AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.892

Accelerations problem, motorn "nyper" till

JJ
69
JJ-U
320i-90
tjena alla glada bmw ägare..joo det är så att när jag gasar iväg och varvar upp mellan 3500 till 6000v så känns det som att motorn nyper för att sekunden efter bli normal igen och fortsätta varva..det är väldigt irreterande...första gången det hände så trodde jag att det var förr att bensinen börja ta slut men efter att jag tanka så fortsatte problemet,,det liksom händer sporadiskt,,alltså inte varje gång men ofta..bilen är en 320i-90. kan det vara någon av soppa pumparna,,tändstiften, tändkablarna,lmm...någon som haft liknande problem som har löst det skriv gärna ett inlägg så att jag kan få en start på felsökandet MVH Johan

Ti
608
TimS
325i -88
bränslefilter?

hade nog samma problem jag oxå.. bytte filtret för en 1h sen kanske.. nu går hon bra igen... finns en tråd angående mitt problem
JJ
69
JJ-U
320i-90
mm okey. får nog åka iväg till micro o köpa ett bränslefilter..
jag återkommer med hur det gick..om någon annan har några ideer eller erfarenheter av problemet..skriv gärna då..mvh johan

JJ
69
JJ-U
320i-90
jag bytte slangen mellan bränsletrycksregulatorn och insuget då den var av och då gick bilen som vanligt i fem minuter utan några "nypningar"..men sedan börja det igen..jag får väll byta filtret..om det inte hjälper har jag inte någon aning vart jag ska leta längre..mvh j
JJ
69
JJ-U
320i-90
ajusste filtrena va slut på micro och mekonomen va stängt o biltema våga jag mig inte på..men har beställt ett till på tisda så dåå
JJ
69
JJ-U
320i-90
ajusste filtrena va slut på micro och mekonomen va stängt o biltema våga jag mig inte på..men har beställt ett till på tisda så dåå
Ti
608
TimS
325i -88
ja hade igentligen över hela registret när jag böt o det blev bra.... men jag har fortfarande ett nyp vid ungefär 5300varv varje gång..

alltid samma varvtal som det blir ett nyp.
JJ
69
JJ-U
320i-90
idag bytte jag bränslefilter..och nu går den som den ska..eller den gjorde de på vägen hem efter att ja bytt..men ja ska prova den ikväll till gränserna och se om det dyker upp igen..mvh johan..

JJ
69
JJ-U
320i-90
nu e d tillbaka....igåår körde jag mot kompisens 740 tic...ja va uppe i ca 180-190 då motoröl-lampan börja lysa i checkpanelen...så jag bromsa in och stanna o vänta lite..fyllde på lite olja för att släcka lampan och det gjorde den...men sen när jag körde igen börja den nypa igen vid 4500rpm...samma symptom som tidigare.. varför händer det igen?..jag bytte juh filter o de blev bra i några dagar????.
ska åka till skroten o se om jag hittar en beg bränsletrycksregulator...
passar m20b25 ans på m20b20? kan vevhusventilationen ha nått med det att göra? behöver råd om vart jag ska fortsätta felsöka MVH johan
Ra
4
Rasmus.K
330Ci -01
På min bmw 330 så när jag körde plattan i botten så stannade accelerationen upp i nån halvsekund/sekund under vissa varvtal, för mig var det nästan exakt 3000rpm och på 4000rpm sen fortsatte den accelerera som vanligt igen. Det som var problemet med min bil var lamellerna, så jag fick byta lameller, tryckplatta och nån/några packningar eller något sådant. "Kopplingskit" kallade dom det för på verkstaden. Efter det fungerade allt felfritt.
Vet inte om det är exakt samma problem som du har men har du det så be nån på bmwverkstad ta en titt och avgöra.
Jag har samma problem, hände för första gången under en långkörning, plötsligt så känns det som att bilen bromsar och varvmätaren långt faller i 1 sek sen är allt normalt.

Det hände 4ggr idag, 2 direkt efter varandra på 2800-3000 varv när jag körde kring 100-120. Fick sänka hastigheten försökte hålla mig under 2500 varv och då hände inget.

Hur pass farligt är detta, är rädd att motorn dör och jag måste köra av vägen.

Räckte det med att byta bränslefilter? Vad ska jag göra?

TimS hittade inte din tråd, kan du länka?

MVH
JJ
69
JJ-U
320i-90
jag bytte juh men det kom tillbaka efter 2 dar så ja vet inte vart ja ska leta
Bump!
Är det nån annan som vet? Vi vill bli av med problemet :)
Efter att ha PowerPostat med TimS angående nypandet så märkte jag att hans inte var lika "grovt" som mitt.
Han beskrev sitt som om han släppte gasen en sekund..

När jag tex kör i 30-50km och nypandet kom kändes det som att jag stod på bromsen i 1 sekund, dvs ett riktigt ordentligt hyp stopp för att sedan fortsätta normalt.

När jag kör i högre hastigheter känns inte samma ryck, utan mer att den rycker till lite, varvmätaren faller snabbt för att sedan komma tillbaka.

Nån som har någon idé?
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Rotor, fördelarlock, tändstift, tändkablar som missar ibland kanske? Sitter där kam/vevaxelgivare på den modellen kan det kanske vara någon sån?

JJ
69
JJ-U
320i-90
joo ja fick bort felet genom att göra rent vid impulsgivaren nere på remhjulet och att jag skrapa bort lite oxidation (ursäkta stavningen) innuti fördelarlocket...men jag har köpt nytt fördelarlock och rotor eftersom det nog ändå är dags för det mvh johan

JJ-U:

Fick du samma "grova" nyp som jag har?

Är det svårt att byta fördelarlock och rotor? Ska se vad jag hittar för info i min Haynes..
E
1.156
E
320 ci cab -04
Bimmerkid,

Jag har ingen 328 -97, men jag tror inte du har fördelarlock med rotor. Däemot har du en givare någonstans som talar om för databoxen vilket läge motorn befinner sig i.

Det är sannolikt milsvid skillnad mellan tändsystemen i 320 -90 och 328 -97.

E
JJ
69
JJ-U
320i-90
mm som E säger vi har inte likadant tändsystem..

Jag tänkte på det :/

Kan det inte vara de felen som "jigga" nämnde eller är det fel de med?

"Rotor, fördelarlock, tändstift, tändkablar som missar ibland kanske? Sitter där kam/vevaxelgivare på den modellen kan det kanske vara någon sån?"

Jag funderar på att byta tändstift till att börja med, har även pratats om bränslefilntret, fast det gällde en E30..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.