|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
skulle vilja ha lite fler ideer på vad ja skulle kunna göra me min e30 320 88-. gör detta för att ja vill se hur pass många hk ja kan få ut ur den utan turbo:P. har gjort följande * 270graders trimkam * hårdare ventilfjädrar * nya vipparmar * 325 spjäll * 325 LMM * 325 insug * höjjt bränsletryck, me bränsletrycksregulator från e28 528 * chip * 2,5" avgassystem 2st simons burkar * alla packningar nya * öppet filter BMC * planad topp * bytt ut gummi bälgarna på insuget mot rör för att få kallare luft * oilcatch tank för att få bort olje spill till insuget och i vinter kommer ja byta ut veven till en 323 vev då ja ändå ska byta vevlager och lite annat. och ev porta toppen och fixa ett extraktor grenrör va finns de annat ja kan göra. tacksam för alla svar som gör att ja får den att gå bättre. inge snack om turbo nu tack, utan seriösa svar om sugtrim önskes:P... | |
| Det finns ju värre kammar. när jag bytte i min 320 jag hade för några år seden stod jag i valet mellan en 272 och en 288. tog den mesiga efter ett samtal med motornord. då det var frågan om en bruksbil. Men det är ju surt att byta 2 gånger. | |
|
hehe ook, jo ja snackade me en kille på motornord och sa sakerna som satt på och som skulle på och han tyckte de lät bäst me en 270graders. hade ja veta att de gått me en värre så hade ja nog tagit den, fast e ändå rätt nöjd som den e. spinner lös 1:an 2:an på torrasfalt och gör mätarn ut. och har kört som billigast 51,3mil på 48-49liter bensin vilket e rätt bra me de som sitter på den nu... inga andra sätt?. |
|
| ppf säljer ju en kam som är 296 grader , sen kan du ju ha extrakorgrenrör | |
| Kanske fixa andra ventiler som har lite bättre kvalite än BMW så det går att modda om dem lite vid tallriken utan att de går av på en gång. Och sen som i inlägget ovan, skaffa extraktor... | |
| Varför inte hänga i en 4l V8 istället :-) | |
|
Har en 320-88 och undrar om det gör någon skillnad om man bara byter till insuget från en 325 med luftmätare istället för 320? |
|
|
du borde ta lös toppen och få den ordentligt portad för bättre flöde. dock vet jag inte riktigt hur bra portade topparna på 320 är från början. |
|
| e30Power, vad kostade hela kalaset?? Mvh putte | |
|
linlugg: ja fick veta av en annan här på autopower att byta till hela insugssidan på 320 till 325:ans skulle ge runt 10hk extra eftersom den e lite större. bobbomannen: porta toppen ska göras ev i vinter om de finns pengar till de. strebers: hela kalaset gick på ca 8200kr me 10% rabbat på motornord i sundsvall. och de ja köpte då var * 270graders trimkam * hårdare ventilfjädrar * nya vipparmar * mååånga packningar * nya topplocksbultar och ett avgassystem me 2st simons kostar ca 1200kr att bygga |
|
|
jaha ja de var ju helt klart överkomligt.. funderar på å slänga ihop en m20b25 spis med lite sånna grejjer, de bör ju bli bra med flås då... nu har ja em m20b20 som ja inte riktigt vet vad som är gjort åt, men den går bättre än min förra 320, den drar lixom mer å mer å mer ända till 6700typ, mer vill ja inte dra.. så om nån har nån idé om de kan vara annan kam, chip, insug eller liknande så vore de kul å veta.. annars lär man ju få reda på de i vinter ändå ner bilen ska plockas isär för total renovering :D the one and only.. BMW |
|
|
jo har du samma grejer på en m20b25 motor så lär du ju få en 220-230hk om du portar toppen bra och har extraktor oxo. en polare kör ju 325 ix e30 som rally bil och den e bara sugtrimmad me ganska våldsam kam å sånt å den ligger på 230hk. finns ju ännu värre kam till 320 oxo, de e ingen skillnad i pris, alla trimkammar kostar ju lika mycke. 3200kr för dom, 1200kr för vipparmarna, 1100kr för ventilfjädrarna åså typ 1050kr för alla packningar åså toppbultarna 350kr. nått sånt va de åså en del annat men de blir ju inte så mycke dyrare till en b25 motor så de e ju bara sattsa stenhårt på de:D. ja hade sattsat på en m20b25 motor jag me om ja hade haft råd men då de va valet mellan att renovera å trimma upp den ja har eller riskera att köpa en motor ja inte vet hur den e behandlad å riskera samma igen så va ju valet självklart att ja tog å fixade den ja har för ja ska sätta i en 323 vev så ja får runt 10-15hk mer på de me. för de va en vipparm som small av förra sommarn så. vill inte va me om de igen... |
|
|
jaha de blir så pass mkt med 323 vev asså... hur blir de med sån i b25an da? the one and only.. BMW |
|
|
jovisst de blir så pass för de ända skillnaden mellan 320 och 323 motorn är veven, den ökar volymen me 0,3l och de gör 15hk för de e ju 130hk i 320 och 145hk i 323 så. går inte alls att använda den i m20b25 för den har annan borrning i blocket och sen så e ju den redan 2,5liter iställe för 2,3 så... |
|
| man tar dieselveven och får 2.7 L | |
| precis. | |
|
Jajaja Ok då är ja med.. :D får se hur de blir da.. diesel vevarna är ju så sjukt dyra å svår funna... men men.. kanske blir å göra som du (e30-power)gjorde istället.. helrenovera å trimma vidare på org spisen.. får se va pungen tillåter da... lär bli ett X antal övertidstimmar på jobbet framöver... har dock "turen" att få rekonda å fixa alla jobbets bilar... så nog får man in bra med övertid där allt.. även fast man står hemma på gården å polerar å dricker nån pilsner lite då å då :D hehehe the one and only.. BMW |
|
|
föresten, de där med å stroka.. hur bra är de för motorn? asså hur mycke stryk tar den?? vill ju gärna att man ska ha en pålitlig men ändå potent maskin när man slänger ut lite på den... the one and only.. BMW |
|
|
jadu. de som har 325:er som e strokad till 2,7l "327" verkar inte ha problem alls. bmw bygger så pass kraftiga saker att de ska grymt mycke till innan de går sönder, ja vet t,e,x att en som kör en 325 turbo på 400hk me orginala 320 stakar, för dom ska tydligen va rätt kraftiga, åså ändrar de ju kompen. sen e ju vevaxlarna svarvade i ett kraftigt stycke, under mitt 20år långa liv så har ja ändast sett en vevaxel som pajjat och de va på en m535 turbo på 6-700hk tror ja den låg på. ligger även en bakaxelklump från en 325ix på listan just nu för inatt fick ja veta att den gör att de blir lägre utväxling än 320 har orginal så den blir ju rappare. och den e ju mycke kraftigare byggd än på en vanlig e30 för ja börjar bli le på alla dessa bakaxlar, har rasat 2st för mej nu i sommar, dom håller ju faan inte:P. |
|
|
va dom icke lamelldiff? så du ska alltså köra med en visko diff |
|
|
nu har inte ja läst allt som står här, men jag hoppas du inte lägger ut dessa pengar på en m20b20, skaffa en b25a och stroka den, sen bygger du på de. alla m20b20 motorer ska skrotas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.