AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
806

Mitt probelmatiska oljebyte på 330ci-01

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Idag när jag gav mig på att byta olja på bilen upptäckte jag efter att ha kravlat under bilen, repat knogen, sparkat ut hylsnyckelsatsen över halva golvet, och slutligen lösgjort de sex skruvar som höll hasplåten/skyddet - att oljepluggen satt sådär en decimeter BAKOM skyddet.
Kunde ingen av er hojtat till om den detaljen innan jag krälade i stoftet?? ; )

Nåväl, jag upptäckte att när oljan runnit ur tills det bara droppade sporadiskt ur en riktigt varm motor, att om jag hissade upp bilen på vänster sida, började det rinna duktigt igen? Blir det alltså så mycket gammal olja kvar i cirkulationen om man enbart tömmer bilen i plant läge?

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag vet inte om BMW suger ur oljan men det är inte omöjligt att du får ur mer om man lutar bilen. Annars kan du göra som jag när jag jag bytte på en Toyota en gång och oljefiltret (som inte passade!) skjöt i höjden när jag startade bilen i garaget men 4 liter motorolja på golvet som följd .. =)

Det var nära att jag repade en knoge då också :P
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ingen som vet om det är normalt med en mängd olja kvar i systemet vid oljebyte?

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Ett tips till dig är att när du tömmer ut gammla oljan o sista droppen har runnit ur , gör så att häll på en halv liter nytt olja o låt den också rinna ur!
Då har du garderat dig väl med din nya oljebyte!

BMW M-POWER
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ja, det är en vettig åtgärd, men jag undrar ändå hur ofta detta görs på auktoriserad verkstad? Inte tiltar de väl bilen för att få ur sista decilitern skitig olja?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det blir ca en halvliterolja i motorn kvar i en 540 tex, när jag plockade ned tråget och bilen stog utan under natten så gick det åt 8 liter olja istället för 7,5 för att få normal nivå på oljestickan.

///MVH Hasso
Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Brukar kika när dom gör service på mina bilar och dom vickar INTE på den det minsta lilla. upp på lyften, bort med pluggen och låta det rinna ut tills det bara droppar lite. I med pluggen och så den nya oljan så klart.

Märkligt att dom inte satt pluggen på den lägsta punkten på tråget??!!

Kanske inte gör så mycket med en halvliter gammal olja i en 6-7 liter ny olja, men man vill ju att det bara ska vara nytt eller ...

Niklas

Fransosen
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är nog inte hela världen om det är lite gammal olja kvar i motorn, det späds ut och renas av filtret till en viss del. Men vill man vara helt säker på att motorn är ren, så rekommenderar jag att man gör en sk. engineflush.

__
Bilblogg:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.