AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.757

Verkstad man kan lita på fr koplingsbyte???

Sida 1 av 2
de
43
demo1
330 Touring-02
BMW vill ha 6-8000:- inklusiv arbete fr att byta lamellen på min kopling (helt slut!) M3 -94;a det måste finnas ett billigare alternativ för jag har inte pengarna 0 måste ha en fungerande bil! min fråga är finns det någon här som har lämnat in sin M3 på nån anna verkstad som gjort ett bra jobb med ett i-storleksordningen lika tungt jobb?

Vet inte om jag vågar lämna in den till annan än bmw.

+håller tex: mekonomens koppling???

Från mekonomen.se:
Benämning Placering Information Artikel nr Pris
Kopplingssats 240mm 05-80648 2382:-

Är det bmw kvalitet/prestanda på grejerna eller e det skräp??? För detta är väll mer än bara lammellen antar jag???
J
146
J
M5 -93
540iA -93
Via Mekonomen kan man beställa En koppling från ABR
med märket SACHS, motsvarar orginalkvalitet, finns åxå förstärkt, kopplingen från Mekonomen är i vanliga fall från LUK, ganska bra men inte som sachs.

Maila mig för info om verkstad
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Var bor du?
Jag kan byta koppling på din bil om du bor eller kan ta dig till södra sidan stockholm.
Har en mekonomen verkstad där! Fast jag monterar helst original på BMW.

MM
MMM
Hur mycket tar du för att byta koppling inkl. allt (orginal grejor)? Väntetid?
Har själv en koppling som eventuellt är dålig. På servicen tyckte dom den slira, fast helt säkra var dom inte. Måste först ta reda på att den verkligen är dålig.
Grusse
Jag bytte koppling på min M3 E36:a för några dagar sen, och det var inga som helst problem. Så mitt tips är att ni gör det själv, speciellt Demo1 som var utan pengar.
[Qvickeen]
Ni verkar kunna lite på drivlina osv här ;) Tänkte höra med er. Det är så att min Bmw 325 från 1993... Den viner när man inte har kopplingen nere... Så när man trycker ner kopplingen så hörs ingenting. Nån som vet vad det kan vara för fel?..

Tack på förhand
Patrik/Qvickeen

[ BMW Power is real Power ]
[Qvickeen]: Det är nog urtrampningslagret som börjar bli kass. Kostar inte många kronor, men du får riva allt precis som vid byte av koppling för att komma åt det. Mycke jobb, men en billig reservdel.

Lycka till!

Det finns inga för stora motorer, bara för små plånböcker!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, då skulle det väl låta när han pressar ner kopplingen! Jag misstänker att det kan vara ett lager till ingående axeln i vxl-lådan. Prova och byt olja i lådan först, det kan hjälpa om du har tur.

Mvh
[Qvickeen]
Gutte: Ok, tack! Vad tror du en verkstad tar för att fixa det!?... Har ej tid o lust o börja riva i bmwn, är ingen van bmw mekaniker :)... Nån som gjort det tidigare o kan säga om det e svårt eller så?...
En fråga till, händer det ofta att bmw dricker olja osså? =)... Eller ska man börja oroa sig för att den läcker... Har aldrig sett nån pöll under bilen eller så...

[Qvickeen]
Johan B: Ok, det skulle underlätta om det bara var oljan. :) Inte så dyrt heller. Vad ska man köra för olja tycker du?...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla i din instruktionsbok, där står vilken kvalitet du skall ha. Annars kan du få den infon av din BMW-verkstad.

Mvh
[Qvickeen]
Johan B: Ok, tack så mycket!
Mvh en oerfaren bmw ägare :)

Grusse
qvickeen, det är inte uttrampningslagret då låter det när du trycker ner kopplingen. Testa att hälla i Castrol SMX-B i lådan, en bra växellådsolja som är speciellt framtagen till BMW:s lådor.

Lycka till!
[Qvickeen]
Grusse: Tack så mycket! Vet du ungefär vart nivåpluggen sitter till växellådan?...

Sorry läste väl lite för snabbt..... Urtrampningslagret låter när man trycker NER kopplingen.

Det finns inga för stora motorer, bara för små plånböcker!
Byte hos aukt. BMW handlare i Tyskland på M3 3,2: 900 DM.

Mkt billigt!
Grusse
Qvickeen, pluggen sitter på höger sida av lådan.
900 DM var billigt. På Aros vill dom ha ungefär 6000:-
ma
119
maol
BMW M2
Hej!

Igen som skulle kunna byta kedjesträckaren på min M3:a 94, bor i södra delen av STHLM?
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Hmmm.

maol, låter lite konstigt att bara byta sträckare.
Rasslar det? kanske är kedjan som är dålig?

M-pire., jag kollade i datan och såg att kopplingsbyte på M3 ( E36 ) låg på mellan 3,8 och 4,1h. Dvs BMW verkstad tar 1300kr/h och jag tar 500/h ( vitt ) ; )
Det är klart att en auktoriserad verkstad gör det fortare eftersom de har diger erfarenhet samt färdigsmidda verktyg för endamålet, men endå! Arbetet blir ju minst lika bra om jag gör det. Har en egen filosofi och affärsidé att det kan få ta lite längre tid bara det blir bäst! Om man skulle ta det som kvällsjobb eller helgjobb så kan man ju ta det närsom.
I övermorgon! Under dagtid så blir det nog tjärvt de närmaste två veckorna.

2000:- för bytet. Sen tillkommer kopplingssatsen. Om du vill ha något mer bytt så tillkommer ju det också såklart. Vxl Olja, kopplingsvättska etc.

MM
ma
119
maol
BMW M2
Det rasslar lite när bilen är kall, när den blir varm är den hur tyst som helst.
En mekaniker sa att det kunde vara kedjesträckaren för det var vanligt problem tydligen.
Kan det stämma?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.