|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett litet dilemma ja har suttit å funderat på nu, nu är det så att ja har blivit intresserad av en BMW 328 -98 och funderat om det skulle vara vettigt att ta ett lån till denna bil ( 10k ) Nu just kör jag med en saab 900i -91 som pendlarbil till jobbet å affärer å sånt smått.. tycker ni ja ska behålla Saaben så länge den går å spara ihop domdär pengarna till någonting annat? Tack för alla svar i förhand!! | |
|
Svårt att svara på någon annans ekonomiupplägg. Men visst, jag skulle ha lånat. Kan ju inte åka runt i en Saab... |
|
| 10.000 är väl inte så mycket att fundera på? Om du inte sms'ar låna då förstås.. =) | |
|
Jag förmodar att bilen kostar mer än 10k och att siffran är vad du saknar för att ha råd. Jag tillhör själv dem som inte tar lån för att köpa något som rätt fort tappar värdet, men har du jobb kan du ju betala tillbaka ett sådant belopp på några månader (ge fanken i krogen och klädköp etc), så denna gång gör jag ett avsteg. Saknar du 10k så låna och gör upp en snabbetalningsplan. Om du inte kan det så låt hellre bli och vänta tills du har pengarna. Bilarna blir alltid billigare med tiden. Mvh Mikael |
|
|
Som Anders S säger är det inte lätt att sätta sig in och rekommendera om någon annans ekonomi. Men personligen håller jag med mikaelodoris, bilar är enligt mitt tycke konsumtionsvaror och jag lånar inte till konsumtion. Men å andra sidan är 10 tkr inte speciellt mycket så att låna dessa borde ju inte vara så farligt. /// Erik |
|
|
Hej! Min erfarenhet av bilbyte är att det alltid kommer lite extra kostnader som man inte "tänkt" på. Antagligen är 328:an dyrare än saaben att försäkra och eftersom Bmw:n inte är helt ny så kan man tänka sig att det finns nåt småfix som oxå kostar lite. Summan av detta är att man nog inte ska vara barskrapad vid bilbytet. Håller oxå med ovanstående om att låna till bil är sådär. Fattas "bara" 10k hade jag nog väntat tills pengarna finns i börsen och handlat sen. Det finns gott om beggade E-46:or Anders |
|
| 10k€ kanske det är frågan om eftersom ZeDDen är bosatt i Finland... | |
|
Att man inte lånar pengar till vissa sorters konsumtion håller ja med om att de kanske inte är de bästa,men att lägga in bilen under den sortens "konsumtion" fattar ja inte. I bilen finns de ett högt värde som minskas betydligt långsammare än den konsumtion ja tänker på iaf,typ resor mm Men iaf..ni som sparar ihop till era bilar,ja avundas er! hur klarar ni hålla er så länge? och framförallt ni som har bilar för 200.000-..hur länge har ni sparat igentligen? |
|
|
Jo ursäkta! ja menade förstås ~110 000 kronor =) |
|
|
Dras inte E46 i 98 årsmodell av barnsjukdomar och så? // M.V.H. Daniel |
|
|
När det är frågan om så mycket pengar skulle jag hellre spara ihop beloppet, alternativt arbeta mig upp stegvis, dvs lite bättre bil för var gång byte sker. Mvh Mikael |
|
|
Ok! För ja kör ju knappa 10km per dag med Saaben.. å den har funkat klanderfritt senaste 3-4000 milerna... så de känns att det lönar sej att behålla den ännu iaf en par år till! eller tills de blir nån större reparation!:) Men nästa bil blir ju absolut BMW, började ju med en sådan också :) |
|
|
Spajjs, Inga större grejer enligt min åsikt. Jag bytte vattenpumpen på min -98 jag hade, det var egentligen allt. Hade inga problem med länkarmarna men bytte pga av min pedantiska ådra ändå. :) |
|
| Kompisen köpte en 328 -98 nyligen, nu börjar de poppa fram masas små fel,,, =) skulle nog välja nån efter -01 | |
| Personligen så gillar ja ej att låna till på bilar och 10k är ett sånt litet belopp o bara dumt till att låna. Köp en billigare bil eller vänta tills du har dom extra 10k | |
|
Om det saknas 10.000:- för att få åke en vettig bil så är det ju inget att tveka på anser jag. Lite skillnad om man lägger på en nolla som då kanske märks i vardagsekonomin... |
|
|
Det är klargjort att valutan var EUR, så det blir att lägga på en nolla + 10´till :) AE |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.