|
|
|
|---|---|
|
Bil: BMW 318is -96 Hej Jag undrar likt rubriken lyder om det är något farligt att koppla fel kablar till ytter temp mätaren? Saken den är att fronten är borta och där finns 2 "kabelbuntar" som vardera innehåller två kablar. Den ena "kabelbunten" har en brun/orange och en brun/grå kabel medans den andra "kabelbunten" har en brun och en turkos/grön kabel. Jag har köpt en ny ytter temp givare (den ska reglera tempen på färddatorn inne i bilen). Inkopplingen av den är som två stift där det sedan ska sitta en kontakt. Nu har jag inte den själva kontakten där mellan men jag tänkte kolla så allt fungerar genom att bara vira runt rätt kablar runt vardera stift. Eftersom kontakten som man ska plugga i givaren är bortdragen från kablarna i bilen vet jag inte exakt vilka kablar som skall sitta vart. Det jag vet är någon av de två "kabelbuntarna" ska sitta till givaren. Min fråga är om det är farligt att testa bland de olika kablarna att koppla in till givaren eller finns det risk att jag tar sönder den då? På själva givaren står det inget +, - eller om det ska vara konstant ström någonstans. Jag gissar mig till att det från någon av kablarna till givaren ska vara konstant ström men eftersom jag inte vet vart den ska sitta på givaren så spelar det ingen roll om jag skulle mäta upp det. Så min fråga är återigen om det är farligt att testa runt med de olika kablarna till temp givaren för att se vilka som fungerar eller finns det risk att jag tar sönder givaren? Hoppas det inte blev för svårt förklarat nu.... | |
|
Ladda hem ETM och kolla vilka färger det ska vara: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Har laddat ner grejerna nu men det är rätt virrigt inne bland alla ritningar. Hittar inte riktigt vad den där givaren kallas på engelska och vart kopplingsschemat till den är... | |
| Löst det lite halvt nu, nere i 50% chans på att koppla/rätt fel. Hittade till slut att mätaren hette "On-board-computer temprature" och har kollat upp kabelfärgerna så en av "kabelbuntarna" är nu utesluten. Problemet kvarstår dock att veta vilka av kablarna som ska till rätt stift på temp givaren... | |
|
Jag har för mig att det inte spelar någon roll. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Nej det vart lugnt att koppla runt de så att säga. Dock så kom jag fram med elschemat att den orange/grå kabeln var plus och den andre var jorden, om jag inte blander ihop färgerna helt här nu. I vilket fall så fungerade det att koppla kablarna hur man ville så nu fungerar temp mätaren perfekt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.