|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om det är någon som lyckats genomskåda logiken bakom BMWs modellkoder? Den förrförra generationen av 3, 5 och 7-serier i tidsföljd: E32, E34 och E36 Den förra generationen av 3, 5 och 7-serier i tidsföljd: E38, E39 och E46 Och sedan den nuvarande, Kupé och Touring undantagna: E65, E60 och E90 Jag kan inte se någon logik i detta, kan du? Hur kommer BMW att göra med nästa generation, blir det 3 siffror? | |
|
Modellkoderna används i utvecklingsarbetet för att inte avslöja för t ex underleverantörer vilken modell det handlar om, så det är meningen att de ska vara lite kryptiska och ologiska. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hur det står till med logiken i den nuvarande nummerföljden vet jag inte riktigt men nästa generation kommer koden börja med F istället. Skulle tro att det blir lite slumpässigt beroende på vilken modell som släpps först samt medvetet mellanrum så det finns utrymme för "specialare" |
|
|
Att det skulle vara stokastiska nummer för att försvåra köper jag inte , titta på de tidigare modellerna samt på de nuvarande coupé och touringmodellerna. De medvetna mellanrummen stämmer nog. Att det speglar ordningen som projekten startar stämde förr på 5 och 7-serierna men inte längre! |
|
|
Jag hittede en sida med alla modellkoder, även de kommande! Länk |
|
|
Modellbeteckningarna har ju också blivit lite ologiska tycker jag. Förr talade ju de sista två siffrorna om vilken cylindervolym motorn hade. Men sen fick plötsligt 523:an 2,5-litersmotor och 740:n 4,4-litersmotor så det spårade ju ur. "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
|
Angående modelbeteckningarna hade det redan spårat ur på sjuttiotalet när 518 hade 2 ltersmotor och 1980 fick 320 1,8 litersmotor. Sedan har det förekommit liknnande avvikelser genom åren. **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
lite off topic: 320 hade 2liters 6cyl. i finland 1980 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.