|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har köpt en 320i från 89 som jag haft i ett par veckor. Jag är nöjd(än så länge) sånär som på ett par saker. - Svårstartad, får köra på startmotorn rätt länge(c:a 4sekunder) när den är kall. Ett tiotal gånger har den dock hoppat igång nästan direkt även när han varit kall. Lite märkligt. Vad kan detta bero på? - Drar mycket bensin. Ska den dra 1,2 - 1,3 liter milen på motorväg i 110-120 mätarfart? MVH Wiktor | |
|
Är den servad? Kan ju vara så enkelt som Luftfiltret. |
|
| Den är ju inte nyservad precis. Kanske skulle testa luftfiltret, är inte så dyrt va? | |
|
nope men hmm låter som den drar en del skulle prova en enkel service till att börja med, luftfilter olja stift. hur är den på tom gången? bmw har många spöken. mvh kim |
|
| Tomgången är perfekt, heller inga missljud. Det konstiga är ju att den ibland startar direkt och ibland inte, märkligt... Oljan är nyligen bytt men ska testa att byta luftfilter och stift. | |
|
Tjena Holger. Din bil drar onekligen ganska mkt soppa. Har själv 320, fast 98, borde alltså inte vara nån större skillnad. Å den har jag lyckats få ner 0,71lit milen. Mer än 0,85,kanske 0,90 på sin höjd borde den inte dra. Luftfiltret verkar det inte vara tycker ja,det är ju tätt eller inte,oavsett motorn är kall lr varm |
|
|
hej igen! har bytt luftflter nu, har dock inte märkt någon större skillnad. Det var iofs rätt kasst så bytet var nog ändå rätt befogat. Jag har funderat på bränslefiltret, tänkte att det kanske var därför den är lite svårstartad men det lär ju inte påverka förbrukningen. Några andra förslag? |
|
|
Hej Holger.. Har exakt samma fenomen med min e30 320ik -88.. När den stått över natten och ska startas så hostar den till (nästan starta) på först kirret men för att sedan gå runt ett par varv för att sedan starta.. Men den har även startat på första varvet någon gång. Vet inte om du märkt något när du t.ex ger fullgas i 2ans vxl att den e lite tveksam sen kommer fullt sen tvekar lite igen å håller på så?? Inte jätte märkbart men man känner av det. Sen det där med förbrukningen har jag oxå märkt lite av för nån månad sedan låg den under litern på min körning, men just nu ligger den nog på 1,1-1,2L milen.. Samt igår så tog jag en vänsterkurva rätt fort å märkte då efter några sec att bilen börja hosta å ville inte varva alls men komm tillbaka efter några sec för att sedan funka igen.. Gissar på att det är filtret som behövs bytas ut.?!? Så får du reda på något eller hittar felet/felen så förmedla dom gärna vidare hit då jag oxå söker svar =) Men får se om ett bräsnlefilter gör något åt det först.. Mvh Danne |
|
|
Beteendet låter misstänkt likt det på min, att den hostar till lite samt att den tvekar lite på tvåan vid låga varvtal när den är kall. Jag är ingen mekare men bränslefiltret ska jag nog lyckas byta. Känns inte ändå inte riktigt som att det förklarar den höga förbrukningen. Funderat på att byta tändstift, i vilket skick är dina stift? Mvh Wiktor |
|
|
Ska gå över stiften oxå nu när jag bytar bränslefiltret i veckan, ska kolla luftfiltret oxå när man är igång.. /Danne |
|
|
Hej! Jag hade en 325 -88:a tidgare. Den var ofta svårstartad när den var kall, tex om den stått över natten. Hade den däremot stått en hel vecka eller bara nån timme så startade den fint. Jad hade dock inte problemen som beskrivs i tråden med tvekan vid gaspådrag. Mitt problen löstes genom att byta spridare, dom läckte så bilen blev sur. Mvh Anders |
|
| Med förbrukning på 1,2 1,3l milen på landsväg skulle jag kolla över vattentempgivaren för insprutningen (obs ej för mätarn utan de är skilld för insprutning) | |
|
Hej igen. Verkar ha fått lite bukt med bensinförbrukningen genom att byta luftfilter, ska dock återkomma med exakta siffror. Har du bytt något än danne? Jag har lagt märke till att de gånger man får köra länge på startmotorn luktar det även en he del bensin och avgaser samt ryker mer än när den startar direkt. Kanske har något med spridarna att göra... Fast det är konstigt att den ibland, helt utan mönster, startar direkt och ibland inte. Ska fortsätta forska i saken. |
|
|
nä har inte hunnit med så mycket tyvär men kolla oxå filtret på min igår å hör å häpnad, någon hade byggt ett eget filter av liknande dammsugarfilter *hahaha* efter bytet gick den faktsikt lite renare, men det där med att din luktar soppa å så är exakt samma symptom som min och ryker precis som den är sur.. gissar på en spridare som blöder under natten.. ska försöka forska vidare i de.. /Danne |
|
|
hehe, den tidigare ägaren verkar ha varit påhittig. Är det någon som har en aning om vad det kostar att byta spridare? Kan man göra det själv? /Wiktor |
|
|
om den är svårstartad när den är varm eller när de tär varmt ute så är det antagligen kolkanistern som är dålig, sitter på höger sida utav torpedvägen framirån sett om ja inte minns fel. mvh kim |
|
|
BMW är en bil som måste sörvas non-stop. Typ kan vara bra att veta, på så sätt är dom jobbig... |
|
|
Har en 320ik-88 som gått 9800mil nu men behöver några extra sekunder för att starta (oftast, ej jämt) misstänker att spridarna/spridare läcker så den blir lite sur.... frågan är, är det själva spridarna som läcker eller är det o-ringen? motor går fantastiskt bra annars. |
|
|
Glömde nämna att detta är endast när den stått ett tag, typ en timme eller ett dygn... |
|
| Jag hade ett liknade fel på min 320 cab -90. Den fick jag låta gå på startmotorn några sekunder innan den hoppade igång. Den hoppade igång. Bmw själva trodde att det var den vattentempgivaren som det tipsats om tidigare i denna tråd. Bytte ut den och nu går bilen som om den vore ny. Går igång på stört. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.