AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
945

K&n sportluftsfilter, hur gör man rent de?

iz
7
izaq
325 coupe
besiktade bilen i dag, 4 fel co, co 2500 ,lamba och hc...
Men de jag undrar över är, mitt k&n sportluftsfilter som jag använder.
kan jag göra ren de, eller måste jag köpa nytt??

Izaq

Izaq
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Köpe nytt låter inte som en bra idé! Du tvättar det! Lägg filtret i hett vatten med lite såpa eler dyligt! Låt det ligga ett tag, spola rent det ordentligt sedan! Låt torka och sedan "spreja" filjer-/motorolja över filtret (tror jag). Men antar någon kan ge mer specifikt hur man gör. Men hur som hellst så ska du INTE kasta det.
K&N har ett kit för rengöring.
Det innehåller rengöringsmedel och filterolja och kostar ett par hundra. Intruktioner medföljer.

///Micke
Min cabrio Länk
iz
7
izaq
325 coupe
Micke, vet du om man kan köpa rengöringskittet här i sthlm, eller går det bara att beställa på nätet?

Funkar det inte att bara tvätta rent det med varmvatten, eller måste man olja in efteråt?

Izaq
Vet inte om Micro har annars är jag rätt säker på Mekonomen fast mot beställning.

Nej, det är någon form av avfettning som ska ta bort föregående filterolja och smuts.
Efter rengöring och när filtret torkat ordentligt så ska det åter smörjas med filterolja.

OBS!
Filterolja är långt ifrån detsamma som motorolja!

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
oljan är till för hjälpa till att plocka dom finaste smutspartiklarna i luften, men akta dig för att olja in filtret för mycket då finns det risk att LMM råkar illa till
men tror knappast att kn filtret löser dina bes. problem..
troligen är det ju lambdasonden som gett upp och ger dig ruttna värden på co,co2500,samt ett dåligt hc värde...byt lambdasond,byt olja och oljefilter eftersom detta påverkar hc värdena,rengör ditt kn filter med rätt saker så som rengöringskit från kn.besiktiga sedan bilen o jag kan nästan lova dig att dina fel är borta...fast helt klart e npg att din lamdba e kass...den skall visa 1,00 vid full temp om den e frisk...
iz
7
izaq
325 coupe
tack så mycket för alla svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.