AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
739

540 Automatlåda släpper inte växlar vid kökörning

Te
2
Tee-Jay
540iA Touring -98
Hej,
Har ett litet problem:
Irriterande att min kära automat inte "släpper växlarna", märks vid kökörning då den går ner under normalt tomgångsvarv (det har hänt att motorn tillochmed har kroknat/slocknat)!
Vid normal körning märks det inte, möjligen att det ibland blir lite bryska nedväxlingar, klonkar till lite väl häftigt.

Lådan har gått 12 000 mil (98:a). Byte av olja eller vad tror ni? Kanske är det oljan som är seg!?...
Dr
21
Dr BMW
540iA
750iL
325iX
728iA
BMW M6:a
OBS ! Denna har "lifetime" olja , inget för hemmapularen alltså !
Tänk också på att denna låda går lös på sisådär 45000 svenska pesetas !!!!!!!

Ring till Danielsson Bilservice i Stockholm
(Skå Industriområde)....det inte han kan om automatare behöver ingen veta !

"och på den sjunde dagen skapade han BMW M1"
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Lifetime up my (_!_)...:)
Byt olja och filter varje inspektion 2 eller oftare om så önskas. Kostar någon tusenlapp men väl värt pengarna. Finns avhandlat i flera omgångar under 7serieforumet. 28000mil med bytt olja och det känns som bilen är klockren.
Olja är billigare än metall sa en mek till mig en gång.
Med 38400kr för en 24HP utbyteslåda får man ganska mycket olja för pengarna. Skall vara en en speciell BMWolja i lådorna.
Kan även vara värt att samtidigt uppgradera med nyaste versionen av programvaran i samma tillfälle. Detta kan dock bara göras på en BMWverkstad. Det kommer ny programvara var 3:e månad....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan vara för lite olja...? Passera gå och åk direkt till snabbservicen på BMW Solna för att inkassera nytt filter + byte av olja.
som asken sa lifetime my ass!fins ingen liftime olja oavsett vad det står på burken eller "hjältarna"säger på bmw.enligt min autlåde guru som jag rådgör med ibland,har det att göra med att vissa biltillverkare exvis volvo anger att byte ej nödvändigt,så de kan klassa in i mijöklass 1 där alla utsläpp mäts inklusive oljebyten,det låter så korkat så det stämmer säkert på bmw och i övrigt!

torsk på v12
(nu med bilder på:htt://go.to/e32)
håller med, även om oljan ska hålla för evigt, vilket jag har svårt att tro, så lär det ju knappast skada att byta

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Åter igen.
Olja ÄR färskvara! Max två år mellan byte.
Jag jobbar som mekaniker (ej bil) och har sett riktiga skräckexempel i maskinväxellådor där oljan möglat.
Tror inte den fyller sin funktion då.
Lifetime? På oljan eller lådan? Avgör själv. Jag vet.
Asken har rätt igen. Metall är dyrare än olja.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Te
2
Tee-Jay
540iA Touring -98
Hej och tackar för hjälpen,
Jag tar och kollar oljan...
Som sagt olja är billigare än en ny lådda!
I övrigt går den ju som en dröm.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.