AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.445

Byte av positionsljus, E46 compact

Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Vänster positionsljus på min 316ti -01 har lagt av (eller har glappkontakt, då den fungerar ibland). Innan jag går ut och blir smutsig tänkte jag höra om någon här vet hur man byter denna lampa. Den ser ut att sitta "i taket" på strålkastarhuset och jag kan inte riktigt se hur man ska kunna byta den på ett enkelt sätt. Någon som vet hur man ska göra på bästa möjliga sätt?

MVH
Carl
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Högst troligt sitter den med bajonett-fattning. Vrid lite, dra rakt ut och se till så gummipackningen följer med :)
Byt lampa, tryck tillbaka på plats och vrid om :)

Sen kanske en (motor)tvätt är på sin plats då. Känns alltid mycket trevligare då!

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Hej!

Jo, antagligen så sitter bakstycket med bajonettfattning. Men själv positionsljuset sitter som sagt uppe i taket på lamphuset och pekar nedåt (!). Kanske ska man sticka in handen i hålet och försöka komma åt den, men det ser lite trångt ut.

Motorrumshygien är lika viktigt som intimhygien, så där slarvas minsann inte. BMW:s motorrum är ju dessutom väldigt enkla att hålla snygga.

Det är min första BMW det här och jag har inte haft den i två veckor ens, men jag är riktigt nöjd med den. Mycket körglädje trots liten motor, bra kvalitetskänsla och god bränsleekonomi. Nu gäller det bara att "skola in sig" på BMW när det gäller de tekniska bitarna så att man hålla efter bilen. Har mest kört Saab tidigare och det är en del saker som skiljer har jag märkt.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Länk
Nummer 11: Hållaren
Nummer 12: Själva lampan

Ser ut ungefär som på min. Man vrider alltså hållaren nåt kvarts varv, dra ut den o byter lampan...

Eller förstår jag fel vilken lampa det handlar om :)

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Hej!

Du har helt rätt. Skönt att det inte var svårare än så.

Tack för hjälpen!

MVH
Carl
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.