att kvinnor som kör BMW också gillar bilkörning och då beter sig lite mer aktivt ute på vägarna. Få se om det var provocerande :)

AE
jp
464
jpn
523im -99
långt ifrån alla mina tjej kompisar har körkort och bil men utav dom som har så är det ganska blandat en del kör försiktigt men bra och en del verkar nästan ha fått lappen från något flingpaket! helt tokigt hur det kan bli ibland hehe men en sak är jag relativt säker på att ingen av dom skulle då fixa att t,ex byta till reservhjulet vid en punktering....
* Något som de flesta tjejer verkar ha stora problem med är uppfattningen om bilens storlek. De flesta verkar tro att de kör en lastbil. Noll koll på bredd, noll koll på var huven slutar, behöver minst två billängder ficka att parkera i osv.

* Många verkar även fästa blicken ett visst antal meter framför bilen och håller den sedan där oavsett.

* Stannar en bil vid en helt trafiktom ronell så kan man ge sig på att det är en dam som kör.

*krampaktig körställning är nog oxå vanligare hos tjejerna.
Ac
383
Acous
e21 318i -82
kvinnor är överlag värdelösa förare, det ser vem som helst som varit i trafiken.
När man kör lastbil och det är någon som hjälper en i trafiken genom att skapa plats, stanna långt innan en korsning osv är det i 90% av fallen en ung tjej bakom ratten. Körs bilen däremot ända fram till fronten på lastbilen för att sedan backa 50 meter är det alltid en gammal gubbe eller en ung kille :)
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Annan sak jag reagerat på är om det kommer en bil utan lysen och man ljustutar på dem, så har jag ALDRIG sett dem slå lyset om det var en kvinna i bilen. Långt ifrån alla manliga chafförer som slår på lyset, men det händer iaf.

Men måste påpeka att gubbar (äldre män) är oftast drygare då dem tror dem äger vägen och alltid har förtur överallt. Tjejer är oftast så osäkra och ibland överdrivet försiktiga. (Ja, det är väl bättre än att göra som de finniga 18-åringar som gasar fullt istället när dem inte vet vad dem ska göra).
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
DavidT86: Alla som har någån slags liten aning om hur lastbilschaff livet är så hjälper dem på alla sätt man kan. Är själv inte chaffis men har bra många kompisar som är. Har varit med på många resor runt om i norden och utanför och sett del av yrket s.a.s.
Efter en eller ett par resor börjar man förstå att lastbilschaffisarna är griniga. Blir omkörda på alla möjliga och omöjliga sätt bara för att sen snusa den som körde om i stjärten och emellanåt sakta ner för denne, folk som tränger sig före och inte hittar gasen så lastchaffen hamnar att bromsa och börja hela accelerations processen om från början, griniga hamn arbetare som hellre ligger och lapar sol medans man själv kämpar med lastning/lossning och allt detta medans man är under tidspress med deadlines och kampen med de lagstadgade pauserna osv..

Personligen så har jag yttersta respekt för lastbilschaffisarna. Hjälper när jag kan, håller mig ur vägen annars. Om man istället för att tränga sig före släpper lastbilen före så belönas man normalt med hjälp att slippa om sen när det är säkert. Vika ut lite, en gång med ljustutan, besvaras detta med en blink till höger så är det bara att gasa.

Till alla persbil chaufförer, vänta ett par sekunder, låt lastbilen passera, har man bråttom så gör på åvannämnda sätt. Gör livet lite lättare för de som håller våra varuhyllor fulla.

I övrigt om diskussionen så har jag sett mera olyckor orsakade av män än kvinnor. Men då för det mesta väldigt gamla eller unga män..
Kvinnor i trafiken är i min mening bara överförsiktiga. Detta leder till trafikpluggar och köbildning. I teorin så är det ju bra att vara försiktig men i realiteten så är det viktigare att vara smidig och anpassa sig till trafiken. Om 10st vill köra 100 på 80 så tvingar man inte de 10 att köra 70 utan antingen släpper om eller kör 100.. Flexibilitet tror jag det kallas.. Kör lite i Tallin så förstår ni vad jag menar. Bilar under 200hk rekommenderas inte om man vill hänga med i trafikrytmen..

Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Min erfarenhet är kanske ringa eftersom jag tidigare bara kört ca: 12000 mil om året med lastbil både i Sverige och Europa ;) men problemet (i mitt tycke) med kvinnor bakom ratten är att dom ofta har svårt att hålla avstånd och rätt hastighet. Annars vet jag inte om dom är värre än män. Däremot tycker jag att män är mer "bror duktiga", aggressiva och allmänt otrevliga.
Sahlin: Bra sagt. Precis min uppfattning. Det är extremt sällan man ser en tjej kryssa mellan filerna, fara som en galning i omkörningar, prejas, armbåga sig i köerna blinka med helljuset för att bilar skall flytta på sig och slicka bilen framför i röven.

Många tjejer har tyvärr lägre erfarenhet kanske av att köra bil så dom är lite försiktigare och kör kanske lite väl tamt och långsamt ibland vilket kan irritera men i allmänhet kör tjejer helt ok i mitt tycke.

Det är ungdomar (mest killar) runt 20-25 och gamla "gubbar" som är sämst och farligast i trafiken

Sen har vi dom absolut sämsta och farligaste bilisterna jag vet !!! Taxiförare i storstad som bryter mot alla tänkbara regler, visar total oförmåga till normalt trafikvett, skiter i alla medtrafikanter samt knappar på sina elektroniska utrustningar så dom tappar uppmärksamheten. Fick en sådan idiot i häcken för ett tag sedan. Tog 3 veckor att fixa och räta ut bilen på verkstan.

"Being nice is overrated" - Garfield
Ajaj, en kvinna som för det första verkade titta på annat än trafiken och för det andra inte hade en tanke på högerregeln höll på att köra rakt in i min förardörr. Jag kan acceptera de två sakerna, det är lätt hänt, men att hon aldrig bromsade har jag svårt för att förstå? Hade tur som hade 2an i iom att jag skulle svänga vänster, stämplade gasen så jag han undan.

Fast kunde väl likabra ha varit en kille...
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Vad är egentligen syftet med en tråd som denna? Menar ni på fullt allvar att ni tror att kvinnors fysiologi på något sätt skulle göra att de lämpar sig sämre för att köra bil? Blir faktiskt riktigt förbannad, trodde detta forum befolkades av inteligenta, vuxna individer.

Den absolut bästa bilföraren jag känner är min mor. Hon har kört 20,000 mil+ om året i 40 år och har varit med om en enda olycka på den tiden. Vet inte om många som slår det, kvinna eller man.
20 000 mil om året, då är hon väl yrkesförare?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
är det några större skillnader? Jag kan tänka mig att kvinnor gennerellt kör mindre än (kortare pendlingsavstånd till arbete samt att gubben sätter sig bakom ratten så fort det ska köras bil) men med jämförbar erfarenhet så tycker jag inte det är någon skillnad. Jo det är en, kvinnor håller bättre hastighet än männen
Bo
67
Bosse-1
540iaT -97
bewing77: Bli förbannad du bara, faktum är att kvinnor generellt har en del egenskaper som gör de mindre lämpade för bilkörning än män, t.ex deras generellt sett sämre rumsuppfattning.

Att sedan män generellt har en del engenskaper som gör dem minst lika olämpade att vistas i trafiken är en annan femma. De olika könen har olika styrkor och svagheter när det gäller bilkörning helt enkelt. Så helt fel ute är inte de som säger att kvinnor kör sämre än män. Det gör de - men bara vid vissa situationer och det gäller som sagt vice versa.
kilroy
Det finns ett ämne som upprör de flesta män...frågan om kvinnors körskicklighet.

De flesta män struntar högaktningsfullt i om det kan bevisas att kvinnor är bättre än män när det gäller att passa barn, laga mat, sitta i ICA-kassan, städa eller något annat okontroversiellt. Om man däremot ger sig på den urtypiskt manliga domänen, att köra bil, så betraktas det som fruktansvärt påhopp. Liknande diskussioner förs utomlands och reaktionen är exakt densamma vilket är ett bra bevis för att problemet ligger i mäns självkänsla.

Som "bevis" på kvinnors dåliga körskicklighet ger den sårade mannen enskilda exempel som "bevisar" att han har rätt. Han glömmer dock bort att exemplet lika gärna kunde handla om en man. Han gör också det fundamentala misstaget att tro att exemplet ger helheten. Det är lika korkat som att påstå att om en apa pissar 9 gånger om dagen så gör alla apor likadant.

Kvinnor och män har olika fysiska, psykiska, fysiologiska och sociologiska egenskaper vilket ger både fördelar och nackdelar när det gäller bilkörning. Män mellan 18 och 25 är kraftigt överrepresenterade i olycksfallsstatistiken vilket onekligen är ett tungt vägande argument.

Män mellan 18 och 25 är som regel relativt oerfarna i trafiken, dom är dessutom hormonstinna och har ofta ett behov av att hävda sig (man har väl själv varit 18 med nytt körkort). Dom parametrarna tillsammans med dålig självkänsla och bristande bedömningsfråga innebär tyvärr en kraftigt ökad olycksrisk, inte bara för dom själva utan även för omgivningen.

Den detaljen gör att övriga argument i debatten känns rätt ointressanta.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

sv
15
svedav
320iA Touring -00
Personligen tycker jag att den mest irriterande förargruppen på vägarna är 40-åriga män i sin V70, med kostymen hängande i baksätet, headsetet i örat och tankarna på nästa möte/konferans. De som konstant ligger i vänsterfilen och "slickar röv" och vill att alla som också väntar på att snigeln längst fram i kön ska rätta in sig i högerfilen igen, ska flytta sig så att han hinner om innan det varit enfiligt i 300m! I nästa veva ligger han i högerfilen och vägrar flytta sig när man ska in från påfarten, för att sedan när man väl kommer förbi honom (ja jag vet att man borde bromsa, men det är inte så lätt när han jämnlikar ligger bakom med 2m. anvstånd) hänga sig på tutan och gasa förbi en i 180 knyck med ett stort finger upptryckt mot passagerarrutan!

FredricF
Vi har väl alla hör uttrycket "herrelös bil".
(duckar och kryper in under skrivbordet)
/Fredric
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
svedav: Det är ju faktiskt så att i sverige så är det högerregeln som gäller vid påfart på motorväg.... så du har ju företräde när du ska ut.... dock inte många som vet/bryr sig om det!

Mvh Janne
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Pellevin:

3 kap 21§ i trafikförordningen "En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält." Länk

Om det finns ett accelerationsfält så är väl det ett vanligt filbyte? Man får inte byta om det inte kan ske utan fara och att man inte utgör ett onödigt hinder. Samtidigt är de i högerfilen skyldiga att underlätta filbytet. Man är också tvungen att lämna ett accelerationsfält så fort som möjligt (utan att skapa fara eller onödigt hinder).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.