|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fick punktering på vänster bakdäck under sämsta tänkbara omständigheter: * E4 med hastighetsbegränsning 110 km/h * ingen vägren och givetvis på den sidan av mitträcket där det bara finns en fil * Semestertrafik bakom mig * hundratals meter till närmaste avfart * hela familjen och en massa packning i bilen * E34 Touring, således inga "run flat tyres" Plötsligt börjar bakvagnen svaja ungefär som när man kör på spårig Norrlandsväg. Tanken slår mig att ja kanske har punktering, så jag börjar sakta ned. Kort därefter låter det helikopter i bilen (jag antar att däcksidan sprack redan då). Hur skulle ni göra i den situationen? Själv vågade jag inte stanna och riskera seriekrock, så jag körde vidare på bara fälgen så sakta jag tordes med varningsblinkers och stirrandes i backspeglarna för att kolla om kön bakom mig uppfattade situationen. Tyvärr blev det flera hundra meter, så däcket blev bara skrot. Alufälgen (15" orginal) verkade dock klara sig hyffsat. --- 15" och gula blinkers, för att jag törs --- | |
|
Glömde skriva att jag i grunden är för mitträcke som en god kompromiss. Hellre trasiga däck och fälgar än att få möte av dårar på fel sida av vägen. --- 15" och gula blinkers, för att jag törs --- |
|
FredricF |
"Hur skulle ni göra i den situationen?" Tja...., vad fanns det att göra annat än det du gjorde? Jag skulle nog gjort likadant, kanske svurit lite mer... /Fredric |
Gemini__ |
Helt rätt, inte direkt ett drömläge att byta hjul vid enfilig sträcka med mycket trafik. Mvh: Thomas |
| Jag är mot mitträcke så länge det är enkelfiligt... Dels med tanke på ovan beskrivna punkteringssituation dels för att det skapar köer med irritation och tjurrusningar så fort det blir 2-filigt..... | |
| Jag hade tvärstannat och ringt BMW mobile care och bett dem komma och avhjälpa mitt stillestånd ;) | |
|
Mustang Så du har hellre 110 och inget mitträcke? Mitträcket finns ju där just för att det är 110. Sen att det inte finns väggren med plats för en bil tycker jag är väldigt märkligt. Hur har dom tänkt att man skall göra då man får utryckningsfordon bakom sig, trycka pedalen i mattan och hoppas att framförvarande bilar gör det med? |
|
|
delorian> Här slår ambulansen ofta av blåljusen när det är enfiligt, eller lägger sig långt bakom och avväntar. Det går smidigare i 80-90 till nästa dubbelfält än att folk ska börja bromsa ner och försöka hålla undan. Även där det är enfiligt är utrymmet gott nog för två personbilar i bredd om det krisar sig. Kom ihåg att stanna på dubbelfiligt kan vara rent livsfarligt, kan lätt bli farliga situationer när folk är fokuserade på att köra om. Försök komma av vägen helt om möjligt, när folk inte ens ser bärgningsbilar eller utryckningsfordon som står still är varningsblinkersen en klen livlina, |
|
|
Finns många smala slingrande inlandsvägar som är skyltade 110 utan mitträcke och jag tycker inte det känns farligt... Tycker det känns farligare när de bygger om till mitträcke och inte bygger in en möjlighet att hålla undan när man ska svängga av utan man tvingas bromsa ner all trafik om man ska svänga av vid en korsning i nerförsbacke. Kan inte vara roligt på vinter med en långtradare ångande i nacken... |
|
|
Mustang Jag håller med dig i ditt resonemang. |
|
|
2-1 vägar med vajerräcken eller annan mittbarriär är klart överreklamerade. Visst hindrar de till viss del fordon från att fronta men nackdelarna pratar man inte mycket om. Eftersom alla fordon tvingas att köra på en smal asfaltsträcka bildas snabbt slitage med spår och vattensamlingar som ger vattenplaning, till skillnad från en dubbelfilig väg där slitaget fördelas. Det är smalt och ger inget utrymme för omkörning vilket skapar irritation och rena tjurrusningar när det väl blir 2-filigt igen. Då skall plötsligt alla köra om och så kommer skylten som visar 1-filigt om 350m osv, då far djävulen i alla, "jag hinner osv"... Känns igen? Vad MC-förare och utryckningsfordon osv tycker om spektaklet vet alla. En jäkla nödlösning är vad det är. FP |
|
|
folke> En nödlösning, men en jävligt bra sådan. Räddningstjänsten har justerat sina rutiner, och nu fungerar det från deras sida helt okej. Trots allt är det bättre än frontalkollisioner. Vägverket har anpassat kraven på vägbyggnationerna till det slitaget som visat sig uppkomma. Problemet där uppkommer framför allt när smalare vägar breddas för att klara 2+1, detta är dom fullt medvetna om numer. Vattenplaning mellan räcken utan mötande trafik är skrämmande, men inte livsfarligt. Motorcyklister är i klar minoritet. Krasst sett kan man offra en för att rädda flera bilister. När det gäller motorcyklister är det mesta dödligt, en mötande Scania är mer effektiv än mitträcket vid en kollision. Islagsvinkeln i räcket för en motorcyklist är ganska flack, till skillnad från en mötande bil. Det är bara att inse att mitträckesvägar ger mycket säkerhet per krona. Vissa inkörningsproblem fanns, men nu fungerar dom helt okej. Samhällsekonomiskt en bra affär. Visst skulle jag vilja ha motorväg mest överallt, men inte till det priset som gäller. |
|
|
Hur justerar man från räddningstjänsten bort det faktum att en olycka eller punktering ger totalstopp i en fil, med allt vad det innebär i nya risker och incidenter? Du bör kolla hos t.ex SMC vad gäller MC-förarna, deras förhållanden till olycksstatistiken i jämförelse med bilisterna osv. Mer än en gång bara i min närregion har bilister och lastbilister mejat ner vajerräcket och kommit över på motsatta körbanan. Försäkringsbolagen ondgör sig också över kostnaderna som uppstår vid en lätt närsyning av vajerräcket jämfört med släta d:o. Bra system jämfört med solida räcken? Självklart är det riktiga motorvägar som gäller, och om man inte prioriterade så idiotiskt och höll fast vid gamla principer och institutioner så skulle det finnas pengar också. Behöver det nämnas skattetrycket för bilisterna kontra var pengarna tar vägen? Vad har det t.ex kostat i människoliv och i reda kronor att skjuta upp gång på gång på gång utbyggnaden av E22 mellan Kristianstad och Karlskrona? Men idiotiska vajerräcken har man kostat på sig. ett exempel bland många, det finns säkert flera ute i landet. FP |
|
|
folke> Vanlig procedur är att man rycker ut från båda hållen. Försäkringsbolagen gnäller även över att räddningstjänsten klipper taken på bilar vid misstanke om nackskador, just på grund av ökade kostnader. Klart som tusan att dom gnäller över ökade utgifter, dom är vinstdrivande. Det konstiga är att dom inte verkar se sambandet med skadekostnaderna i personskadedelen. En skrotad bil mot ett vajerräcke är helt säkert billigare än två skrotade bilar och tre-fyra vårdkollin i en frontalkollision, eller ett kolli för att personen togs ut genom dörren på bilen istället för att klippa taket. Jag känner till olycksstatistiken för MC-förare. Även klassiska vägräcken, skyltar, träd, stenar, bilar, rådjur och älgar är exempel på saker som dödar motorcyklister. Det är helt enkelt jävligt farlig njutning att köra hoj. Därför jag inte gör det, jag vet att jag skulle köra ihjäl mig förr eller senare, antagligen förr. Det finns även exempel på motsatt. Till exempel den fullastade timmerbil som råkade ut för en framhjulsexplosion på E18 utanför Kristinehamn. Timmerbilen gick i vajermitträcket, som faktiskt höll. Ett par tre mötande bilister klarade sig undan med mindre skador på bilarna, istället för att fronta med 60 ton. Samhällsekonomiskt är det helt enkelt en bra affär. Mitträckena räddar liv, det vittnar inte minst påkörningarna om. Varje påkörning av räcket är en potentiell mötesolycka som undvikits. Jag ser gärna bättre lösningar, effektivare produktionsprocesser och större anslag. Men med dagens regelverk och anslag är mitträckesvägarna effektivt utnyttjande av medlena. |
|
|
Visst försöker man ta sig fram i motsatta körbanan. Ibland lyckas man, ibland inte, bara det faktum att inte veta under utryckningen om man kommer fram i tid gör att man knappast gillar systemet. Prata med dom själv, besök dom i fikarummet, det ger mera än att läsa utredningar osv, jag lovar. MC-kollektivet är den fordonskategori som minskat sin olycksstatistik "per capita", tvärs emot t.ex bilisterna de senare åren, de flesta olyckor sker därför att de inte blir uppmärksammade av bilister t.ex vid vänstersvängar eller utfarter. En minoritet av olyckorna beror på t.ex de skäl som du anför men det hindrar inte att man kan konstruera mitträcken som inte består av tunna stålstolpar och vajrar. Det finns t.ex lösningar även för vajerräcken som skonar MC-förarna en del och som inte kostar mycket. Vissa länder har insett nackdelarna och slutat utbyggnaden av konventionella öppna vajrar och börjat ersätta dom med bättre lösningar. Jag håller med att räckena räddar liv totalt sett men det vore inte svårt att göra det ännu bättre. Om det bara är räddade liv per krona som räknas så kunde man ju t.ex ge fasiken i att ösa ut hundratals miljoner på kameraskåp som bevisligen inte gör det man trodde och t.ex bygga säkrare vägar och visa lite synliga polisbilar i stället. FP |
|
|
Det behöver inte bli en jag mötte lassie-tråd, men jobbat ihop med både deltidare och heltidare inom räddningstjänsten och ambulanssjukvårdare ända tills nya arbetstidlagen kom. Då vi snittade på 40-60 mil om dagen på vägarna i samma bil diskuterades en hel del trafik. Åker en del blått på dom mest varierande vägtyper, fram kommer man alltid. Mitträcken räddar enlig en artikel i senaste TV cirka 40 liv om året. Källa där torde vara Vägverket. Det finns endel täckta lösningar, problem har dock funnits när det gäller dom kombinerat med vinter och vinterväghållning. Mer än så har jag inte snappat upp kring det. |
|
| den ända tanken jag har med, en filig väg är hur ska en brådskande ambulanstransport ta sig förbi där?? | |
| Men bara för att det är 2+1 väg så innebär det inte att det ska bli tvärstopp för att en bil får problem. Vägen är dimensionerad så att andra fordon ska kunna passera - långsamt - förbi ett stillastående fordon. Tvärstopp låter märkligt, sådana vägar skulle aldrig byggas med tanke på nutida erfarenheter och krav på framkomlighet för framförallt utryckningsfordon | |
|
Att det på somliga vägar även finns vajer på höger sida om körbanan tycker jag är lite märkligt. Om folk har en benägenhet att köra i diket så drabbar det oftast endast det dikeskörande fordonet och det gör inte så mycket om det inte blockerar övrig trafik. -Fri fart på Svenska motorvägar NU- |
|
|
Draven-: Tyvärr finns det gott om vägar av typ som du menar aldrig skulle byggas. Besök gärna t.ex Blekinge och Skåne. Här finns massor av 2-1 vägar där du har kanske 60-80cm tillgodo mellan bilen och yttre och mittre vajerräckena. Ingen bil, möjligen en moped tar sig förbi stillastående fordon där. FP |
|
| Usch, en icke önskvärd situation! Hade nog gjort likadant om jag hade haft konventionella däck - något stressande att bli upphov till en kilometerlång bilkö i semestertider... hoppas det löste sig! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.