AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.637

Helt plötsligt ville bilen inte starta, vad kan vara fel?

Hej, jag behöver lite felsökningshjälp på min 525 från 93.
Bilen vill inte starta och det kom helt plötsligt. Det har hänt en gång tidigare men då fick jag igång den efter ett par timmar, motorn var varmkörd men avstängd i någon minut när den inte ville starta då.
Nu senast så fick jag inte igång den efter att jag kört i en kilometer och stängt av på en bensinmack.
Bilen gick och har alltid gått felfritt och startmotorn drar runt motorn med kraft, jag har inte mätt upp spänningen i batteriet men det tror jag inte behövs.
Det luktar lite bensin ur avgasröret när man kört en stund på startmotorn så jag antar att den får soppa.
Efter att den inte ville starta första gången så öppnade jag huven och såg en öppen kontakt, den satt långt bak på motorrumets vänstra sida. Det såg ut som en släpvagnskontakt och jag gissar hej vilt på att det kan vara en kontakt för någon form av diagnostikutrustning.
Hur som helst så behöver jag lite hjälp med felsökning.
Alla svar tas tacksamt emot.

Mvh/
Victor
Tänder motorn över huvud taget? Hostar den till när du försöker starta? Om startmotorn driver runt och motorn får bensin så kan det vara något fel på tändningen. Testa att ta ut ett tändstift, sätt tillbaka tändkabeln på stiftet och för det mot en jordad del samtidigt som du försöker starta. Får den gnista så är det antingen fel timing på tändningen eller fel bränsleblandning, får du ingen gnista så har du smalnat av felsökningen en del.
"Släpvagnskontakten" är som du säger ett diagnosuttag. Om det var tort i kontakten dvs. ingen möjlig kortslutning så spelar det ingen roll att det är öppet. Är det kortslutning så kan de ha betydelse. Bäst att täcka över den.
Motorn ger inte ens minsta antydning till att tända. Men jag ska kolla om det finns gnista för då kan det vara den här kamsensorn som knasar antar jag?
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Kamaxelgivare?
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Hmmm... Sorry läste inte riktigt klart innan jag skrev, du var redan inne på samma teori. Kompisens mercedes gjorde precis som du beskriver och det var givaren som hade gett upp.
Mitt fel är nu avhjälpt. Det var trots allt bensinpumpen som hade gett upp.
Mina luktreceptorer har tydligen fått så mycket stryk att jag inbillade mig bensinlukt.
3600:- fattigare men en fungerade bil igen, helgen är räddad!
JB
25
JBH
323coupe-96
Av min erfarenhet så brukar det oftast vara kampos-givare eller vevpos-givare=Kamgivaren respektive vevgivaren har stor betydelse vid start eftersom de talar om för motorstyrdon osv att nu ska vi ha en gnista,annars uteblir gnistan o motorn startar ej.

-Ofta brukar bilen hosta o spotta lite innan den /dom lägger av men har man otur hinner inte ens en felkod uppkomma utan bilen vill bara inte starta en morgon.

-Hoppas det ger lite hjälp
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.