|
|
|
|---|---|
| hej jag är lite sugen på att köpa en 750 e32 men sen kolla ja begangnat guiden och blev nästa lite "skrämd" av alla fel det kan va på dom men hur e det egentlig är det en bra bil. | |
Paap Reeder |
Regelbunden service = bra bil! Brister i service = skrot! MVH /// Paap R |
| okej tack för svar men hur viktigt är det hur långt den har gått | |
Paap Reeder |
Mer än 80% av 750/E32 är rena lik. Minns inte hur många jag listade 2002 innan jag köpte min ... men över 30 st var det. Mekar du inte själv tycker jag inte att du skall "ge dig på en M70" ty kostnaderna kan lätt bli "astronomiska". ... och köper du en ändå så se till att den är superdokumenterad och inte ngn "hoppjerkabil" som folk ägt nått år i taget och som cirkat på Blocket ut och in ett antal gånger ... och nu skall den luras på dig. Provtesta tanken på dig själv inför ett eventuellt köp ... genom att fundera över vad du gör om EML-lampan tänds och den lägger sig i limp-home-mode när du är 28 mil från närmaste verkstad ... har du inget bra svar = köp inte. MVH /// Paap R |
| ok mycket tacksam för svaren nu har jag lite mer "kött på benen" jag mekar gärna själv med bilar. är du för övrigt nöjd med din e32'a | |
|
Köpte min helt utan service historik.. Hittills bytta saker: Undre och övre bärarmar fram + hundben. Alla insprutningsmunstycken Båda spjällhusen (nya) Övre och undre oljetrågspackningar. Batteri. Båda lamda sonder. Olja + Fliter några ggr. Luft filter, bränsle filter, tändstift osv Reparerade saker. De gamla spjällhusen några ggr. Tätat insugspackningarna. Haft loss, putsat smörjt upp motorn för tanklucks låset. Putsat de flesta kontakter man hittar i maskinrummet. Fördelarlock och rotorer. hmm.. Håller som bäst på med att byta topplocks packningar. Ett j--la arbete.. Kostnaden för allt detta har hållits på en rimlig nivå iom att jag mekar själv och beställer alla delar från utlandet. USA, Tyskland eller England för det mesta beroende på var jag hittar bra grejjer billigast. Detta under en tidsperiod på ca 1,5 år. Så, E32 750 är ingen lätt bil att äga.. |
|
|
Man kan ha tur också. Jag köpte en utan historik, obes + avställd. Fick byta bromsar till besiktningen. Sedan har jag fått renovera soppapumpen och bytt stagen med spindellederna fram. Dessutom service förstås. Jag har kört i tre år med bilen och är väldigt nöjd. /Mats J |
|
| Har också funderat på att köpa någon billig 750. Det är ju coolt och ha en bil med 12 cylindrar. Men då bara som ren hobbybil och åka med någon gång ibland. | |
| hur viktigt är det med att ha en nyare e32 hadde de första modellerna många " barn sjukdommar "? | |
|
Jag har hört talas om en fastighetsmäklare som skulle skriva en bok om alla problem och reparationer av sin 750. Och då köpte had den ny också. Vet inte om det blev någon bok och om nån förläggare nappade på att ge ut den ;) AE |
|
| har e38:an lika mycket "fel" den med eller är dom generellt bättre än e32:an?, med tanke på elen, kaross osv. eller är det samma jobb= ingen dator= lönlöst att felsöka=lämna allt till bmw= glömma då man inte tjänar feta dollars med familj och allt.... är nämligen småsugen på en 750, men kanske bättre att satsa på en 740 istället om det nu gör nån skillnad angående strulande motorelektronik? hade en gammal 530 med m60 motorn och den bara gick utan något meck och det är ju ett stort + i kanten, vill ju gärna ha samma driftsäkerhet igen om man nu ska skaffa sig en beemer igen | |
|
Min första köptes med massor med dokumentering och 21000 mil på mätaren en svensksåld bil med få ägare, har inte haft så mycket problem med någon av mina andra fyra 750`s som jag haft efter det trots att dessa varit avställda bilar med ganska lite dokumentation vid köp... Så det är ingen regel utan undantag att det skulle vara hemska objekt bara för att dem varit avställda och inte har megadokumentaion enligt mitt tycke... MVH Robban B |
|
| köp bilen till rätt pris så blir det pengar över till oväntade reparationer, och värdeminskningen är redan avklarad! Mycket nöje!/ Optimisten. | |
|
E38an har bara inte hunnit bli lika gammal som E32 änn, detta betyder givetvis att felen inte riktigt hunnit komma änn. Men de kommer, som på alla bilar, med tiden. Till E32 750s fördel kan jag säga att jag körde min genom hela vintern utan motorvärmare eller garage och den startade och fungerade alltid. Även då det var -30 i några veckor. Inte så värst ekonomisk bil att köra med på vintern men ofantligt kul att leka med sen man vant sig med tomatlådan. Stor, Stark och Bakhjulsdriven! |
|
|
Sjöö.. Visst kan en 750 kosta pengar om det jävlas..MEN, vi glömmer nu att bilskrotarna fylls till bredden med e32 och min erfarenhet är att det inte är mycket dyrare att hitta delar där än vad det är att hitta till en volvo 740. Mycket tack vare yngre gentlemen som inte har råd att ta hand om sina ömhetskrävande fordon. Ex1: Generator 140 AH 1000 KR. Ex2: Luftmängdmätare Bosch 500KR. Remmar. stift, olja behöver ju alla bilar så det kan vi räkna bort. Dock kan M70/M73 motorn med kringutrustning driva en till vansinne vid felsökning då det ju finns en hel del som det kan bli fel på. Som tur är kan man via detta emenenta forum med alla kunniga profiler lösa det mesta och spara ordentligt med kosing. Jag tycker du skall prova... du kan ju alltid sälja bilen om du blir tveksam under resans gång så att säga. Jag har aldrig ångrat mig..trotts 2st e32 o 1 e38 :) Mvh Skalman |
|
|
"skalman" det låter ju trevligt det, jobbar ju som bilmek och vet hur jäkligt det kan vara ibland, även om man har tillgång till en dator som är ett måste i mina ögon så man kan ringa in vad felet berör annars så kan man verkligen bli snurrig.. men man får väl hoppas att man kanske kan byta tjänster med nån bmw mek när den tråkiga lampan tänds... frågan är ju om man ska satsa på en 740 med manuell låda eller 750 med automat, har aldrig haft nån automat då jag bara har kört busbilar men nu så har man familj och en son på nästan 2 år och då är det inte så aktuellt och ligga på för hårt och köra längre *snyft* får väl se hur man gör, dumpa kärringen eller bli vuxen.. tror det blir det sistnämda ;) |
|
|
Man har ju fixat många standardfel på M73/E38 som M70/E32 hade. Verkar inte vara många som har problem med sin M73 (ännu.. ta i trä). --- Min bil: Länk |
|
| det låter ju skönt att det inte verkar vara så mycket strul med e38:an iallafall har ju läst en del om e32:an när man sökte lite och det blev blandade känslor efter det, men eftersom e38:an verkar vara stabilare i elektroniken känns det som att det lutar mer åt en 750 istället för v8:an, är ju oftast extremt mycket lull lull till dom, och det kan det ju aldrig bli för mycket av :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.