AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.522

Vad skiljer 118d och 120d?

Vad skiljer egentligen 118d och 120d, förutom själva motorerna? Finns det mer basutrustning i 120d? Förstår inte riktigt vad som skall motivera ett pris på 25k mer för 120d?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

118d,
Cylindrar/ventiler 4/4
Cylindervolym i ccm 1.995
Slaglängd/cylinderdiameter 90/84
Max motoreffekt i kW (hk) vid varv/min 105 (143)/4.000
Max vridmoment i Nm vid varv/min 300/2.000

120d,
Cylindrar/ventiler 4/4
Cylindervolym i ccm 1.995
Slaglängd/cylinderdiameter 90/84
Max motoreffekt i kW (hk) vid varv/min 130 (177)/4.000
Max vridmoment i Nm vid varv/min 350/2.000

Är väl egentligen bara exteriördetaljer i bilens färg på 120d som du får när bilen är naken. Annars som skrivet ovan, en piggare motor.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Annars är ju 118d utan automatlåda ett vettigt val nu när biltullarna dyker upp igen. Men det är ju om man bor Sthlm då...

En liten, men kanske avgörande (?) skillnad är att 118d klassas som miljöbil, dock enbart bilarna som blir levererade from. september (alltså inte bilar som redan finns på vägen och är begagnade), medan 120d har för höga utsläpp och därför med en hårfin gräns tyvärr inte klarade kraven som sätts för "miljöbilar".
118d uppfyller miljöbilskraven för att få rabatten på 10000kr, men inte för att slippa biltullarna i Sthlm. Då måste man ha en bil som drivs med gas, sprit elller el. Kolla på vägverkets hemsida.

Det är alltså bättre att åka i en törstig hybridbil, eller ha en spritbil man kör på bensin...

M v h
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Okej. Fel av mig alltså.
Då kan man ju lika gärna skita i den och ta en 120d enligt min åsikt...

Håller med om det, särskilt med M-dealen. Tror inte det går att få en skapligt utrustad 118d mycket billigare. Om nu M-dealen pågår än?

M v h
Läste i DN idag att även bränslesnåla dieslar och bensinare ska slippa trängselskatterna i Sthlm, men dessa bilar är i nuläget inte miljöbilar i skattelagstiftningen? Det blir alltså nya regler men inget information finns om vad som kommer att gälla.

Det känns som att det är mupparna som håller på med regelverket för detta. Ska det vara så jävla svårt att bestämma gemensamma regler för miljöbilar i hela landet samt i Sthlm?

M v h
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Anders S. Det skiljer en hel del i pris mellan 118d och 120dM. Givet den utrustning som jag ville ha utöver M-paket (xenon, hifi plus lite till) så skiljde det runt 40.000 kr (efter rabatter). Det blir ju pengar det också som man säger. Klart man hellre skulle åka en M-kittad 120d men ibland så funkar inte det. Perfekt att BMW har modeller för oss med usla tjänstebilsavtal också tycker jag.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Märkligt att 118D klarar miljökraven...!
Idag skall bilen klara blandad körning på 0.45 ( Diesel ) samt ha ett maxutsläpp på 120.

118D ligger på 0.47 resp 123.
Just nu är det bara Citroen C3 som klarar miljökraven. ( Med dieselmotor )
Månne regeringen håller på att ändra reglerna igen?

Även Toyota Yaris klarar kraven men är ännu inte en miljöbil.
Dessutom pratas det om att pengarna snart är slut i kassan och att de inte kommer att delas ut så länge till??
"118D ligger på 0.47 resp 123."

Det kommer en ny variant fr.o.m september som klarar gränsvärdena för miljöbilsklassningen. Den nuvarande gör det inte.
Så då kvarstår kraven men bilen blir bättre!
Märkligt system bara.
Systemet kommer särkert också ses över framöver vad gäller vara eller icke vara miljöbil.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Är det bara effekten som skiljer motorerna åt? Och beror det isåfall enbart på styrsystemet? Isåfall borde man väl kunna kräma ur bra mycket ur en 118d om man mappar den? :)

Man ska sikta på att vara bra!
tm
59
tmanell
325iA Touring -03
Sitter i valet och kvalet om man ska beställa en 120dM eller 118dM efter diverse rabatter och drive på 120dM så är 120dM 1900 kr billigare!?!.

Dock så är 118 en "miljöbil" enligt vissa definitioner och jag spar in 500 kr i månaden på boendeparkering + de 10000 kr man får tillbaka i premien (om det finns pengar kvar).

Gällande de förbannade biltullarna så är det bara att glatt betala än så länge vad jag kan se. Kan bara hoppas att de ska ändra så att även bensinare och dieseldrivna bilar som klarar förbränningskraven också blir befriade.

Baksidan av myntet är också givetvis att 120:an tingar ett högre andrahandsvärde sedan när man ska sälja den. Så det går jämt ut antar jag med premierna för miljön såvida inte 118 blir befriad från biltullarna.

Fast om det är så att det bara skiljer motorprogrammering mellan 118 och 120 så kan ju ett litet chip göra underverk :)

Vad tycker ni? vad ska man göra?

/Tobias
Det är olika generationer av insprutningssystemet Common Rail och olika insprutningstryck i 118d och 120d, så det är mer än mjukvaran som skiljer dem åt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.