|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Vad är det för skatt på en 330D på ett ungefär? Och har den samma prestanda som bensinvarianten ? | |
|
Om du tänker på E46 så bör den ligga på mellan 6000 och 7500 kr/år beroende på kaross och om den är importerad eller svensksåld. Hitta någon annons där regnr är synligt på den modell du funderar på och gå in på Länk så får du redan på skatten. ___ //Ulf |
|
| Ah ok så pass. Varför är dieselbilar forrtfarande straffbeskattade. Har man inte kommit fram till att det är mer miljöanpassat bränsle än bensin ? | |
| hur påvärkas skatten om bilen är import? något jag aldrig hört. | |
| För att de stinker så djä..igt ; ) | |
| stinker vadå? riktigt förbrännt bränsle tillskillnad från en bensinare? | |
| Ja, vad det nu är som stinker så ; ) | |
|
Eklöf79: nyare dieslar med partikelfilter är billigare. Nyare bilar mäts även på utsläpp istället för vikt. **Bure: Skatten är inte högre för att dom är import men indirekt så kostar en importbil ändå mer då den vägs individuellt vid regbesiktningen till skillnad mot de svensksålda där vikterna tas efter en lista från när generalagenten typade modellen. Finns nog inga sv-sålda som i verkligheten väger så lite som det står angivet som skattevikt. Skatten sätts alltså utifrån vikten (på något äldre bilar). Själv betalar jag 1000kr mer per år för min 320dAT än vad en motsvarande sv-såld kostar. ___ //Ulf |
|
| Partikelfilter. När kom det då ? Och vad rör det sig om för kostnad då ? | |
| Blev ju helt plötsligt sugen att byta min 325 mot en 330D eller nåt... :=) | |
| Ok. Har inte tänkt på det innan. | |
|
Eklöf79, att vägskatten är högre motiveras med att utsläppskraven från EU är lägre på diesel än bensin (obs ej koldioxid). Dock gynnas dieslar eftersom de får en mindre koldioxidskatt än sina bensinmotsvarigheter. Obs detta är inte mina ord utan statens! |
|
| 6350:- kostar årsskatten på min 330d -00. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.