AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.182

Montera stänkskydd på E46 M-sportpaket

Hej.
Jag undrar om det är någon som kan förklara vilket typ av ingrepp (borrning, ändring av form etc) som krävs för att montera stänkskydd (artikelnr?) på en 320i 2001, M-sport paket (kod 337). Tänkt att montera både fram och bak.
Gärna svar från någon som faktiskt monterat dem på en liknande bil....

Vet att detta säkert varit uppe i diskussion tidigare vad gäller utseendet, så det kan vi hoppa över.
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!
Jag har monterat stänkskydd fram på min 330 touring med M sport II paket. Hos den lokala BMW återförsäljaren sa dom att det inte skulle passa, men det gör det visst :-) Har för mig att man fick borra två hål i plasten i hjulhuset. Och det beror inte på M paketet utan ska göras även på "vanliga" bilar. Inget svårt ingrepp och det sparar karossidorna från mycket stenskott.
Mvh Anders
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Har du någon bild på din touring med M sport II paket och stänkskydd... skulle vilja montera det fram oxå, men är rädd att det sabbar utseendet för mkt
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Enligt tillbehörslistan finns stänkskydd enbart fram till M-paket.

An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!

Här är nån bild på min Touring med "stänklappar" ;-)
Länk

Anders
tack för svaren.
BMW låter mig inte köpa stänkskydden på öppet köp och påstår att det inte existerar några stänkskydd överhuvudtaget till m-sport.

Så det skulle vara bra om nån av er har lust att ta en bild på ställena där man skruvar/borrar. Ingår fästen och skruvar?
Anders B. Du har möjligtvis inte artikelnummer på stänkskydden?

Tack
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!

Nu var det ju inte igår jag monterade stänkskydden, men jag hittade kvittot... Art nr är: 82169408655. I april 2006 kostade dom 245 ink moms
Jag tog inga bilder då jag monterade men man fick monterings instruktioner med, bara att följa den.

Anders
DMZ
Synd att det numera ej längre är lag på stänkskydd. i så fall hade begagnatparken av salubilar sett helt annorlunda ut. Betydligt mindre stenskottsnötning under list.

I dag blir allt för många saluobjekt helt ointressanta när man väl synat dem lite närmre under list. (blästrat)
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag vill höja ett varningenstecken för stänkskydden! Jag monterade de på min bil under 2007. Jag lämnade in de till lackverkstaden, för att få en så diskret installation. Monteringen är inga som helst problem, utan problemet kröp fram när jag skulle montera bort dem.

Som man ser klart och tydligt på anders.b bild så ligger stänkskydden ann utanpå skärmkanterna och trösklarna. Detta är givetvis inte en exakt vetenskap, men på min bil så blev det tydliga spår i lacken. Man såg tydligt vart stänkskydden hade suttit monterade. Jag gissar att det ansamlas en hel del salt osv. under vinterhalvåret som man inte kommer åt att ta bort när man tvättar bilen.

En annan rolig grej är utformningen av de bakre stänkskydden. de vägde närmare 2 kg styck när jag tog bort dem, just eftersom det hade satt sig så mycket skit inuti dem.

Min erfarenhet är den att det inte hjälper särskilt mycket med stänkskydd till e46. Min bil blev lika skitig med stänkskydd som utan. Den största anledningen till att jag monterade dem på min bil var att slippa använda så mycket spolarvätska på bakrutan. E46 touring blir skitig på 2 sekunder när det är lite sämre väder :/

Mvh/ Niclas
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Även jag har haft den lokala BMW-verkstaden att montera stänkskydd. Trots att bilen är titansilver så är de svarta stänkskydden verkligt diskreta. (alla andra lister på bilen är ju svarta, så de smälter in väldigt bra)

Heden: Orsaken till att man monterar på stänkskydd är inte att ändra aerodynamiska egenskaper (så att luftströmmarna inte skitar ner bilen), utan att förhindra blästring av karossen. På en E46 sitter däcken långt utanför undre delen av hjulhusen, framför allt bak, vilket såklart innebär att stenar/dubb/skräp som slits upp av däcken träffar den målade undre kaross-sidan med lackskador som följd.

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Coleburn => Jag är medveten om de aerodynamiska aspekterna, men min förhoppning var att bilen inte skulle bli lika skitig och därmed lättare att tvätta tacj vare att asfalt och tjärfläckar inte skulle sätta sig lika hårt på lacken.

Eftersom den effekten uteblev, tillsammans med de efterföljande "lackskadorna" som blev av stänkskyddens utformning så skulle jag avråda från en montering om man inte skyddar lacken med någon form av skyddsfolie/plast som en del t.ex. monterar på fronten av bilen.

Mvh/ Niclas
Skulle också tänka en extra gång innan jag skulle montera dit stänkskydd, jag plockade bort dem från min förra bil och det blev inte snygga märken i lacken under där de suttit, så tänk på det, sätter man dit dem lär man ha kvar dem för alltid
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag tror nog det gör mer skada på skärmarna efter ett par år än vad man sparar på "blästring" av sidolacken. Jag kan inte påstå att detta är ett vidare brett problem. Faktum är att jag inte kan minnas sist jag såg en bil med "blästrade" sidor, inte ens på 15 år gamla bilar.

Kanske ett problem om man kör grusväg längre sträckor varje dag iofs.
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!
Angående skyddseffetketen av stänkskydden tycker jag nog att de gör nytta. Min första Bmw (325 e-30) som då det begav sig bara var 5 år och knappt 8000 mil var redan då ganska blästrad i sidorna. Efter det har jag monterat stänkskydd på alla bmw jag haft och känslan är att det sparar lacken på ett utsatt ställe. Visst kan det bli märken efter skydden , men skydda lacken där dom kommer att ligga an så kommer man ju undan det problemet.

Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.