|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har en aning om vad en sådan skulla kunna köra på kvartsmilen? Liknande M3-E36 kanske? Ska det vara på det viset?! | |
|
Absolut inte. M3 3,0 är mkt snabbare, lite drygt 20 s. till 200 km/h. B6 tappar pga av luftmotståndet. Anekdot: M5 E28 gör stående kilometern på 0,1 s slöare än en B6 3,5 ej Kat enl. fabriksuppgifter. |
|
|
Vikt och effekt? -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
blev så förvånad bara när en kompis körde på 15,55 med en original 325-93 på 402m! Ska det vara på det viset?! |
|
|
alecci: en B6 3,5 har 254hk och den väger 1350 om jag inte minns fel! men jag är inte riktigt säker... Ska det vara på det viset?! |
|
|
Då borde det gå på cirka 14,05 sek... -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
alecci: hur räknar du ut det? Ska det vara på det viset?! |
|
|
Använder en kalkylator, men vet inte hur formeln ser ut... -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Glömde tillägga att det nog inte är exakt, eftersom den där kalkylatorn antagligen inte tar med den aktuella bilens aerodynamik i kalkylen. Men det är en riktsiffra att gå efter. Har läst att kalkylatorn skall vara anpassad för "standardbilar", så det bör ju inte vara sådär jätte långt ifrån i alla fall. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
skulle du kunna räkna ut då hur fort min kompis bil kommer att gå kvartsmilen på då?! Han kommer att ha ca 800 Hk i en E30 som väger ca 1300Kg! Ska det vara på det viset?! |
|
|
Då blir det cirka 09,47 sek... -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
alecci: vart har du fått tag i den kalkylatorn? vore intressant att få tag i den... men men, jag skulle ha svårt att tippa på att min kompis kommer att köra under 10 sek med den... han körde på 12 sek förra året med en helt annan motor. om han skulle göra det så är han ju tvungen att bygga om bilen helt enligt dragracingreglementen. Ska det vara på det viset?! |
|
|
*skrattar* Nej, dte borde inte vara på det viset. Som sagt, kalkylatorn är ju knappast exakt, eftersom den i formeln inte tar med aerodynamik, downforce, hjulspinn, växlingar och dylikt. Den ger ju snarare ett riktvärde. Vi kan väl säga som så, att om en bil har aerodynamik som en standardbil och rätt downforce, samt att föraren lyckas slippa hjulspin och sköter växlingarna perfekt, då skall han köra på den tiden. Kalkylatorn ger väl snarare ett besked om hur snabbt bilen KAN köra 1/4-milen på, inte hur snabbt det faktiskt går. Ärligt talat så kommer jag inte ihåg var jag hittade kalkylatorn, jag har haft den ett tag... Men jag har för mig att jag hittade den via DirectConnect eller KaZaA, troligen det senare. Testa att söka på kanske "1/4 mile calculator" eller något. Eller sök efter det på nätet. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
oki, fårse om jag hittar det då... Ska det vara på det viset?! |
|
|
Förra året på Gävleträffen så körde jag 0-402m på 14,5s(bara 1 repa), min har katalysator, dvs 254hk/320nm och vikt=1290kg(fulltankad utan förare). Jag ska försöka putsa till siffrorna lite på årets Gävle-träff...:) Mvh Micke t |
|
|
oki, det är ju rätt bra för att vara original ju! micke t: du ska inte till Emmaboda då? jag har inte testat med min, men vore skoj att testa och se vad man kan köra på för tid?! Ska det vara på det viset?! |
|
|
Nej, Emmaboda blir det nog inte för min del. Jag hade planer på att åka till Gelleråsen nu på lördag med Alpinan(jag var där förra året och det var kanon) men jag nöjer mig nog med förarträningen på Tullinge dagen efter och sparar lite gummi ;) stensth, var bor du? ska du komma till Gävleträffen, vore kul att jämföra bilarna på 402m mot varandra :) Mvh Micke t |
|
|
Jag har med planer på att åka till Gelleråsen nu på lördag. Som det verkar nu så ska jag åka dit. Fast jag ska inte köra med min bil, bara åka dit och titta! Jag bor i Falköping om du vet vart det ligger? När är Gävleträffen? Jag har lite funderingar på att åka dit nämligen! Men det beror på när det är och så vidare! Ska det vara på det viset?! |
|
|
Jaså, du bor i Falköping, jag skulle ha vetat om det förra veckan. Jag var nämligen i Falköping förra veckan på jobb(tis-ons), det skulle ha varit kul att se din bil då. Gävleträffen är den 29:e Juni, gå in på bmwcs.com och sektioner-Gävlesektionen så finner du mer info. Hoppas att vi ses där! Mvh Micke t |
|
|
jaså, vad gjorde du där då på jobb om jag får fråga? Hmm, det är en stor festival här då den helgen! Jag vet inte vilket jag ska prioritera?! Ska det vara på det viset?! |
|
|
stensth! ska du sälja bilen...? trodde den var rätt ny inköpt... /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.