|
|
|
|---|---|
|
Jag vet inte om vi ska kalla det en träff, men jag och Niklas ("icke") var ner till Ringen i dagarna med min bil. Jag har slängt upp några videofilmade varv på YouTube för er E34-bröder, Ringen-älskare och vanliga BMW-fluktare. Nordschleife var för övrigt betydligt mer kuperad än vad spelet Gran Turismo lyckas förmedla, vi kände knappt igen oss i böjarna. Det tog ca 10 varv och en natts sömn för att sortera informationen innan banan satt som den skulle. Om ni vet att ni bara orkar kolla på ett varv så rekommenderar jag nummer 3 ("lap 3", två delar), där vi kommenterar hela vägen runt banan. Klicka er fram på: Länk | |
|
Snyggt kört med bilen runt ringen, Bra o lagom med kommentarer säkert inte lätt när man kör. En fråga: Vad har ni gjort med bilen gick mkt bra genom kurvorna? |
|
|
Tackar tackar. Det var mestadels Niklas som snackade och han satt ju och softade(?) i passagerarsätet. Det som är gjort är: - M5-krängare fram och bak. - M5-bromsok med Zimmerman- och originalskivor, racingbelägg. - Chippad med JWR-chip. - R-mackor. |
|
|
Nu finns filmerna även på FTP, till exempel för dem som får för dålig kvalitet via YouTube (den verkar anpassa kvaliteten efter bandbredden). ftp://nordstrom.kicks-ass.org/bmw |
|
|
Tjena Lattmjolk Den senare "länken" fungerar inte. Kul att du åkte ner, jag planerar lite smått att åka ner i September. Får man fråga om lite råd, så man kan planer? 1. Hur länge var ni bort, dagar på ringen, på hotell? Var det tillräckligt? 2. Vad kostatde kalaset och om ni har uppdelat på olika kostnader, hotell, ringen avgift, soppa etc. 3. Nu vet inte jag vart ni startade ifrån, körde ni raka vägen fram och tillbaka och hur lång tid tog en sträcka i så fall? 4. Kan du rekomendera något bra hotell i närheten? Finns filmerna upplagda någonstans så man kan ladda ner dem och kika på dem om och om igen, har ju inget PS2/PS3. MVH Richard |
|
|
Se även Götes nyfilmade varv från hans CSL: Länk Störskön stripning på bilen har han också: Länk Mvh, /Wille |
|
|
Richard Om det är i Internet Explorer som FTPn inte funkar så kan du pröva med Firefox istället, eller något litet fristående gratis FTP-program. Och så svaren på dina frågor: 1. Vi kom ner lördag kväll, fixade boende före 2000, vilket var skönt. Sen körde vi söndag morgon ett par timmar, tog paus under dagen då det var fullt på banan och på kvällen körde vi ett par timmar igen. Måndagen gjorde vi samma sak, paus mitt på dagen. Hemfärd måndag kväll/natt/tisdag morgon. Vi var nöjda med mängden körning. 2. Vi brände kanske 8 lakan var. Boende hos ett äldre par var trevligt och billigt - 25E per natt och person med frukost. Totalt blev det 18 varv på Ringen à 16E. Totalt antal mil på hela resan blev typ 320. 3. Körningen enkel resa utan överdrivna stopp tar 13-15 timmar. Vi körde genom Danmark på väg ner och råkade hamna vid Puttgarden på vägen upp så då blev det färja. Sparade ca 15 mil på det, kostade 50E, har jag för mig. 4. Vi valde privat boende och hamnade hos ett äldre par som var väldigt rediga, helt ok standard och schysst frukost som damen gjorde i ordning med fantastiskt porslin. Telefon 004926917718 (får jag det till), Kirchstrasse 5 i byn Jammelshofen. |
|
|
jag vet inte om lattmjolk skrev det men vi åkte från stockholm. 65 mil till öresundsbron. Och vi räknade med en soppakostnad på minst 16kr milen pga vi höll ganska hög fart och soppan var lite dyrare i tyskland. Boendet var för övrigt ungefär 5 minuter med bil från banan. De tips vi fick innan var att försöka undvika dom stora helgerna då det är tokmycket besökare. Mycket hojjar och mycke britter och många som aldrig kört på bana innan alls. På dagen är det meningslöst att ge sig ut då.. men de två första timmarna och de två, tre sista är riktigt bra. Men det var ganska roligt att åka runt utanför banan och titta på andra som körde också.. |
|
|
Det låter som en helskön tripp. Det mesta lutar åt att jag åker ner i September för att ta mig några varv. Men det hänger lite på att jag får tid att fixa iordning bilen innan dess. I värsta fall får jag åka i vår (fast så länge har jag inte lust att vänta). Jag kommer också köra från Stockholm. Kanske har ni lust att träffas någon gång för att berätta vad ni variot med om? 5 min från banan är väl helt OK boende och för 25E/natt/person inkl frukost är ju taget. Åker jag ner ska jag kolla med dem. Men vart kom de 2000kr för boende in i bilden??? (står i början av lattmjolks inlägg). 13-15timmars körning. Med andra ord en hel dag (drygt!). Går det att köra i ett sträck med pink och mat pausar eller behöver man en extra förare som tar över? Ska tänka på att undvika storhelger. Funderar ev. på att åka ner mitt i veckan, om det kan vara någon fördel. Samtidigt vill man ju se alla andra som åker. Förstår inte att så många Britter hänger där. Jag var där förra sommaren (med fullpackad bil och famil, men åkte ringtaxi) och då var det också en massa Britter, samt en ryss i en Morgan Aero 8 eller vad de nu heter. Ja pluss en massa annat gott att kika på. Var ni runt mycket i omgivningen? Hörde att det finns en hel del att se borta vid F1 banan, museum och större souvenir shoppar. F*N vad sugen jag är nu. MVH Richard |
|
|
Har kikat lite på filmerna på YouTube, bra kört. Var det icke som filmade när du körde eller? Vad beträffar din länk "ftp://nordstrom.kicks-ass.org/bmw" så verkar jag inte ha behörighet till den mappen! mvh Richard |
|
|
Vi kanske kan göra sällskap ner till och med. Vet inte hur Niklas har det med lust/budget, men jag skulle inte banga på en vända till i år. 2000 skulle tolkas som 20.00 eller 20:00. Klockan åtta på kvällen alltså, jag såg efter att jag skickat inlägget att det kunde feltolkas. Körningen ner hade jag pallat själv, värre var det att köra på natten upp. Då hade jag behövt sova ett par timmar i bilen om jag var själv. Men i så fall hade jag hellre valt att stanna över natten hos det trevliga paret och rulla upp i lugn och ro nästa dag. Vilken dag man väljer beror väl på öppettiderna också. Vissa dagar är det ju bara öppet 3 timmar. Antagligen går det att köra hela tiden då för att det är hyfsat lugnt på banan, men vad gör man resten av dagen? Niklas släpade mig igenom souvenirstånden vid ett tillfälle, i övrigt kollade vi bara på banan från olika ställen, så jag vet inte vad det finns för övriga sevärdheter. Ja, Niklas filmade på varv 3 och 4. Varv 1 kör jag själv med kameran mellan rygg- och nackstöd och varv 2 gör Niklas samma sak. Skumt det där med FTPn, den funkar utmärkt för mig. Har inte hört att det krånglar för nån annan heller. Du får pröva nåt drastiskt. |
|
|
Richard: Kolla på rejsa.nu, de har en forumdel som endast handlar om Ringen med massa matnyttig info (om du inte redan tittat där?): Länk Mvh, /Wille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.