|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på om det sitter en Viscodiff eller en lamelldiff, eller rent utav ingen alls i min 530D -02? har automatlåda om de nu skulle spela nån roll. tänkte även byta olja i den därav intresse av innehåll för oljeval. mvh//Nicke | |
|
ingen alls med största sannolikhet. du har väl dsc? |
|
|
jajo DSC har jag :) mvh//Nicke |
|
| då har du bara en diff.. då ska du ha castrol SAF-XJ ~ 1,7L | |
|
Jovisst DSC har du.... Ingen diffbromsad slutväxel, tyvärr. Länk DSC bromsar istället spinnande hjul. (Se Saabs nya XWD för "state of the art" drivning. Mycket bättre än BMW´s system) Min DSC fick jobba lite extra i förra veckan, när vattenbeståndet var lite extraordinärt. Kände den otrevliga kännslan när hjulen tappar grepp, "och hoppar upp på ytan", a lá isåkning, i 130km/h Lampan blinkade frenetiskt på panelen, och jag hade sedan länge fattat vad som hänt. Bara att lungt. och utan hastiga rattrörelser rida ut planingen. Och se, efter ett par sekunder var allt över. Och bilen var fortfarande i körriktningen. Men jävligt otrevligt..... |
|
| som du ser på länken ovan en "lapp" lifetime oil. ganska onödigt att byta. | |
|
jajo.. lifetime.. kan typ.. skita i de.. de ska ju vara lifetime i automaten oxå.. de ändrades ju efteråt.. till bör bytas vid 10-15k mil.. njae.. olja ska bytas! mvh//Nicke |
|
|
precis... liten kostnad som lönar sig i slutändan. /mvh jocke |
|
| visst, ska man ha bilen i hela livet och köra 100 000mil så kan lite oljebyten vara på sin plats. | |
|
edström du har nåra år kvar att lära. allt vad longlife och lifetime oljor och byten är till för en sak. att bilägaren ska luras att det är billigare att serva bilen mer sällan. Kontentan? dyrare oljor och i vissa fall även filter. Oljor av alla dess slag skall bytas kontinuerligt. det finns flera faktorer som talar för byte av olja. bl.a.. med tiden släpper tex en bakaxel små partiklar, en växellåda lite spån eller lamellmaterial, sen är även fukt(varmt/kallt) en faktor som blandar sig i oljan. visst har vi bra oljor idag, men nog fan ska man byta olja i prylarna. speciellt om man tänkt använda dom till det dom är gjorde för, BMW=körglädje=använda. Edström kör på lifetime, så byter vi andra oljor i våra bilar. :) grejjerna mår ju inte sämre av lite kärlek!!!! mvh//Nicke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.