AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.307

Köpråd E39, 525 eller 530 00-->03?

Hej på er!

Jag har aldrig ägt en bmw än men nu börjar det suga i tarmen att prova en. Jag har läst mycket på denna site och funnit bra med info. Valet ligger mellan 525 eller 530. Hur ser totalkostnaden ut mellan de två? Jag vill ha en hyffsat pigg bil men inte att den suger alltför mycket soppa under "normalkörning". Så ni som äger en 525 resp. 530, hur ligger er förbrukning? Nåt annat att tänka på i valet?

Mvh Putte
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Min 530 ligger vid blandad körning(ej mkt stadskörning dock) på ganska exakt 1l/milen och då kör jag oftast runt 130-140km/h på motorväg , det som nog är viktigare för din del är hur mkt det skiljer i försäkring imellan de två för dig.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Skillnaden på ägarekostnaderna för dessa bilar är inte speciellt stora. 530'n drar några centiliter mer och kostar någon hundring mer i service då mer olja krävs. Som Hewi säger är det väl försäkringsbiten som kan skilja en del. För egen del så fick jag exakt samma fösäkringskostnad när jag jämförde 525 och 530 men jag vet att det för vissa skiljer en hel del.

Gillar du mycket utrustning så är det lättare att hitta detta i en 530. Annat att tänka på är att 530'n kräver minst 16" hjul medan du kan köra med 15" på 525. Båda bilarna är pigga men 525:an upplever jag lite sävligare och mer komfortinriktad medan 530'n är lite sportigare i motorkaraktären.

Bäst är kanske att inte bestämma sig för den ena utan kolla helt enkelt efter den fräschaste bilen och ta den oavsett om det är 525 eller 530.

___
//Ulf
Det här kanske du redan visste, men om du kollar i Modellguiden här på sajten så tror jag bestämt att E39 är faceliftad från och med 01 modellen. Skiljer alltså en del i utseende (och pris) mellan 00 och 01, såg att din rubrik var "Köpråd E39, 525 eller 530 00-->03?".
Länk
Tack för svaren!

Jo, egentligen är det väl 01 jag vill ha eller möjligtvis en faceliftad 00. Jag väljer nog hellre en sportigare karaktär än komfort, även om jag kan tänka att 525 är hyffsad ändå. Försäkring är ju en grej man kan kolla. Jag får ta och se om jag hittar lite objekt att provköra helt enkelt, försöka få en egen uppfattning. :)

Mvh Putte
palle_530 verkar gå i säljarplaner...

Den 530iA 03 är enligt mig perfekt på alla sätt och vis, inte ett fel vad jag kan se:
Länk

Kolla diskussionen i tråden här:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.