AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.443

Dags för en e38, rätt färg och utrustning?

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Hej!

Det är dags att köpa en e38 728/740 som bra väder bil. Budgeten är satt till max 100' Min gamla e32 735 får bli saltsimmare. Givetvis är det hjärtat som ska styra valet. Plånboken har mer ideér om en koreansk apambulans...... Men en dag ska den säljas.....och jag vill inte ha ett för udda åk.

Vilka färger på lack och inredning är "fel". Oxfordgrön lack och grönt skinn faller bort direkt. Blått skinn tänder jag inte heller på. Jag är lite sugen på en silver eller gråmetallic. Den här ser kul ut Länk , men är den för udda?

Utrustning är ett känsligt kapitel. Vilken utrustning är nödvändig? I mitt grundkrav ingår:
Läder.
Komfortstolar helst konturstolar
Navi
Lucka, helst glas
Elrollo
PDC
M-ratt (går iofs lätt att eftermontera)
Något som saknas?

Är en Lang ett plus? Jag ska iofs inte sitta där själv...... Hur känsligt är det med miltalet? Merparten av bilarna har gått över 10' mil.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
olja
Lite konstig frågeställning du har tycker jag. Det finns väl ingen varken färg eller utrustning som är "fel". Allt är ju fråga om personlig tycke och smak. Ska man köpa en 7-9 år gammal bil för 10-15 % av nypriset (hamnar väl någonstas där, va?), som man senare själv ska sälja, så är det ju, i mitt tycke, körsträckan och skicket på bilen som är helt avgörande. Färg och utrustning får ju komma i andra hand. Viktigt är dock att den utrustning som finns verkligen fungerar. Mycket utrustning är mycket som kan gå sönder...

På min har jag varken navi, sollucka eller PDC men det är inget som jag saknar (En ny bärbar navi för ett par tusenlappar funkar mycket bättre än en gammal originalnavi. En sollucka stjäl huvudutrymme och kan bli en källa för vattenläckage. PDC är svindyrt att reparera när det behövs.) Det som var avgörande när jag köpte min bil var, förutom det superba skicket, att den hade motorvärmare och avtagbar dragkrok, då det är mycket praktisk utrustning som är dyr att eftermontera. Att den råkade vara grå med svart läder är väl OK även om det inte var på toppen av min "färgönskelista".

Tid, utrymme och ekonomi hindrar mig från att ha fler bilar (har redan 2, tanten och jag behöver varsin) så jag får tyvärr använda min ögonsten även som "saltsimmare" (kul ord!).

"Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar"
Hoppsan! En korrigering; Jag tänkte på EDC (ställbara stötdämpare) när jag skrev att det var svindyrt att reparera. PDC (backsensorer) är nog inte fullt lika dyrt, tror jag.

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Hammurajen:
Vissa färger är helt "fel". Hur många vill t.ex. ha en glaciärgrön bil med kiwigrön inredning? Jag ville egentligen ha igång en allmänn diskussion vilka färger och utrustningdetaljer e38 ägarna föredrar.

Iofs kan jag instämma att vissa prylar är mer eller mindre nödvändiga. EDC är säkert jättebra när allting lirar, mindre kul när det brakar. Men vem vill åka Volvo Amazon?

/Johan

Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Jag har iofs ingen E38, eller ens bil överhuvudtaget. E38 vore dock ett av favoritvalen om (när) det skulle bli aktuellt.

Jag tycker helt klart bäst om mörkblå och svart på en E38. Silver är helt OK på en så pass gammal bil, men de senaste fem åren tycker jag att det har gått en sådan sanslös inflation i silverfärgade bilar. Grå metallic känns bättre då, men som sagt, silver är inte dumt på E38. Fast helst svart! Ja, mörkgrön kaross tycker jag mycket om också, som många Jaguar har.

Inredning säger jag beige eller svart.

Det är väl rätt vanliga kombinationer jag har sagt nu, säkert tråkiga enligt vissa, klassiskt enligt mig. Beror ju på hur man ser på saken. Men det blir väl lättare att hitta en fint objekt med dessa kriterier, samt lättare att sälja, om man gör det en dag.

Utrustning har jag inte så många synpunkter på, jag tror inte att E38 saknar något som standard, som jag tycker är "nödvändigt". PDC är väl i och för sig ett klart plus, och snygga fälgar, helst 18", eller gärna Alpina 19" (?).

/Leo
Hm... Fanns verkligen glaciärgrön lack och kiwigrön inredning som option på E38:an? Hur ser dom färgerna ut förresten? Är glaciärgrön lite mer turkos än mintgrön? Kiwigrön som skalet eller fruktköttet? ;)

Skämt åsido. Grå lack och svart läder som jag har tycker jag som sagt är rätt OK men det var skicket och till viss del utrustningen som var avgörande när jag köpte den.

Snyggast tycker jag nog en, inte nödvändigtvis svart, men i alla fall mörk färg är på E38:an. Mörkblå, mörkröd eller mörkgrön kanske. Till det är det snyggt med en ljusbeige skinnklädsel. Fast en sån inredning är ju bara snygg om den är ren och fräsch, och det är inte alltid så lätt att hålla den så.

Men det kan även vara fräckt med lite udda färger ibland. Bara bilen är fräsch så. En sunkig häck spelar det ingen roll vad det är för färg på, det är en sunkig häck i alla fall.

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Hammurajen: jag hittade iaf en glaciär grön 750 Länk , tyvärr bara med engelsktgrönt skinn. Ingen kombination som väcker köplusten.

Kiwigrönt skinn var säkert något från individualgubbarna. Färgen var ät det ljusgröna hållet. Inget för mig iaf. Jag har bara sett det på e39:or.

Själv är jag ganska svag för sivermetallic. Kan bara instämma i att det är för mycket silver. Det är kanske därför jag har börjat svänga över åt det gråa hållet.

Av någon anledning har jag börjat att sukta efter en bil med beige inredning. Kan bero på att vi har tre bilar med svart inredning.... Kan bara instämma i att den måste vara ren och fräsch. Beige tygklädsel är helt otänkbart.

/Johan

Al
32
AlterSchwede
2002ti -70
3.0Si -77
318is -90
740iL -01
Mitt förstahandsval var silver när jag skulle till och handla E38, det blev en Stratus grå med svart skinn och inredning tillslut. (inkl. all utr. som du nämner ovan (förutom M-ratt) plus bensinvärmare, dragkrok, hydraulisk baklucka, skibox, rattvärme, acc, elsäten bak) Mycket nöjd med bilen och färgen ..sen att det blev en iL var ju en extra fin bonus.
Man vill ju att folk ska trivas när de åker i vagen, en icke lang är inte så vidare stor som folk kanske förväntar sig. När man inte har passagerare där bak så är det enkelt att lasta matkassar ståendes på golvet :-)
Det svåra är nog att hitta en långversion med den färg och utr. som man önskar.

Mvh
/Marcus
Själv gillar jag rödmetallic/vinrödmetallic/lilametallic i kombination med ljusbeige, ljusgrått eller vitt SCHiin. Gärna i kombination med 18' paralelleker. IL undviker jag som pesten eftersom de 11cm förstör den fina designen på e38 i min smak. Lycka till med e38 sökandet!

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Jag såg en e38 idag med grön solidlack typ British Racing Green och shadowline, skitsnygg kombination!

/Johan

Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Är inte heller övertygad om designfördelarna med iL, tycker den kortare version har bäst proportioner. Ska det dessutom vara "förarens bil" så skulle jag föredra en kort. Men visst är det en speciell känsla med en Lang...

Måste fråga - hur är bredden i baksätet på en E38? Åkte häromdagen i en Audi A6 samt nya Volvo S80, båda var OK i fråga om benutrymme i längsled (med två män i framsätet - 185-187 cm lång), men då vi var tre personer där bak så var det MYCKET obekvämt på bredden. Ingen av oss var hockeyspelare direkt, jag är 183 cm och väger 70 kilo, övriga två var väl aningen bredare. E38 är ju större än dessa bilar och skall förstås jämföras med A8, men jag tror att A6 och S80 är ganska breda i alla fall. Och nu var det ju bredden jag undrade över...

/Leo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.