|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Jag lämnade in min hos BMW och de mätte och det visade att 1 av 6 tändspolen var slut och jag ersatte den för 800:- med en ny. Om jag minns rätt så var det 5'ans (cylinder/tändspole) som var slut. Som tur var det inte alla, annars hade det varit 800:- x 6. | |
|
Grodan: han hade ju ett läckage till tändstiftsrören. finns det olja där kan det bli samma symptom som en trasig spole, tändrör, stift. det är bara att utesluta de ena me det andra, lämpligtvis börjar man med billigaste och lättast. |
|
|
Nu när vi är inne på ämnet tändspolar, vet någon om man kan byta tändspolar hejvilt mellan BMW:s olika modeller? Jag har lyckas få tag i vad jag trodde 6st tändspolar till 325 e36, men när jag kollade med BMW verkar de höra till BMW:s 8-cylindriga motorer. Anslutningen, längd på "tändrör" osv verkar stämma, men kommer ajg få en helt felaktig gistinjektion!? //Frippe |
|
|
edström// Det ryckiga gången kännetecknar trasiga tändspole på en BMW. Givetvis ska man börja där det är billigast och felsöka, typ kolla tändhattar, kablar, stiften etc, men det brukar ändå sluta i att det är tändspolen som är slut. |
|
|
den ryckiga gången kan ja säga kännetecknar inte tändspolar framför allt på en bmw, det kan jag säga av erfarenhet som BMW mek. kommer det in en bil som går hackigt, dåligt vid pådrag så är det första att kolla ev olja i hålen det andra är om det sitter gamla modellen tändrör i. dom ska bytas mot nyare beru rör. dom gamla har lätt att ge överslag mot toppen vilket resulterar inte en hackig gång. |
|
| Det ska bli intressant och se vad som är felet på Frippes 325. Av egen erfarenhet och även andras säger jag tändspolen. | |
| 325Frippe: har du inte kollat det tills imorrn ska ja slå upp det i datorn på jobbet. | |
| men har du fixat så det inte läker in olja? | |
|
Tack för allt egagemang! Har gjort följande ikväll. Testat att köra bilen utan lamdasonden! Men den gick lika dåligt för det. Dvs inte lambdan. Kollade alla insugsslangar - Men de var fina och hela. Gjorde ren LMM - men ingen skillnad Körde utan LMM - ingen skillnad. Gorde rent tändstiften - ingen skillnad Tätade oljeläckaget vid tändstiftet med värmebeständigt silicon - Ingen skillnad. Mätte upp Tändspolarna, men de visade alla en resistans på ca 1ohm. Hade med mig esxtra spolar, men det visade sig att resistansen låg kring 1.2Ohm. Enligt BMW skulle det betyda att de tillhärde BMWs v8- familj (540i, 840i, 740i) Troliga fel nu är en tändmodul alt kamaxrlgivaren!? (Läste om den här på forumet) Frågan är vad kamaxelgivaren gör, vilka felsymtom den ger och var den sitter samt hur man kollar upp vilken tändmodul som felar. Läste att tändrören kunde vara fel (Av den gamlamodellen) Jag har ju tändrören från v8- serien, det är väll bara att byta...!? Tacksam för fler uppslag till felkällor. //Frippe |
|
|
det var som katten:P men du s er på tändrören om dom är dålga, torrsprickor längst ner.! |
|
| det skulle ju kunna vara vev eller kammgivare. men åk på bmw o få den uppkopplad! | |
|
Man kanske måste åka till BMW och få felkoden utläst :-( Hade tänkt att fixa problemet utan deras hjälp ;-) Glömde att skriva att jag även bytte bensinfiltret igår. (Ett tips är att lossa bensinslangen vid spridarmatningen först. Det gör att det blir mycket enklare att tra ut filtret underifrån när man sedan hissat upp bilen.) Hur ser felkoden för vevaxelgivare, kamaxelgivare samt tändmodulsfel ut? Är det bara en sifferkod eller står det i klartext? Bilar, bilar... //Frippe |
|
| kör man med dis så får du klartext. | |
|
Apa! Igår bytte jag alla tändstift, för att vara säker på att det inte är någon "spricka" i porslinet. Sedan bytte jag alla tändrör till den nyare sorten. Efter det tog jag den nya spolen, köpt på BMW, och flyttade runt den på alla 6 platserna. Men samma fel kvarstår!!! Frågor: På tändröret som jag köpte nytt står det 2.0KOhm, på de gamla står det 1.8KOhm. Kan det ha betydelse? Sedan är det ett annat artikelnummer på den nya spolen än på de spolarna som satt... Antingen har jag 2st spolar som är paj eller så börjar jag misstänka att det är styrboxen som har fått fnatt. Har kört med ett trimchip i ca 6mån utan några som helst problem. Kan det vara så att den mappningen ställer till det nu när det blivit sommar och varmt i luften? Skall testa med orginalchipet, men sedan är mina ideér slut. Skulle vara att byta vevaxelgivaren, men då borde väll bilen gå knasigt även då den är kall? Det är ca 5min efter att bilen kommit upp i Normaltemperatur, som den börjar gå som en påse nötter... Har ni fler kloka uppslag, tacksam för alla ideér kvalificerade som långsökta. //Frippe |
|
| det är ju så att innan bilen blivit varm så går den på ett annat program, då den får mer soppa. sen när bilen blivit varm får den mindre och det kan tänkas din bil får för lite då. spridare, kanske en igensatt, pröva med omegas bränsletillsats! | |
|
Spridarna känns helt klart som en potensiel felkälla. Skall resa bort en vecka efter det blir det. - rensa spridare. Kan man ta bort dem och rengöra dom med tryckluft eller dylilkt? - byta chip - byta vevaxelgivaren- Kan man mät aupp för att kolla att den är hel innan nyinköp? //Frippe |
|
| går inte så bra o rengöra spridare med tryckluft heller. men som sagt omegas bränsletillsats är kanon! vevaxelgivaren tvivlar jag på. testa det med spridarna först. | |
|
Hej Edstöm och ni andra! Varför tror du inte att det är vevaxelgivaren? Har läst mig till att kamaxelgivaren ger signaler till databoxen då bilen är kall kring kamensläge och där med var ventiler, kolvar osv befinner sig. När bilen sedan är varm är det vevaxelgivaren som sköter detta... Mitt problem börjar först då bilen får upp normaltemeraturen, det är då gången blir ojämn som bara den. //Frippe |
|
|
en felande kamaxel givare ger oftast symptomet att bilen går bra och vips går den som en påse nötter för att sedan slå om till att gå bra igen. men det kan ju tänkas det kan märkas på annat vis också. men vevaxelgivaren använder även signalen vid start, är den tjurig på att starta ligger nog felet i närheten där. sen om givaren pajjar helt, då har du ingen gnista en gågng då den styr DME reläet. |
|
|
Hej igen! En fråga: Är det så att kamaxelgivaren håller reda på var kammarna befinner sig och där med styr vanosen? Då borde vevaxelgivaren hålla reda på var vevaxel befinner sig dvs var kolvarna befinner sig... Är det så att, vid kallstart, bilen endast tas in signaler från vevaxelgivaren för att sedan ställa vonosen med hjälp av kamxelgivaren först när bilen blivit varm? i sådant fall bör det vara kamaxelgivaren som är paj på min bil, eller? Är det någon som vet hur kam resp vevaxelgivaren arbetar vore det kul att få det förklarat för sig. Tjing Frippe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.